Skip to main content
Vraag

Meerdere Wifi netwerken met geisoleerde subnetten. Wordt dat in de toekomst mogelijk?

• April 29, 2026
  • 6 reacties
  • 63 keer bekeken

KPN wil graag je cyber-security partner zijn, maar een mogelijkheid om meerdere wifi netwerk op te zetten bieden ze niet. Ja; verschillende SSIDs kunnen aangemaakt worden, maar elke komt in hetzelfde subnet, dus is het nut beperkt.

Het zou mooi zijn wanneer we meerdere wifi netwerken (dus elke hun eigen SSID) met verschillende (geïsoleerde) IP subnetten kunnen opzetten. 

Zijn er plannen dat deze (noodzakelijke) scheiding binnenkort gefaciliteerd wordt?

6 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 29, 2026

Beste ​@RemcoVC voor consumenten zal KPN niet zoiets gaan aanbieden dunkt me, ook niet voor klein zakelijk, kijk een bij MKB zakelijk wat daar de mogelijkheden zijn.

De enigste scheiding die jij bedoelt is een gastnetwerk naast het reguliere netwerk, maar daar heb je misschien niet genoeg aan.

Succes.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 29, 2026

Wat denk jij ​@Ik_Combineer kent MKB of groot zakelijk zoiets als wat ​@RemcoVC wil?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 29, 2026

Dit gaat zoals je zegt nooit beschikbaar komen voor KPN CM en KZ klanten. Dit is te complex en zal bijna altijd eerder voor problemen zorgen. 1 subnet voor gasten is er extra mogelijk. 
KPN EEN MKB doe ik eigenlijk geen wifi, ja het is er en schitterend dat het werkt alleen het daadwerkelijk aansluiten gebeurt door mensen die daar speciale instructies voor hebben om met Cisco AP’s te werken. ​@joey92 is zo’n monteur. Die weet vast precies of wij dit ondersteunen.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 29, 2026

voor echt grote zakelijke klanten bieden we dit aan ja. hier zit uiteraard ook een prijskaartje aan vast.

dit wordt gedaan met apparatuur van Cisco Meraki. hierin kun je aangeven per ssid of deze in een apart vlan moet zitten of zelfs in een apart subnet.

maar zoals gezegd, enkel voor zakelijke klanten.

mocht je een zakelijke klant zijn, en hier interesse in hebben. zoek dan eens op Smart Combinations. hier kun je dan een contact formulier invullen voor een aanbod op maat.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 29, 2026

​@RemcoVC Met KPN modem kan je 2 wifi netwerken van elkaar isoleren. Hoofd wifi met 192.168.2.xxx en gast wifi met 192.168.3.xxx. Als je meer wil, gebruik een eigen router met VLAN ondersteuning.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 29, 2026

Thanks; het gast netwerk hiervoor opofferen is zonde, met name omdat de huidige wifi apparatuur wel meerdere SSIDs aanbiedt, maar dat werkt weer niet i.c.m. Een router die vlans onder, aangezien dit niet te koppelen is aan de wifi netwerken, dus zal ik separate APs moeten plaatsen.

waarom niet simpel aanvullende subnets (en dus VLANs) direct vanuit KPN wifi aanbieden, dat biedt de consument ook de mogelijkheid om IoT te scheiden van de gewone laptops/desktops.