Skip to main content

Voorheen was ik Ziggo klant. Ik heb een WD-MyCloud NAS in mijn netwerk die fotos en videos streamt. Op mijn Philips Smart-TV werkte dat prima.

Nu heb ik KPN en vanaf dag 1 werkt dat nu niet meer. De TV “ziet” de mijn mediaserver niet meer.

Het IP adres van jouw WD-MyCloud NAS is uiteraard wel anders geworden.

Heb je daar rekening mee gehouden?


Ja. Dat weet ik. De TV en de streaming server zitten op hetzelfde netwerk.

Aangezien ik stream en niet een netwerkschijf benader, hoef ik daarvoor geen ip-adres in te vullen of te wijzigen.

De server “published” zichzelf op het netwerk, maar de TV kan hem opeens niet meer vinden.

Mijn laptop nog wel, dus de server doet het. Is er iets in de modem dat aan of uit moet?

Ik heb de uPnP al aan gezet, maar dat is voor port forwarding naar het internet (maar je weet maar nooit). Dat hielp ook niet

De TV is een Philips 40PFK5500/12. Er is geen software update meer mogelijk.

 

Toen ik nog op Ziggo zat heb ik een tijd gewerkt met aparte router, en na versimpeling van mijn netwerk, op de standaard Ziggo modem/router. In beide gevallen hoefde er niets ingesteld te worden om op de TV de mediaserver te kunnen koppelen.


Ik heb de uPnP al aan gezet, maar dat is voor port forwarding naar het internet (maar je weet maar nooit). Dat hielp ook niet

Die kan je ook het beste direct weer uit zetten.

 

Mijn laptop nog wel, dus de server doet het. Is er iets in de modem dat aan of uit moet?

Is jouw laptop bekabeld of via wifi aangesloten?

Is jouw televisie bekabeld of via wifi aangesloten?


Ik heb uPnP nooit aan staan, want ik ben geen gamer, maar ik had het nu alleen aangezet, “want je weet maar nooit”. De streaming gebruikt ook de hoge netwerk poorten.

Beiden zijn via wifi aangesloten. 

Maar ik heb de TV ook al via kabel aangesloten, maar dat helpt niets.

De NAS staat uiteraard bekabeld in het netwerk.

Overigens is de TV niet het enige. Op mijn server draai ik diverse webservers voor diverse toepassingen. De poorten 80 en 443 werken gewoon. Alle andere web poorten niet. Alsof er op de KPN modem een firewall staat die ook intern alles blokkeert, maar ik kan niets vinden.

 

Edit: Met betrekking to die server: Uiteraard heb ik op mijn debian server niet extra zaken aan-of uitgezet in de firewall. Afgezien van het inderdaad gewijzigde ip-adres “listened” hij nog steeds op dezelfde poorten voor alle machines uit het interne netwerk en op poort 443 ook via port-forwarding op het internet.

Als er iets aan firewalling gedaan wordt, ook binnen het netwerk, doet de KPN modem dat. Notabene: ik werk nu met ip-adressen en niet met DNS om verkeerde routing door de modem te voorkomen.


Beiden zijn via wifi aangesloten. 

Aangezien beide via wifi aangesloten zijn en het op de laptop wel werkt is mijn eerste vermoeden dat de televisie roet in het eten gooit. Wellicht dat IPv6 roet in het eten gooit.

 

Alsof er op de KPN modem een firewall staat die ook intern alles blokkeert, maar ik kan niets vinden.

Die is er ook niet.


Beiden zijn via wifi aangesloten. 

Aangezien beide via wifi aangesloten zijn en het op de laptop wel werkt is mijn eerste vetmoeden dat de televisie roet in het eten gooit. Wellicht dat IPv6 roet in het eten gooit.

 

Zoals hierboven aangegeven heb ik het ook met de TV op de kabel geprobeerd (lange kabel door de woonkamer), maar dat hielp ook niet. Die kabel was overigens goed, dat heb ik met een andere laptop getest.

