Skip to main content

Beste lezer,

Is er een mogelijkheid om 2 verschillende opnsense boxen beide te voorzien van een PPPoE sessie door een managed/unmanaged switch te gebruiken?
of is dit iets wat KPN blokkeerd? nu lijkt telkens maar 1 sessie tegelijkertijd actief te worden,

de vraag komt namelijk omdat ik probeer een HA homelab te bouwen op een dell vtrx, daar zou ik 1 poort kunnen delen met 2 servers.

alvast bedankt voor de antwoorden,

Nee, dat kan niet.


Waarom heb je twee pppoe sessies nodig voor dat HA homelab, dat kan toch ook best achter één publiek IP adres?


@gewonegebruiker Is zonder probleem mogelijk met openwrt, maar of KPN het toelaat is ander vraag.

config interface 'PPPoE1'
        option proto 'pppoe'
        option device 'eth0.192'
        option username 'user1'
        option password 'password1'
        option defaultroute '0'
        option peerdns '0'
        option keepalive '5 5'
        option service 'service1'
        option delegate '0'
        option ipv6 '0'

config interface 'PPPoE2'
        option proto 'pppoe'
        option device 'eth0.192'
        option username 'user2'
        option password 'password2'
        option defaultroute '0'
        option peerdns '0'
        option keepalive '5 5'
        option service 'service2'
        option delegate '0'
        option ipv6 '0'
 


Het ligt aan KPN, want technisch gezien is het wel mogelijk (en ik heb het ook weleens werkend gehad bij een provider die dat voor ons wilde doen).

Mocht je meerdere IP-adressen willen hebben (alleen al daar gaat het ‘mis’: je hebt één vast IP-adres), dan kan je bij KPN Zakelijk terecht of bij provider Freedom.

Met een subnet krijg je een aantal bruikbare IP-adressen, die je zelf verder moet routeren in je netwerk.

Met een HA homelab, bedoel je daarmee high availability? Feitelijk is je glaslijn dan nog steeds een single-point of failure..


Waarom heb je twee pppoe sessies nodig voor dat HA homelab, dat kan toch ook best achter één publiek IP adres?

@wjb Het idee was dat als 1 server uit zou gaan mijn netwerk door draait omdat server 2 ook als router dient.

Maar ik denk dat ik niet helemaal snap wat je bedoeld met achter 1 publiek IP adress? 

nu heb ik op server 1 de PPPoE verbinding aangemaakt met vlan 6 om van KPN internet te krijgen.
dit zelfde heb ik op server 2 gedaan, het moment dat maar 1 van de 2 aan staat werkt dit.
maar het moment dat ze beide aan staan zal 1tje nooit connectie opbouwen met KPN.

ik hoopte eigenlijk dat ik een functie over het hoofd zag die er voor zorgde dat zowel server 1 als 2 tegelijkertijd die verbinding met KPN konden hebben


U kunt opense beter op aparte hardware zetten. En de servers daar achter hangen.


@XS4-Arjan inderdaad is dan de ene glasvezel lijn nog steeds de single-point of failure.
het gaat mij er ook vooral om er van te leren (zonder dat ik honderden euro's uit moet geven aan redundante stroom en glasvezel aansluitingen) 

maar dit was inderdaad het antwoord wat ik zocht.
mocht ik dan hypothetisch meerdere ip-adressen hebben. moet je dan nog iets doen met meerdere gateways (dacht zoiets te lezen)?


Als je gescheiden netwerken hebt achter de publieke IP-adressen dan moet je de gateways apart instellen, het hele subnet zal waarschijnlijk dezelfde default gateway hebben.

De basis gegevens zal je van je provider krijgen, maar ik denk dat er wel wat meer netwerkkennis wordt verondersteld als je een subnet aanvraagt.


maar dit was inderdaad het antwoord wat ik zocht.
mocht ik dan hypothetisch meerdere ip-adressen hebben. moet je dan nog iets doen met meerdere gateways (dacht zoiets te lezen)?

Bij een provider die meerdere ipv4 adressen beschikbaar stelt bouw je nog steeds maar 1 PPPoE sessie op volgens mij. Dus wat u wilt kan denk ik sowieso niet.


Nick83 schreef:

Bij een provider die meerdere ipv4 adressen beschikbaar stelt bouw je nog steeds maar 1 PPPoE sessie op volgens mij.

Dat klopt.

Bij KPN zal je de tweede server pas een pppoe verbinding op kunnen laten zetten als de pppoe verbinding op de eerste server is verbroken. Je zou dan dus een watchdog proces moeten hebben die een externe server pingt en als hij gedurende een bepaalde tijd geen antwoord krijgt dan zou hij de pppoe verbinding op moeten gaan zetten.

De vraag is echter of je daarmee veel op zult schieten want de kans is groot dat de oorzaak van het verbreken van de verbinding niet bij jou ligt maar juist aan de KPN zijde.


Reageer