Skip to main content

Ik ben onlangs overgestapt naar KPN Veilig (ipv F-secure van xs4all) en sindsdien is er geen datatransfer meer mogelijk tussen Iphones en NAS. De NAS hangt aan de Fritzbox 7583, hier worden automatisch alle foto's van alle telefoons op opgeslagen (via Photosync).

Ik kan nergens vinden hoe ik de instellingen van KPN Veilig kan aanpassen voor de Fritzbox.

Heeft iemand een idee?

Waarom denk je dat dit door KPN Veilig veroorzaakt wordt?

Krijg je een melding van KPN Veilig?


Het probleem is ontstaan direct na de overstap naar KPN Veilig (KPN Veilig geeft aan dat het alle apparaten verbonden aan het modem beveiligt). Ik kan alleen nergens de instellingen voor dit gedeelte vinden (op geen enkele machine en ook niet op het modem).

En nee, ik krijg geen enkele melding via KPN Veilig, wel via de transfer apps “error transferring to SMB”.

 

 

 


(KPN Veilig geeft aan dat het alle apparaten verbonden aan het modem beveiligt).

Wat een onzin, KPN Veilig beveiligt alleen het apparaat waar het op geïnstalleerd staat. KPN Veilig doet helemaal niets met "het modem" en dat is ook precies waarom ik mijn sterke twijfels heb dat KPN Veilig hier debet aan zou zijn.

Probeer eens een file transfer te doen vanaf een apparaat waar geen KPN Veilig op staat. Lukt die wel?


Alle transfers werden en worden gedaan vanaf apparaten waar geen KPN Veilig op staat (Iphones).

Dit vermeld KPN Veilig:

“Als je het KPN Malwarefilter aanzet, beschermen we alle apparaten die verbonden zijn met het modem van KPN. Als je KPN Veilig installeert op je apparaten, beschermen we je apparaten ook tegen malware als je niet verbonden bent met het KPN modem.".

Het KPN Malwarefilter staat uit, KPN Veilig is op alle Windowsmachines ingeschakeld.

Blijkbaar is er toch een bescherming actief op de Fritzbox (maar dat kan ik nergens inzien/aanpassen).

 

 


Dit vermeld KPN Veilig:

“Als je het KPN Malwarefilter aanzet, beschermen we alle apparaten die verbonden zijn met het modem van KPN. Als je KPN Veilig installeert op je apparaten, beschermen we je apparaten ook tegen malware als je niet verbonden bent met het KPN modem.".

Ook zonder de installatie van KPN Veilig op een apparaat kan je het KPN malwarefilter aanzetten. Die twee hebben feitelijk niets met elkaar van doen.

Het KPN malwarefilter zou ik sowieso aan zetten want die zorgt ervoor dat malafide websites niet benaderd kunnen worden omdat de anti-malware DNS server van KPN simpelweg het IP adres niet teruggeeft. Dit heeft echter niets te maken met jouw probleem met die transfer naar jouw NAS.

 

Blijkbaar is er toch een bescherming actief op de Fritzbox (maar dat kan ik nergens inzien/aanpassen).

Die is dan in ieder geval niet van KPN Veilig afkomstig.


Op basis waarvan trek jij je conclusies dat dit niet aan KPN Veilig ligt dan? 

 

Zoals eerder aangegeven: direct na installatie van KPN Veilig ontstaat het probleem, dus de kans is vrijwel 100% dat hier de oorzaak ligt, op een of andere manier. 

Verder heeft KPN toegang tot de Fritzbox (TR-069 protocol):

De FRITZ!Box ondersteunt het protocol TR-069 voor het veilig automatisch configureren van internettoegang en internettelefonie, alsmede het automatisch bijwerken van het OS door de serviceprovider (KPN).

Dus de kans is aanwezig dat de configuratie gewijzigd is, hetgeen het probleem veroorzaakt.

Ik kan alleen niet de precieze configuratie vinden, dus kan ik het probleem niet vinden/uitsluiten.

Dus de vraag is, waar kan ik dat vinden?

 

In plaats van een discussie of het wel of niet aan KPN Veilig zou liggen, heb ik meer aan daadwerkelijk probleemoplossen, toch?

 

 

 


Op basis waarvan trek jij je conclusies dat dit niet aan KPN Veilig ligt dan? 

Omdat KPN Veilig niets configureert op jouw FRITZ!Box en je KPN veilig ook niet op die iPhone hebt staan waarmee je die filetransfer doet. Daarmee is KPN Veilig dus geheel niet betrokken bij dit issue.

 

Wat voor een NAS (merk en type) gebruik je?

Is het IP adres van die NAS wellicht gewijzigd?

Heb je port-forwardings gedefinieerd voor SMB en FTP of gebruik je Photosync alleen op jouw LAN of via een VPN verbinding?

Als je port-forwardings hebt gedefinieerd, kan je daar dan een screenshot van plaatsen?


Omdat KPN Veilig niets configureert op jouw FRITZ!Box en je KPN veilig ook niet op die iPhone hebt staan waarmee je die filetransfer doet. Daarmee is KPN Veilig dus geheel niet betrokken bij dit issue.

Raar, want er zijn verder geen instellingen veranderd, alleen KPN Veilig is geinstalleerd… 

De NAS is de Fritz!NAS functie van de Fritz!Box, met een Sandisk Extreme Pro SS van 2TB.

