Skip to main content

 

Sinds enkele dagen werkt wifi niet meer op mijn iMac.

Bij 'Systeemvoorkeuren - Netwerk' wordt mijn netwerk wel gevonden maar er wordt geen verbinding gelegd. Melding:
- Wifi heeft geen IP-adres en kan geen internetverbinding tot stand brengen..
- Wifi is ingeschakeld, maar is niet verbonden met een netwerk.

Als ik klik op ‘Geavanceerd…’ en tabblad ’TCP/IP’ is het veld achter ‘IPv4-adres:’ leeg (dus geen IP adres.

Mijn iPhone kan netjes verbinding maken met mijn netwerk.

Als ik mijn iPhone instel als ‘Persoonlijke hotspot’, kan mijn iMac daar ook verbinding mee maken. Dit geeft volgens de Apple Helpdesk aan dat de storing in het modem moet liggen.

Wat te doen?

Hallo @HildeMaastricht 

 

Wat soms wil helpen is om de Experiabox V10 te herstarten door hem 1 minuut uit te zetten en daarna weer aan te zetten.

Mocht dat niet baten, heeft de iMac net ervoor nog updates gehad?


Hi @GeSp, dank voor jouw reactie.

Ik heb de Experiabox al een paar keer herstart en ook al mbv KPN gereset naar de fabrieksinstellingen. Ik weet niet of een update de aanleiding was voor het niet meer werken.

Ik heb wel gisteravond een update gedaan naar Monterey 12.6.2 in de hoop dat het weer zou werken, maar helaas…. 


Staat DHCP nog wel ingeschakeld op je iMac voor die verbinding?

Dat kan je als volgt controleren en eventueel aanpassen:

Volg de onderstaande instructies om het IP-adres in te voeren of automatisch te laten toewijzen.

  1. Kies op je Mac Apple-menu  > 'Systeeminstellingen' en klik op 'Netwerk'  in de navigatiekolom. (Mogelijk moet je omlaag scrollen.)

     

  2. Klik aan de rechterkant op de netwerkverbinding die je wilt gebruiken en klik vervolgens op 'Details'.

  3. Klik op 'TCP/IP'.

  4. Klik op het venstermenu 'Configureer IPv4' en kies een optie:

    • Als het adres automatisch wordt toegewezen, kies je 'Via DHCP'.

 

Als je de iMac via een netwerkkabel aansluit op het modem werkt het dan wel?


Ad 4.

Er staat 'Via DHCP' maar waar zie ik of het adres automatisch wordt toegewezen?

De iMac hangt aan de muur en ik heb geen kabel die reikt tot de meterkast.


U heeft geen WiFi versterkers van KPN? 


Ik heb 2 versterkers die enkele jaren geleden zijn geïnstalleerd door een ex-KPN-monteur. Hij vertelde destijds dat zijn versterkers van betere kwaliteit waren dan die van KPN.

Heeft tot nu toe ook altijd perfect gewerkt. Hij is inmiddels met pensioen en niet meer bezig met ict.


Versterkers zijn: Ubiquiti UniFi AP SWX-UAP

Mogelijk zijn ze gedateerd maar het lijkt mij vreemd dat ze opeens helemaal niks meer doen. De groene ring erop geeft ook niet aan dat er iets fout zit met de versterking.

De iPhone, die naast de iMac ligt, heeft overigens een prima wifi-verbinding.


Ok. Is WiFi van de Experiabox dan uit?


probeer eens het wifi netwerk ‘te vergeten’ in bovengenoemde instellingen en daarna weer verbinding maken met dat wifi netwerk incl wachtwoord.


Alle lampjes op de Experiabox zijn groen. Alleen het eco-lampje brandt niet. 

Ik kan het netwerk niet ‘vergeten’. Zodra ik erop klik wil hij verbinding maken. Op dat toegangsscherm staat een vinkje bij ‘Onthoud dit netwerk’. Als ik het wachtwoord intik en het vinkje weghaal en op ‘Verbind’ klik verdwijnt het scherm even en komt weer terug, incl. vinkje.

Ik heb wel alle voorkeurs-netwerken weggehaald.


WiFi op de V10 staat dus aan, heeft dat WiFi netwerk een andere naam dan de UniFi AP’s?
Als het nooit gewijzigd is kan je de WiFi naam en het wachtwoord achterop de sticker van de V10 vinden.
Wil de iMac misschien wel verbinden met de V10 of staat die te ver weg?

 

Die UniFi AP's zijn overigens vrij oud (en EOL) en ondersteunen alleen 2.4GHz.
Als ze ook nooit firmware updates hebben gehad in die tijd zou dat wel een oorzaak kunnen zijn, misschien wil de iMac alleen met veiliger protocollen verbinden die daar nu niet in aanwezig zijn, al zou je verwachten dat de iPhone dan ook hetzelfde probleem zou hebben.


Ik zoek zondag verder, moet nu weg. Bedankt alvast!


Hoi @HildeMaastricht, is het nog gelukt op Wifi te komen?


In de wifi instellingen moet je de netwerkvoorkeuren verwijderen. In de linkerkolom beneden.

Haal alles weg met de - teken behalve thunderbolt en Bluetooth. 


Heb een MacBook naast de iMac gezet en daar waren geen problemen. Fout zit  dus niet in het modem of bij KPN.

Weghalen van de netwerkvoorkeuren op de iMac leverde niks op.

Toen dacht ik dat het misschien een idee was om met het +teken  een tweede WiFi-netwerk toe te voegen. Resultaat was dat het oorspronkelijk wifi-netwerk meteen een groen bolletje kreeg en een ‘Verbonden’, en ik kon ook op internet.  Dat bleef ook zo toen ik het tweede netwerk weer weghaalde. 
Dat is toen een tijd goed gegaan. Maar soms valt de wifi weer weg en kan ik de verbinding op dezelfde manier terughalen. Geen idee waarom, maar al met al gaat het nog steeds niet zoals het zou moeten….


Ah dat scheelt in ieder geval weer. Ik zou je ook niet zo snel kunnen zeggen waar het precies mis gaat maar met je eigen apparatuur kan ik je inhoudelijk ook niet heel goed helpen.