Skip to main content
Beantwoord

IPv6-adressen niet bereikbaar van buitenaf: kan mijn thuiswerk niet pingen

• April 16, 2026
  • 13 reacties
  • 133 keer bekeken

Ik probeer van buitenaf een ipv6 op mijn netwerk te pingen. Krijg echter de melding 'Destination Host Unreachable'.  Het modem zelf pingen met het  ipv6 adres werkt wel en ook interne pings werken.

Ik weet dat er in het verleden problemen met ipv6 waren, maar kan verder niets vinden.

Weet iemand hoe het hiermee staat?

Beste antwoord door hmmsjan_2

De KPN router zet IPv6 onder de kop port forwarding, maar het is in werkelijkheid een firewall. Geen enkel IPv6 adres is toegankelijk zonder vermelding in die regels. 

Maar het verhaal wordt gecompliceerder: een tweede router. Als die router routeert, dus niet in bridge mode staat, gebruik je prefix delegatie. Router twee vraagt via DHCPv6 een prefix aan de KPN router. Op dit moment nog een karig aanbod: alleen prefix 2a02:aaaa:bbbb:ff00:/56 wordt toegewezen. Als dat lukt is router twee verantwoordelijk voor deze prefix en kan bijv. 2a02:aaaa:bbbb:ff00::/64 op de LAN aansluiting zetten en 2a02:aaaa:bbbb:ff0n::/64 op VLAN-n. (hexadecimaal).

Als een webserver op bijv. adres 2a02:aaaa:bbbb:ff00::1 draait, moet dit adres zowel op de KPN router als de tweede router toegankelijk gemaakt worden op de poorten 80 en 443.

Vraag is of die tweede router prefix delegatie ondersteunt.

Als achter de router het IPv4 subnet verschilt, waar komen dan die IPv6 adressen vandaan?  

13 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 16, 2026

Hoi ​@JohanKrab , staat port-forwarding wel aan voor de IPv6 adressen? Standaard zijn die niet bereikbaar van buitenaf, net als geNAT-e IPv4 adressen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 17, 2026

Helaas,

Ik heb port forwarding voor ipv6 aangezet maar kan het ip adres nog steeds niet pingen, ook een portscan van buitenaf geeft een timeout.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@JohanKrab, goed dat je hier een topic voor aanmaakt! Ik ben ook benieuwd waarom je deze melding krijgt.

Allereerst, je hebt de stappen voor IPv6 Port Forwarding instellen doorlopen? Daarin staat precies uitgelegd hoe je dit kun doen en ik ben benieuwd of het daarna wel lukt.
Zo niet, heb je dan een screenshot van de instellingen die je hier kunt plaatsen? Poets eventuele privégegevens weg, als die zichtbaar zijn. 

Dan kunnen we verder meedenken!

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 20, 2026

Hier de instellingen voor ipv6 portfw

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 20, 2026

Kan je niet uit de lijst van verbonden apparaten kiezen? Als je dit niet kan, heeft jouw apparaat geen geldig IPv6 adres

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 20, 2026

Ik krijg wel degelijk een ipv6 adres zie hieronder:

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 21, 2026

Hier met een V10 router werkt het met ping, HTTP en HTTPS.

Ik weet niet wat de devolo is, kan het zijn dat deze toegang van buiten zijn eigen subnet blokkeert? 

Ik zie in de router instellingen geen fout, als dat ….c5b adres van binnen werkt en van buiten niet, dan zou dat de enige verklaring zijn.  

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 21, 2026

Blijf het vreemd vinden. Zover ik heb begrepen heb je met ipv6 geen portforwarding meer nodig.

Het is wel zo dat de service die ik probeer te pingen op een router achter het kpnmodem zitten.

Deze router geeft ook een ipv6 door maar kan ik ook niet pingen van buitenaf.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • April 21, 2026

De KPN router zet IPv6 onder de kop port forwarding, maar het is in werkelijkheid een firewall. Geen enkel IPv6 adres is toegankelijk zonder vermelding in die regels. 

Maar het verhaal wordt gecompliceerder: een tweede router. Als die router routeert, dus niet in bridge mode staat, gebruik je prefix delegatie. Router twee vraagt via DHCPv6 een prefix aan de KPN router. Op dit moment nog een karig aanbod: alleen prefix 2a02:aaaa:bbbb:ff00:/56 wordt toegewezen. Als dat lukt is router twee verantwoordelijk voor deze prefix en kan bijv. 2a02:aaaa:bbbb:ff00::/64 op de LAN aansluiting zetten en 2a02:aaaa:bbbb:ff0n::/64 op VLAN-n. (hexadecimaal).

Als een webserver op bijv. adres 2a02:aaaa:bbbb:ff00::1 draait, moet dit adres zowel op de KPN router als de tweede router toegankelijk gemaakt worden op de poorten 80 en 443.

Vraag is of die tweede router prefix delegatie ondersteunt.

Als achter de router het IPv4 subnet verschilt, waar komen dan die IPv6 adressen vandaan?  

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 22, 2026

Ik merk nu ook dat ondanks dat ipv6 op de 2e router aan staat deze af en toe zijn ipv6 niet doorgeeft.

De hele exercitie waar ik mee bezig ben is om de 2e router (verouderd) uit te faceren. Ik vermoed dat als alles is overgezet naar de KPN router en de portforwarding juist is ingevuld alles moet werken.

Als tussen fase wil ik de 2e router in AP mode zetten. Een eerste poging was mislukt. Helaas kan dit nog even duren voordat ik alles getest heb.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 23, 2026

Als de 2e router in AP mode staat neem ik aan dat die in bridge mode werkt. De IPv4 adressen die de WLAN aangesloten apparaten  krijgen liggen dan binnen het 192.168.2.0/24 subnet en worden vermeld in “Aangesloten apparaten”. Als het AP dan ook de router advertisements van de 1e router netjes doorgeeft moet het functioneren, en heb je geen prefix delegatie nodig. 

In de KPN router moet dan het permanente IPv6 adres van het apparaat dat je wilt bereiken ingevoerd worden, niet van de router zoals bij IPv4.  Of de tweede router ook nog een firewall heeft weet ik niet. Het kan zijn dat de KPN router een tijdelijk IPv6 adres suggereert, dat is tenslotte het adres waarmee het apparaat naar buiten communiceert. Dat gaat goed totdat het tijdelijke IPv6 adres vervangen wordt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 23, 2026

Inderdaad is dat het idee wat ik heb. Maar had wat problemen meet een Iot die om een of andere reden niet in mijn KPN netwerk kwam. Ook mijn NAS ging niet goed, maar dat heb ik inmiddels wel opgelost. Had eigenlijk gehoopt dat ik gefaceerd dingen kom overzetten vandaar ik dacht aan ipv6. Maar moet ik me tzt wat meer in verdiepen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Test gerust alles uit, fijn dat je al zoveel tips hebt gehad hier en hopelijk lukt het binnenkort om alles naar het KPN modem te zetten. Ben erg benieuwd of alles dan goed gaat en hoor je bevindingen graag! 😄