Skip to main content

Beste allen,

Ik heb een Fritzbox 4040 met glasvezel. De WIFI van de router heb ik standaard uitgeschakeld en ik gebruik een TP-Link RE-650 als access point. Deze configuratie werkt prima, zowel voor IPv4 als IPv6. Het probleem ontstaat wanneer ik op deze configuratie een draadloze extender (Fritz WLAN 1750) aansluit. Bij de Android apparaten die dan via de extender met het netwerk verbonden zijn werkt IPv6 niet. De Windows apparaten hebben geen probleem. Ik ben er inmiddels achter dat het probleem wat algemener is, en dat op de Adroid apparaten IPv6 niet meer werkt zodra er gewisseld wordt van draadloos access point. Het is zelfs zo dat IPv6 niet werkt bij direct contact met de WIFI van router zelf als het eerste contact met het netwerk via een ander access point is (via de TP-Link RE-650 of Fritz WLAN 1750). Bij wisseling van het toegangspunt tot het netwerk gaat er blijkbaar iets mis met IPv6 bij Android apparaten.  Heeft iemand enig idee of dit oplosbaar is? IPv6 uitschakelen zal ongetwijfeld werken voor dit probleem, maar het is me niet zo duidelijk of dit weer andere consequenties heeft. Alle ideeën zijn welkom.

 

Met vriendelijke groet,

Mathijs Raemaekers

U gebruikt apparatuur van verschillende merken die u draadloos aan elkaar koppelt. Ik zou zeggen: breng daar eens wat eenheid in. Waarom staat het WiFi van de fritzbox uit? Ik persoonlijk zou die TP-Link niet tussen de Fritzbox en de Fritz repeater in willen hebben. Kunt u de TP-Link en de Fritz repeater niet wisselen? Dat lijkt me beter.


Dit is een lastig te beantwoorden vraag, vrees ik. Ik heb helaas geen android systeem beschikbaar, dus kan niet uit eigen ervaring spreken. Wel heb ik gelezen dat Android IPv6 niet correct ondersteunt: DHCPv6 zou niet beschikbaar zijn. Ik heb geen idee of dat nog zo is in de actuele versies, maar dat zou het verschil in gedrag tussen Windows en Android kunnen verklaren. Dan de repeater: is de LAN aansluiting aangesloten en zo ja, hoe? Werkt de repeater als “bridge” en is het IPv4/v6 netwerk identiek aan het TP-Link netwerk?  Ik heb zelf een TP-Link repeatertje dat met IPv6 tot mijn verbazing goed overweg kan, maar een Wifi-repeater moet nogal wat kunstgrepen uithalen om te doen wat eigenlijk niet kan. Dat de firmware daarbij steken laat vallen is niet uit te sluiten, maar waarschijnlijk moet je het verkeer voor en achter de repeater in detail gaan analyzeren om daar achter te komen… Als DHCPv6 niet ondersteund wordt, dus router sollicitations en router advertisements voor en achter de repeater.