Skip to main content
Vraag

Kan ik via 5 GHz mijn videobel (op 2,4 GHz) installeren?

• July 28, 2026
  • 5 reacties
  • 42 keer bekeken

Ik heb een KPN Box 12 en een Aqara G4 videobel.  
Ik heb regelmatig probleem met het functioneren van mijn videobel. De bel zou volgens de handleiding alleen op 2,4 GHz kunnen worden geïnstalleerd. Dat staat standaard niet aan bij de KPN Box 12.Toch heeft de bel in het verleden wel gefunctioneerd.   

De videobel is al vaker gestopt met functioneren. Opnieuw installeren is dan erg moeizaam maar lukt dit keer helemaal niet meer. Ik denk dat dit toch te maken heeft met het alleen op de 2,4 GHz kunnen functioneren, ook al werkte het op 5 GHz voorheen kennelijk wel .  

Als ik op mijn modem ook de 2,4 GHZ ga inschakelen (via de Mijn KPN app) om de videobel zeker goed te kunnen installeren, kan ik die videobel daarna dan gewoon op de telefoon (5GHz) bedienen? Is dat 2,4 netwerk dan dus 'transparant' in het wifi-netwerk opgenomen?

5 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 28, 2026

Hallo ​@Vester ,

Het gebruiken van een extra Wifi-netwerk op 2,4 GHz heeft geen gevolgen voor het bedienen met jouw telefoon. Dat blijft gewoon mogelijk.

Hier staat de instructie voor het aanmaken van een extra WiFi-netwerk:

rvk01
Slimmerik
  • July 28, 2026

De bel zou volgens de handleiding alleen op 2,4 GHz kunnen worden geïnstalleerd. Dat staat standaard niet aan bij de KPN Box 12.

Dat staat wel standaard aan. Sterker nog... je kunt 2,4 en 5Ghz bij Box 12 niet individueel uitschakelen. Als dat bij bepaalde apparaten problemen geeft het box 12 de mogelijkheid om een extra netwerk aan te maken voor apart 2,4 of 5Ghz.

De videobel is al vaker gestopt met functioneren. Opnieuw installeren is dan erg moeizaam maar lukt dit keer helemaal niet meer. Ik denk dat dit toch te maken heeft met het alleen op de 2,4 GHz kunnen functioneren, ook al werkte het op 5 GHz voorheen kennelijk wel .

Nee, de bel heeft wel of geen 5Ghz mogelijkheid. Ik gok dat de bel niet functioneert op 5Ghz. De box 12 kan wel band steering hebben. Daarmee probeert het wifi een apparaat dat wil verbinden met 2,4Ghz toch naar 5Ghz te zetten. Normaal gaat dit fout en wordt de verbinding alsnog opgezet op 2,4Ghz. Maar dat gaat bij een aantal apparaten toch mis (hoewel het bij de meeste wel goed gaat). Waarschijnlijk gaat dat dus meestal niks met deze bel (en gaat het na genoeg keer proberen wel goed).

Als ik op mijn modem ook de 2,4 GHZ ga inschakelen (via de Mijn KPN app) om de videobel zeker goed te kunnen installeren, kan ik die videobel daarna dan gewoon op de telefoon (5GHz) bedienen? Is dat 2,4 netwerk dan dus 'transparant' in het wifi-netwerk opgenomen?

Ja, het extra 2,4 of 5Ghz netwerk is daarvoor bedoeld en apparaten op dat netwerk kunnen gewoon benaderd worden (die op vast of het andere wifi zitten).

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 2, 2026

Hallo ​@Vester ,

Het gebruiken van een extra Wifi-netwerk op 2,4 GHz heeft geen gevolgen voor het bedienen met jouw telefoon. Dat blijft gewoon mogelijk.

Hier staat de instructie voor het aanmaken van een extra WiFi-netwerk:

@Vester 

Is het gelukt? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 2, 2026

Beide antwoorden leidden naar de oplossing. Daarom beide een like gegeven.
(Mijn Aqara probleem is er overigens nog steeds, ook met 2,4 GHz, maar dat moet ik via een ticket bij Aqara proberen op te lossen).

Bedankt! 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 2, 2026

Mooi zo 👍🏻 En graag geholpen natuurlijk.