Skip to main content

Allemaal topics gecheckt maar geen een bood oplossingen. Dus bij deze mijn vraag:

Onlangs heb ik een nieuwe modem ontvangen, een KPN box 12, dezelfde als mijn vorige modem. De vorige modem werkte zonder problemen met mijn Samsung UHD 65” 7 Series TV (2018), maar met de nieuwe modem lukt het helaas niet om een werkende wifi-verbinding tot stand te brengen.

Modem en wifi werkt wel op alle andere apparaten

De TV detecteert het netwerk en toont een IP-adres, gateway en DNS, maar er is geen internetverbinding. Ik heb geprobeerd verbinding te maken via een mobiele hotspot en dat werkte wel

Ik heb contact opgenomen met Samsung om te controleren of het probleem bij de TV ligt, maar dat bleek niet het geval. Vervolgens heb ik KPN gebeld en samen hebben we diverse stappen doorlopen, waaronder de ACN- en 2,4 GHz-methodes. Ik heb ook WPS geprobeerd, maar zonder succes.

Daarnaast heb ik de beveiliging op WPA2 ingesteld en geprobeerd verbinding te maken met alle mogelijke netwerken (gastnetwerk, 2,4 GHz, en 5 GHz), maar zonder resultaat. Alle netwerken zijn ook op WPA2 ingesteld. Tot nu toe heeft geen enkele methode gewerkt.

@Skipdeflip Wat als u als DNS 1.1.1.1 invult?

Heeft u dan wel internet?

@Skipdeflip Probeer Wifi5 (AC) in plaats van Wifi6 (AX) te gebruiken in V12 modem.

@Krijskever dit is een stap die ik met samsung helpdesk heb geprobeerd. Wel nog een keer geprobeerd nu. Er is wel sprake van een verbinding met lokaal netwerk, dus van tv naar modem, maar modem legt geen verbinding met internet.

@TDN deze optie wel al geprobeerd met kpn helpdesk, maar weer geprobeerd. Helaas werkt het ook niet

@Skipdeflip Je zou nog eens kunnen testen of het bekabeld wel werkt. Misschien heeft de tv moeite met IPV6 of toch de DNS. 

hoi ​@Remco van KPN,

Bekabeld geprobeerd en werkt prima, maar helaas doet het voor de rest niks voor de wifi connectie naar tv. Het ligt volgens mij echt aan hoe de modem toegang biedt tot het internet. Verbinding maken met de modem lukt namelijk wel en ik kan op het “lokale netwerk”, volgens de tv. 

Kijk als die bekabeld wel werkt dan kan ik niet direct een conflict bedenken tussen modem en tv die dan specifiek het draadloze gedeelte de toegang tot het internet ontzegt. Als dat aanwezig zou zijn dan zou die bekabeld ook problemen moeten hebben. 

@Remco van KPN bedankt voor je aanvulling. Het is sowieso iets wat weggestreept kan worden. Alleen jammer dat we dan nog geen oplossing hebben

Bekabeld gaat wel, maar wifi niet? Dat zijn voor een je TV en modem 2 verschillende mac/ip-adressen. Je hebt toch geen beperkingen wat dat betreft ingesteld? Kan de TV zowel 5GHz als 2,4 GHz? Keihard op 1 van die frequenties instellen en proberen. Subnet Mask/Gateway/DNS/IPV4-IPV6?

Sommige apparatuur-combi's gaan slecht om met mixed-modussen, bv de combi van wifi 2,4/5. Die moet je dan of/of instellen, net zoals de beveiligingsettings in mixed modus. 

Zeker dit soort dingen in de gaten houden, je TV is uit een periode dat dit mogelijk is.

Ik heb bv mijn 2,4 GHz wifi moeten activeren voor mijn deurbel/beveiligingscamera's, de rest zit allemaal op de 5GHz en gelukkig geen gedonder daarmee.

Kijk als die bekabeld wel werkt dan kan ik niet direct een conflict bedenken tussen modem en tv die dan specifiek het draadloze gedeelte de toegang tot het internet ontzegt. Als dat aanwezig zou zijn dan zou die bekabeld ook problemen moeten hebben. 

@Remco van KPN ik kan ook helaas bevestigen met de Samsung TV van dit jaar (2024) dat die inderdaad geen wifi verbinding maakt.

wat me wel opvalt is als ik de TV met een ander wifi6 verbind doet hij het wel gewoon.

er lijkt naar mijn mening dat het inderdaad niet lekker werkt met KPN modem / de nieuwe KPN software

@remco van KPN belangrijk is dat het met de oude modem die gelijk is aan de nieuwe de wifi het gewoon deed. Misschien liggen daar nog aanwijzingen?

