Ik heb sinds 1 week KPN Glasvezel, na overgestapt te zijn van Ziggo. Ik had het Ziggo modem in bridge modus staat en daarna een Netgear Orbi router voor de verdeling van het netwerkverkeer naar de rest van het huis. Ziggo modem en router staan in de meterkast, waar ook KPN Glasvezel binnenkomt. Experiabox V12 hangt ook in de meterkast.
Ik heb de EB in gebruik genomen en (enigszins eigenwijs) de Netgear Orbi rechtstreeks op LAN1 van de EB aangesloten. Vanuit de Orbi gaat er een UTP kabel naar de huiskamer, waar via een switch het KPN TV+ kastje aanhangen, maar ook een AppleTV, PS4 en Sonos apparatuur.
Dit heeft 1 week goed gewerkt, waarbij ik zonder problemen TV kon kijken, maar sinds 2 dagen lopen het TV beeld en geluid na enkele seconden vast. Als ik de netwerkkabel rechtstreeks vanuit LAN port 1 op de EB in het TV-kastje prik gaat het wel goed… Probleem is dan natuurlijk dat de AppleTV, de PS4 en de Sonos geen bekabeld signaal krijgen en dat heeft wel mijn voorkeur (omdat ik ook HD films stream vanaf mijn NAS).
Ik heb zelf 2 opties bedacht. De UTP kabel die vanuit de meterkast loopt is een combi met een COAX kabel, dus zou de COAX kabel met een MoCa setje van Hirschmann kunnen gebruiken voor netwerksignaal over het stuk COAX kabel dat er toch al ligt. Is een oplossing die zo’n €120 kost. Andere optie is om te proberen via de PVC buis (waar al een gecombineerde UTP/coax kabel doorloopt) een 2e UTP kabel te trekken, maar trekken van de combikabel was destijds al niet makkelijk. Hebben jullie nog andere suggesties voor een oplossing?