Skip to main content

Ik heb sinds vandaag glasvezel van KPN thuis, en heb de volgende setup:

 

2x Unifi AP mesh 6

1x KPN box v12

 

Alles verbonden via cat5e kabels.

 

Nu zit ik echter met het probleem dat wanneer ik de unifi access points direct aansluit op de KPN router, de maximale snelheid die ik kan halen slechts 100/100 mbps is. Ook in het unifi dashboard en op de op in de router instellingen staat dat het een 100mbps verbinding is.

 

De enige manier hoe ik de volledige snelheid op de AP kan behalen, is als ik de lan kabel die de unifi ap in gaat even op mijn laptop aansluit, loskoppel, en vervolgens snel in de unifi ap stop. Dan krijg ik in het modem ook te zien dat het er gigabit verbinding is met de AP, en werkt alles perfect. Echter moet ik dit elke keer doen wanneer het modem opnieuw opstart, dus ik was benieuwd of ik een gigabit verbinding kan “forceren” in de instellingen van het modem?

 

Alvast bedankt!

 

EDIT: voor de duidelijkheid, ik heb een gigabit abonnement.

 

Hallo @hmartijn welke snelheid hoort bij jouw abo?

Kun je een foto plaatsen van jouw glas aansluiting?


Hallo @hmartijn welke snelheid hoort bij jouw abo?

 

Hi Jan, ik heb een 1000mbps verbinding, dat had ik er inderdaad even bij moeten zetten.


Heb je andere lan poorten op het modem geprobeerd en andere lan kabels @hmartijn ?


Heb je andere lan poorten op het modem geprobeerd en andere lan kabels @hmartijn ?

Ik heb helaas op alle poorten hetzelfde probleem @JanD. Ook andere lan kabels geprobeerd, maar dat helpt helaas niet.


Hallo @hmartijn als je een pc rechtstreeks bekabeld op het modem aansluit, wat meet je dan?

Ook al een andere kabel tussen glaskast en Box12 geprobeerd?

 


Hallo @hmartijn als je een pc rechtstreeks bekabeld op het modem aansluit, wat meet je dan?

 

Als ik een pc rechtstreeks op het modem aansluit krijg ik ~950 mbps up en down. Als ik de kabel direct na het aansluiten op mijn pc in het access point doe, krijg ik ook de volledige snelheid. Echter wordt na het opnieuw opstarten van het modem, de AP weer gezien als een 100mbps device, en moet ik dit proces herhalen. @JanD 

Bedankt voor de snelle reactie trouwens!

 

Een andere kabel tussen de glaskast en Box12 is niet het probleem denk ik. het lijkt er gewoon op alsof het access point wordt herkent als een 100mbps device, maar dat is hij niet.


Hallo @hmartijn , weet je wel zeker dat die ap's 1 Gigabit aankunnen, misschien een instelling binnen het AP niet goed, aan KPN blijkt het dus niet te liggen.

 


Hallo @hmartijn , weet je wel zeker dat die ap's 1 Gigabit aankunnen, misschien een instelling binnen het AP niet goed, aan KPN blijkt het dus niet te liggen.

 

Hi @JanD, Zoals ik in de post heb proberen aan te geven, kunnen de AP’s 1 gigabit aan. De AP’s halen dit alleen niet omdat de verbinding op 100mbps lijkt te worden gelimiteerd vanuit de kpn box, tenzij ik het “trucje” toepas wat ik in mijn vorige reactie uitleg.

 

Nogmaals ontzettend bedankt voor het meedenken, had niet zo snel antwoord verwacht.


Hallo @hmartijn 

 

Die Box12 ethernet poorten zijn nogal kritisch en geven wel vaker problemen met bepaalde apparaten, waarschijnlijk is het probleem weg als je er een switch tussen zet, b.v. 1 van deze: https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/switches/

Als je een andere switch gebruikt is het van belang dat hij IGMP snooping ondersteunt als je er ook TV-ontvangers op gaat aansluiten.


Heb je andere lan poorten op het modem geprobeerd en andere lan kabels @hmartijn ?

Ik heb helaas op alle poorten hetzelfde probleem @JanD. Ook andere lan kabels geprobeerd, maar dat helpt helaas niet.

