Skip to main content

Dag,

 

stel mijn PC heeft 192.168.2.5 als dynamisch IP adres via DHCP van de KPN Box 12 verkregen. Nu wil ik dit IP adres vast koppelen aan het MAC adres van de PC in de KPN Box 12, dus in de DHCP server.

 

Het interface geeft aan dat het IP adres al in gebruik is. Dat klopt, maar het is precies in gebruik door de DHCP client die het vanaf nu altijd moet krijgen.

 

Hoe krijg ik dit het makkelijkst voor elkaar? Ik heb nogal wat apparaten die ik zo langs moet.

Hallo @likewise 

 

Die zou je via Device info vast moeten kunnen zetten.

 


Bedankt. Ik had ook nog niet door dat je kon verder clicken op een device naam.

 

Wat nog wel heel onhandig gaat is het toekennen van vaste IP adressen als deze reeds via dynamische toekenning via DHCP aan een ander device zijn geleased.

 


Er is keuze uit zowat 250 ip adressen. Waarom moet u er precies 1 hebben die een ander apparaat al in gebruik heeft?


Ik kies mijn IP adressen zodanig dat ik alle apparaten kan benaderen met een IP ades wat lijkt op het modelnr van het desbetreffende apparaat.

 

Dus bijv IP9254 krijgt IP adres .54.

Z77 krijgt IP adres .77

 

Dit ivm protocollen als PXE, TFTP, NFS en tientallen meetapparatuur, etc.


Ok ... heel ... bijzonder …

 


Nee hoor, je hebt drie mogelijkheden:

 

1) statisch IP adres in apparaat (zonder DHCP)

2) dynamische toewijzing via DHCP

3) statische toewijzing via DHCP

 

2 en 3 zijn verenigbaar, 1 is verenigbaar met sommige DHCP servers, maar soms

moet het buiten de DHCP range om.

 

Ik gebruik 3. Wat is daar bijzonder aan?


Ik gebruik 3. Wat is daar bijzonder aan?

Dat is mijns inziens de beste methode en er is ook niets bijzonders aan.

Ik denk dat @Nick83 met zijn opmerking doelde op het feit dat jij IP adressen kiest die dicht bij het modelnummer van het apparaat liggen.

Persoonlijk vind ik dat ook bijzonder, ik kies er juist voor om IP adres blokken aan het soort apparaat toe te wijzen. Een blok voor switches, een blok voor accesspoints, een blokje voor NASsen ...


Daar gaat het niet om. Dat u van een modelnummer van een apparaat een ip adres maakt vind ik bijzonder 😉


Door het modelnr te gebruiken “weet” ik het IP adres van mijn apparatuur.

 

Een Rigol 1052 oscilloscoop zit op .52, een IP9254 power switch op .54, etc etc voor al mijn apparaten. Ik vind het handig, maakt

verder toch niet uit?


Toelichting:

veel van de apparatuur kan niet overweg met Rendez-vous achtige protocollen zoals je die vindt in DNS en UPNP.