Hoe zou in dit geval IPv6 roet in het eten kunnen gooien?

De modem routeert toch gewoon over IPv4, anders zou een aantal IOT devices op mijn netwerk ook niet werken.

 

En bedankt dat je me wilt helpen.


Hoe zou in dit geval IPv6 roet in het eten kunnen gooien?

De modem routeert toch gewoon over IPv4, anders zou een aantal IOT devices op mijn netwerk ook niet werken.

Sommige Android apparaten kunnen behoorlijk last hebben van IPv6.

Jouw V12 routeert uiteraard zowel IPv4 als IPv6.


Ik snap dat hij ip4 en ipv6 routeert. Ik bedoel dat hij niet alleen maar ipv6 routeert.

De Ziggo modem/router en de Cisco router daarvoor routeren ook ipv4 en ipv6, en daar had de TV blijkbaar geen moeite mee.

 

Heb je nog misschien andere ideëen?


Het lag uiteindelijk toch aan de TV. Alle netwerkinstellingen waren op zich correct. Netflix werkte (smartTV versie, niet de KPN versie), internet werkte gewoon in diverse apps, maar uiteindelijk toch in arren moede de TV gereset naar fabrieks instellingen en toen weer in het netwerk gehangen aan de WiFi. Na een paar minuten kwam de mediaserver weer tevoorschijn.

 

Sorry voor de tijd die je er in gestoken hebt, maar wel bedankt.


En nu kan de TV de mediaserver weer niet vinden. Ik krijg het idee dat, aangezien het hier om streaming gaat, het probleem identiek, of in ieder geval verwant is aan de problemen met de Google Chrome Casts.

 

Ik denk dat er toch iets in de firmware van de KPN12 box zit, die dit streaming probleem veroorzaakt.

Op mijn WD-MyCloud server zit standaard Twonky Media server.

Notabene: Ik gebruik geen (!) wifi 6, alleen wifi 5. Ik heb een Deco M5 mesh netwerk die geen wifi 6 ondersteunt. Deze set ondersteunt wel IGMP snooping (de eerste firmwares hadden hier problemen mee, maar dat probleem is al heel lang verholpen). Ik weet niet of mijn Twonky mediaserver IGMP gebruikt. De Chrome casts doen dit in ieder geval wel als de switch het ondersteunt (en natuurlijk is het ook nodig voor de KPN ontvangers).

(En ik gebruik een aparte Deco M5 set in accesspoint mode omdat mijn modem (net als mijn vorige ziggo modem) in een meterkast staat met aan drie kanten beton. Het enige gebied met goede dekking is de gang en de garage.)


Verder getest.

Het lijkt te werken bij een factory reset van de TV (maar dat wil ik uiteraard niet iedere keer doen) en als ik de stekker van de TV er uit haal en weer in steek.

Dan heeft hij ca. een minuut nodig om het netwerk te initialiseren en na ca. nog een minuut verschijnt mijn WD-cloud streaming server. Beetje omslachtig, maar het moet dan maar zo.


Verder getest.

Het lijkt te werken bij een factory reset van de TV (maar dat wil ik uiteraard niet iedere keer doen) en als ik de stekker van de TV er uit haal en weer in steek.

Dan heeft hij ca. een minuut nodig om het netwerk te initialiseren en na ca. nog een minuut verschijnt mijn WD-cloud streaming server. Beetje omslachtig, maar het moet dan maar zo.

Heb je in de tussentijd toevallig nog een oplossing gevonden? Ik heb exact hetzelfde probleem en exact dezelfde symptomen. Ik ben van youphone (10a) naar kpn overgestapt. Ik vermoede eerst dat de GDM niet werkte maar ik snap niet waarom het na resets dan soms wel eventjes werkt.


Een paar maand geleden kwam er een firmware update voor Experiabox V12. Sindsdien heb ik geen problemen meer en functioneert het nu zoals het hoort.


Oh dat is jammer… Dan heb ik misschien een ander probleem. Bedankt, ik open wel een nieuw topic.