Andere lan kabels van een ander merk? Zijn het kabels met stekkers van fabriek af aangezet?


Hallo @hmartijn 

 

Die Box12 ethernet poorten zijn nogal kritisch en geven wel vaker problemen met bepaalde apparaten, waarschijnlijk is het probleem weg als je er een switch tussen zet, b.v. 1 van deze: https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/switches/

Als je een andere switch gebruikt is het van belang dat hij IGMP snooping ondersteunt als je er ook TV-ontvangers op gaat aansluiten.

Hi @GeSp, ik had nog 1 switch staan om mee te testen, en dat werkt wel inderdaad. Dan moet ik er nog maar eentje halen😒. Jammer dat dit niet in te stellen is op de kpn box, ik weet dat het via veel routers/managed switches wel in te stellen is.

 

Dank voor het antwoord!


Heb je andere lan poorten op het modem geprobeerd en andere lan kabels @hmartijn ?

Ik heb helaas op alle poorten hetzelfde probleem @JanD. Ook andere lan kabels geprobeerd, maar dat helpt helaas niet.

Andere lan kabels van een ander merk? Zijn het kabels met stekkers van fabriek af aangezet?

Hi Nick, dat klopt inderdaad, ander merk en kant en klare kabels (niet zelf gekrompen).


Hallo @hmartijn 

device heeft een 100Mbit/s-poort

Ik heb bovenstaande afbeelding even gekopieerd uit een eerdere reactie van je ter verduidelijking.

Om een misverstand uit de weg te ruimen: bij een Gigabit-abo wordt er via de Gigabitpoorten van het modem ook maximaal Gigabit doorgegeven, als echter een aangesloten apparaat 'slechts' 100Mbit/s ondersteunt zie je dat terug in het diagram binnen het modem.

Binnen het modem is dus niets af ste stellen qua bekabelde snelheid, wat er aan snelheid via de rode wAN-poort binnenkomt, wordt ook weer zo door het modem doorgegeven.

Sluit maar eens een TV-toestel of KPN tv-decoder aan op het modem.dan zie je dus hetzelfde: 100 Mbit/s, omdat eerder genoemde apparaten 'slechts' over 100Mbit/s-poorten beschikken.

Dus ik ben toch bang dat er bij jouw AP's  iets niet helemaal goed is of staat.

 

 


Hallo @hmartijn 

device heeft een 100Mbit/s-poort

Ik heb bovenstaande afbeelding even gekopieerd uit een eerdere reactie van je ter verduidelijking.

Om een misverstand uit de weg te ruimen: bij een Gigabit-abo wordt er via de Gigabitpoorten van het modem ook maximaal Gigabit doorgegeven, als echter een aangesloten apparaat 'slechts' 100Mbit/s ondersteunt zie je dat terug in het diagram binnen het modem.

Binnen het modem is dus niets af ste stellen qua bekabelde snelheid, wat er aan snelheid via de rode wAN-poort binnenkomt, wordt ook weer zo door het modem doorgegeven.

Sluit maar eens een TV-toestel of KPN tv-decoder aan op het modem.dan zie je dus hetzelfde: 100 Mbit/s, omdat eerder genoemde apparaten 'slechts' over 100Mbit/s-poorten beschikken.

Dus ik ben toch bang dat er bij jouw AP's  iets niet helemaal goed is of staat.

 

 

De APs hebben een gigabit poort zoals vermeld. Zie de reactie van @GeSp. De ap’s werken prima (1000mbps) als ik er een switch tussen gooi of wanneer ze op een andere router dan de kpn box staan aangesloten, dus aan de instellingen zal het niet liggen. Ik gooi en dus wel gewoon een switch tussen.


Hallo @hmartijn 

 

Die Box12 ethernet poorten zijn nogal kritisch en geven wel vaker problemen met bepaalde apparaten, waarschijnlijk is het probleem weg als je er een switch tussen zet, b.v. 1 van deze: https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/switches/

Als je een andere switch gebruikt is het van belang dat hij IGMP snooping ondersteunt als je er ook TV-ontvangers op gaat aansluiten.

Ontzettend bedankt voor deze tip. Heb er zelf niet aan gedacht. Van alles geprobeerd. Dit lost voor mij een groot probleem relatief eenvoudig en voordelig op.