Skip to main content
Vraag

KPN TV+ Box speelt niet of speelt met haperingen

• March 31, 2026
  • 2 reacties
  • 20 keer bekeken

Hallo. Ben sinds een paar dagen over van Odido naar KPN.

De setup van mijn netwerk is ongewijzigd, het modem, een Fritzbox 7590 AX zit nu op de plek van het Odido modem, en heeft netwerk 192.168.1.x/24 Een Unifi Dreamrouter zit met de Wanpoort op een Lanpoort van de Fritzbox, en bediend mijn interne netwerk 192.168.0.x/24. Op dit netwerk zitten diverse Unifi AP’s die door het hele huis een Mesh WifI netwerk bedienen. Alle apparaten op het Unifi segment (192.168.0.x dus) werken prima, de internet connectie is snel en stabiel, dat is onder KPN niet gewijzigd.

De oude Odido TVbox draaide, net als de KPN box, Android TV. Op precies dezelfde plek als voorheen de Odido Tv Box zonder haperingen draaide, zowel via Wifi als bedraad, stottert het beeld op de KPN box nu, of staat het om de haverklap op freeze.

Zelfs kijken via een app op de box, bv NLZiet, geeft geen goede resultaten.

Alleen wanneer ik de KPN box direct via de KPN router (Fritzbox maar ook voordien de KPN box 12) connect, dan speelt de KPN TVbox alles vlekkeloos af. Hij opereert dan natuurlijk op een ander subnet, en dan is mijn NAS onzichtbaar en kan ik bv niet vanaf telefoons of tablets casten naar de TVBox. Op 2 andere plekken in huis werken Google TV Streamers (ook Android TV dus) zonder mekkeren op het Unifi subnet, echt alleen de KPNbox niet. Ik heb op beide netwerken static routes ingesteld, ik kan prima heen en weer pingen. Maar wil liefst die KPNBox ook werkend hebben op 192.168.0.x.

Weet iemand de oorzaak en/of een oplossing?

2 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Jobodie . Welkom hier

Even vooraf: als KPN ondersteunen we officieel alleen onze eigen apparatuur in een standaard opstelling. Met eigen routers en meerdere subnets wordt het al snel maatwerk. Ik denk wel met je mee, maar zonder garanties.

Wat je beschrijft wijst sterk naar iets in de netwerklaag. De KPN TV+ box is gevoeliger voor multicast en IGMP dan bijvoorbeeld je Google TV streamers. In een setup met twee subnets en dubbele NAT gaat dat niet altijd lekker, wat ook verklaart waarom alles direct op de Fritzbox wél soepel werkt.

Je zou kunnen kijken naar je IGMP instellingen binnen UniFi en of multicast goed wordt afgehandeld. Vaak zit het daar. Uiteindelijk werkt dit soort apparatuur het stabielst als alles in hetzelfde subnet hangt

Er lopen hier bij de Community mensen rond die hier veel meer ervaring mee hebben. Hopelijk kunnen zij ook nog reageren.  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 2, 2026

Dank je wel voor je reactie. Ik wijs ook niet naar de KPN apparatuur hoor. Alleen viel het mij op dat de Odido tvbox, ook een Android TV box, het wel goed deed in dezelfde opstelling. Ik neem je tip over de IGMP en Multicast graag aan en ga er mij verder in verdiepen.Â