Skip to main content

KPN Box 14 routeert niet naar achterliggende router op IPv6

• July 6, 2026
  • 6 reacties
  • 41 keer bekeken

Ik ben er vandaag achter gekomen dat er een bug zit in de firmware van de Experia box 14.

Het blijkt dat onder bepaalde omstandigheden (die nog niet duidelijk zijn)
de prefix delegation in de UI van de KPN lijkt 
aan te staan maar dat dit in werkelijkheid niet het geval is under the cover.
Door deze in de pagina "Thuisnetwerk" van de KPN router even  heen en weer flippen 
tussen "Aan" en "Aan met DHCPV6" wordt deze weer geactiveerd.

Ik heb hier uren naar gezocht want eerder had het gewoon gewerkt maar het blijkt dus dat er bij bepaalde veranderingen de prefix delegation af wordt gezet terwijl de GUI nog gewoon aangeeft dat deze aanstaat. Pas nadat ik deze flip heen en weer deed werkte alles weer zoals verwacht. Daarvoor heb ik echt alle mogelijkheden geprobeerd maar de KPN router vertikte het om IPv6 door te sturen naar mijn ASUS Zen Wifi BT10. 

6 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 6, 2026

@Jdevrie Dit heb ik al eerder gemerkt, het is een loterij wanneer de V14 IPv6 naar achter liggende apparaten doorgeeft. Dat ziet je mooi aan de KPN TV+ontvanger, dus het ligt niet aan PD instelling. Op een dag mooi IPv6 adres in 2a02-range, op de andere dag alleen links lokaal, op een andere dag weer alleen IPv4. Naar paar testen gooi ik gelijk de v14 in de hoek en gebruikt hem alleen voor testdoelen.

• Auteur
  • Helper
  • July 6, 2026

@TDN ik heb dit ook alleen tijdelijk ingesteld. Ik gebruik  normaal alleen mijn Asus router direct aan de XGSPON. Echter omdat ik wat problemen heb met outages van 20 tot 90 seconden wil ik even weten of het aan de mijn router ligt of aan de XGSPON of zelfs aan de lokale centrale. Dus heb ik nu even die V14 er tussen zitten om te zien hoe dat reageert. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik snap dat je dit getest wil hebben dan ​@Jdevrie en dank je dat je zoveel tijd spendeert om de problematiek in kaart te brengen en deze in detail aan ons terugkoppelt. Ik moet je eerlijk bekennen dat mijn ervaring gdit vlak beperkt is. Maar ik zal dit topic aanmelden voor feedback zodat dit meegenomen kan worden als feedback richting onze ontwikkelaars!

Ik zie dat de Community ook goed meedenkt, ook dank daarvoor.

Is je eigen router nu wel stabiel?

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • July 9, 2026

In de KPN software is nog maar een enkele gedelegeerde /56 prefix beschikbaar, met als vierde segmenf ff00. Er kan dus maar een apparaat dat zich als router gedraagt actief zijn.  Mocht er een ander apparaat zijn dat deze prefix pakt, dan vist de ASUS achter het net.

Het systeem wordt geïdentificeerd door de “DUID”, dus die moet op de ASUS altijd hetzelfde zijn. Je hebt ook DUID=”Link layer address + time”, ik begrijp niet wat daar de bedoeling van is en of dat inhoudt dat de DHCPv6 server iedere keer een ander systeem ziet. Als er geen ander apparaat prefixen pakt, zou je op de ASUS naar die DUID instelling kunnen kijken. 

Er circuleert het gerucht dat Android prefixen gaat pakken of al pakt, dus ik zou een Android telefoon als verdacht beschouwen. 

• Auteur
  • Helper
  • July 9, 2026

@hmmsjan_2 de Asus router heeft en had op dat moment keurig de /56 prefix met ff00 als 4de segment dus dat was het probleem niet. Ik had echt alles geprobeerd totdat ik die prefix delegation even heen en weer flipte en daarna begon het direct weer keurig te werken. Dus er was wel degelijk een probleem under the cover in die firmware dat niet zichtbaar was in de GUI.

• Auteur
  • Helper
  • July 9, 2026

Ik snap dat je dit getest wil hebben dan ​@Jdevrie en dank je dat je zoveel tijd spendeert om de problematiek in kaart te brengen en deze in detail aan ons terugkoppelt. Ik moet je eerlijk bekennen dat mijn ervaring gdit vlak beperkt is. Maar ik zal dit topic aanmelden voor feedback zodat dit meegenomen kan worden als feedback richting onze ontwikkelaars!

Ik zie dat de Community ook goed meedenkt, ook dank daarvoor.

Is je eigen router nu wel stabiel?

Voorlopig wel maar dat zegt niet veel want eerder draaide hij ook wel eens 4 dagen zonder problemen  om dan plotseling weer eens twee keer vlak achter elkaar zo een korte outage te krijgen. Normaal is dat niet zo erg maar als je tv zit te kijken en je buffer loopt leeg staat het beeld even stil en dat is irritant