Geen port-forwardings, verbinding via WiFi.

NAS is als schijf gedefinieerd op de Window machines en functioneert zonder problemen.

Alleen niet meer te benaderen via SMB (Iphones) na installatie KPN veilig...

 


Dus KPN Veilig staat niet op de IPhones? Waar dan wel op?

Is de Fritzbox volledig geüpdatet? Welke SMB versie word er gebruikt? Kan daar iets aan ingesteld worden?


Alleen niet meer te benaderen via SMB (Iphones) na installatie KPN veilig...

Maar je hebt op die iPhones toch geen KPN Veilig staan immers…

Alle transfers werden en worden gedaan vanaf apparaten waar geen KPN Veilig op staat (Iphones).

 

Dan zal je de oorzaak toch echt elders moeten zoeken.

KPN Veilig speelt hierin dan geen enkele rol.


OK, heb je hier dan misschien een verklaring voor, aangezien je zo zeker bent van je zaak: 

Ik heb zowel de FTP en SMB configuratie op de iPhones opnieuw aangemaakt, met de gegevens zoals deze waren toen er geen enkel probleem was: geen verbinding mogelijk.

Nogmaals een check: het IP adres van de Fritzbox wordt aangepast naar een 82.168.xxx.xxx adres: is van KPN…

Na terugwijzigen naar het Fritzbox IP adres: error en wederom is het IP adres veranderd in het KPN adres.

 

 

 


Nogmaals een check: het IP adres van de Fritzbox wordt aangepast naar een 82.168.xxx.xxx adres: is van KPN…

Na terugwijzigen naar het Fritzbox IP adres: error en wederom is het IP adres veranderd in het KPN adres.

Wat is dat FRITZ!Box IP adres dan?

192.168.x.y?


Dit is wel erg flauw en weinig behulpzaam…

 


Dit is wel erg flauw en weinig behulpzaam…

Daar is niks flauws aan, ik stel een serieuze vraag omdat ik op zoek ben naar wat er nu eigenlijk gebeurt op jouw iPhone.

Plaats anders eens screenshots van de configuratie en de veranderingen van het IP adres.


Nogmaals, het betreft meerdere iphones, transfers lopen via zowel SMB en FTP (sommige iphones SMB en sommige FTP) naar de NAS die achter de Fritzbox hangt. De NAS is ook als schijf geconfigureerd in het netwerk, en dat functioneert nog steeds prima.

Op de iphones zijn geen instellingen veranderd, alles werkte prima, toen de provider xs4all was en ook na overstap naar KPN.

De enige wijziging op het netwerk hier is dat KPN Veilig afgelopen week is geinstalleerd op de Windowsmachines (1 PC, 3 laptops) en sindsdien krijgen we errors op transfers (SMB en FTP) van iphones naar NAS (die achter Fritzbox hangt). Errors: locatie niet toegankelijk en disc is full (random)

Alle betrokken apps op de iphones zijn gedeleted, en opnieuw geinstalleerd, alle IOS en apps op de iphones zijn up to dated en config is opnieuw ingesteld (zoals het was toen het allemaal werkte).

Fritzbox OS is up to date.

Transfer is nog steeds niet mogelijk.

Tot nu toe gevonden: het IP adres in de SMB en FTP configuratie is veranderd naar een KPN IP adres. 

Dit is niet door de gebruikers gedaan, en dit is het geval op alle iphones. Als we de IPs weer terugzetten naar de originele config, is er nog steeds geen transfer mogelijk en wordt het IP adres weer automatisch omgezet naar het KPN IP 130. XXX etc.

De oorzaak ligt ergens in de KPN config in de Fritzbox, maar deze kan ik niet inzien…

Dus waar kan ik dat vinden?

 

 


Tot nu toe gevonden: het IP adres in de SMB en FTP configuratie is veranderd naar een KPN IP adres. 

Dit is niet door de gebruikers gedaan, en dit is het geval op alle iphones. Als we de IPs weer terugzetten naar de originele config, is er nog steeds geen transfer mogelijk en wordt het IP adres weer automatisch omgezet naar het KPN IP 130. XXX etc.

Leg eens uit wat u hier mee bedoeld. Waar ziet u dat ip adres? En waar/hoe zet u het weer terug? Schermafdrukken? Kunt u die plaatsen?


De oorzaak ligt ergens in de KPN config in de Fritzbox, maar deze kan ik niet inzien…

Nogmaals, dit heeft niets met KPN Veilig te maken want KPN Veilig wijzigt niets in de FRITZ!Box en op die iPhones is, voor zover ik weet, geen KPN Veilig geïnstalleerd.

KPN Veilig speelt hierin dus geen enkele rol.

Frappant is overigens dat het dus blijkbaar alleen de iPhones zijn die problemen ondervinden.

 

Tot nu toe gevonden: het IP adres in de SMB en FTP configuratie is veranderd naar een KPN IP adres. 

Wat bedoel je daar nu toch mee? 

Je zegt dat het IP adres omgezet wordt naar het KPN IP adres 130.XXX maar dat is helemaal geen IP adres van KPN. Kan jij eens de eerste twee octets van dat 130.XXX IP adres vermelden i.p.v. alleen de eerste.