DHCP al eens uit en weer aangezet?

Zet de ipv6 eens uit in de modem en probeer het nog eens. Ik heb zelf ook een samsung uit 2023 hier werkt het prima.

Zet de ipv6 eens uit in de modem en probeer het nog eens. Ik heb zelf ook een samsung uit 2023 hier werkt het prima.

Ik zou dit inderdaad nog eens testen ​@Skipdeflip. Ik heb boven een Samsung staan en die maakt zonder problemen contact. Vreemd, ik zal dit in ieder geval eens terugkoppelen. 

Hoi ​@Remco van KPN, ​@DX11 en ​@Paul.K, bedankt voor jullie reacties. Helaas werkt het allemaal niet. Het meest opvallende blijft dat er wel verbinding kan gemaakt worden met de modem, maar dat de modem toegang naar internet weigert. Daarmee wil ik graag nogmaals aangeven dat met dezelfde modem hiervoor, het wel allemaal werkte. Ik kijk nu via de playstation 5 streamingsdiensten, maar die biedt lang niet alles aan. Erg frustrerend allemaal.

Beste ​@Skipdeflip ik ben binnen dit topic de vraag over WPA nog niet tegengekomen.

Kijk binnen je modem eens naar de WPA-instellingen bij de wifi. Dit moet op WPA2 staan en niet op WPA2/WPA3 of alleen WPA3, die instelling kunnen veel apparaten niet aan.

Succes.

Hoi ​@JanD, bedankt voor je antwoord en het meedenken. Ik heb de WPA instellingen op WPA2 staan.  Helaas zit daar dus ook niet de oplossing

Beste ​@Skipdeflip , kijk ook eens naar het wachtwoord, mogelijk dat daar een teken in voor komt dat niet door de tv geaccepteerd wordt.

Hoi ​@JanD, ik heb het probleem inmiddels langer dan een maand en heb ook geregeld de modem gereset en teruggezet naar fabrieksinstellingen. Daarbij heb ik dus ook het standaardwachtwoord geregeld gebruikt. Die werkte ook niet. Ik heb ook alle andere netwerken opgezet, dus 2,4 ghz; 5ghz; en het gastnetwerk. Daar heb ik ook andere wachtwoorden voor en gastnetwerk in het bijzonder. Gastnetwerk heeft een simpeler wachtwoord en zou in jouw logica moeten werken, maar helaas doet dat het ook niet.

Beste ​@Skipdeflip heb je de klantenservice en/of het forum van Samsung al eens geraadpleegd?

Of de handleiding aangaande de wifi eens goed doorgenomen???

Lukt het ook niet via de WPS-knop om verbinding te maken???

Hey ​@JanD, goed dat je deze zaken benoemt. Ik heb als eerste met samsung aan de lijn gezeten en vervolgens zo lang met kpn dat ze wel klaar ermee waren. WPS werkt ook niet. Handleiding ga ik nog maar eens doornemen

@JanD helaas helpt het lezen van de handleiding ook niet. Ik blijf de volgende melding krijgen: de tv heeft verbinding met het lokale netwerk, maar kan geen verbinding met internet maken. Ik ben bang dat ik de suggestie wel weet en dat is dat de software waar de modem nu op draait niet doet wat hij moet doen; namelijk wel verbinding maken met het internet. Komt er nog een software update eraan die dit verhelpt misschien ​@Remco van KPN? Mijn suggestie komt voort uit dit forum: 

1.Navigeer op je tv naar en selecteer Menu.

2.Selecteer Instellingen en vervolgens Alle instellingen.

3.Selecteer Verbinding.

4.Selecteer Netwerk, en vervolgens Reset Netwerk.

Reset netwerk aangegeven in het menu Netwerkinstellingen

5.Je wordt gevraagd of je de netwerkinstellingen opnieuw wilt instellen. Kies Reset.

6.Zodra je netwerk opnieuw is ingesteld, selecteer je Netwerkinstellingen om je verbinding opnieuw in te stellen.

https://www.samsung.com/nl/support/tv-audio-video/hoe-kan-ik-verbindingsproblemen-met-wifi-op-mijn-samsung-tv-oplossen/

Beste ​@Paul.K, netwerk reset en reset van de gehele tv zijn ook al meerdere keren uitgevoerd en geprobeerd als oplossing, maar helaas tevergeefs. Bedankt voor je hulp!

Reageer