Skip to main content

Onlangs heb ik mijn tv (Samsung UE40JU7000) in de eco-stand gezet. Bij het aanzetten van de tv gaat nu tegelijk mijn Samsung Soundbar aan ! Is hier een oplossing voor ?

Hoi @langecees . Welkom op het forum.

Doe je dat aanzetten met de afstandsbediening van KPN? 


Mijn vraagstelling is anders dan die door u is gesteld. Bij aanzetten tv in de ecostand gaat ook mijn soundbar aan en niet andersom !

Het aanzetten van de tv doe ik inderdaad met de afstandsbediening van KPN; anders krijg ik de tv n.m.m. niet in de ecostand.

vr.gr. langecees

 

 

 

 

 

 


Hallo @langecees,

De Samsung soundbar gaat automatisch altijd aan als de tv aan gaat. Vooral als het een setje van dezelfde merken betreft. De soundbar gaat ook automatisch uit als je de tv weer uit zet. 

Maar het is mij niet duidelijk of  je de tv nu in de eco stand hebt of de tv ontvanger? Kan je de situatie is helderder beschrijven als het mogelijk is? 😊


Ik neem toch aan dat je eco op de tv ontvanger bedoeld. En niet het televisietoestel. 

Hoe is de soundbar op de tv ontvanger aangesloten?

Optical: de soundbar herkent het aangaan van het optische signaal en reageert daarop. Dit is niet te omzeilen. 

Ik zie echter het bezwaar niet. Mijn 84- jarige moeder gebruikt de soundbar altijd omdat het geluid gewoon veel mooier is dan dat van de tv. Met radio zet ze de televisie (beeldscherm) uit.


Bedankt voor de reacties !

Resumé:

1. Mijn Samsung soundbar gaat alleen aan als de tv in de eco-stand staat. Bij het niet gebruiken van de eco-stand gaat de tv niet aan !

2. Tv ontvanger in de eco-stand; niet de tv.

3. Als ik de soundbar uitzet gaat mijn tv niet uit.

4. Ik weet  niet hoe mijn soundbar is aangesloten op de tv ontvanger. (aangesloten door een installateur; is inmiddels failliet) 

5. Geluid van de soundbar is inderdaad veel mooier dan van de tv. Ik moet ze wel onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken !

6. Toch een software probleem bij de KPN ??

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Even afgezien van de tv ontvanger

Als de Samsung TV en de Samsung soundbar zijn verbonden d.m.v. hdmi (ARC=alleen geluid), dan zou de soundbar ook aan moeten gaan als je de televisie aanzet. Dat staat dan los van de ontvanger.

🔹 Als de ontvanger (ook) met de soundbar direct optisch is verbonden (radio luisteren zonder tv aan), dan zal de soundbar reageren op het aangaan van het optische signaal en ook aangaan als je de ontvanger inschakelt.

Dat gebeurt niet met de ontvanger in stand-by (zonder eco dus), want dan blijft ook in stand-by de optische '’draaggolf'’ aan staan.

Ik moet ze wel onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken !

🔸 Daarna kun je weer uitzetten wat je niet aan wilt natuurlijk 😉.

Wil je niet dat apparaten (zelfs maar eventjes) aan zijn, dan eco uitlaten zoals je bij punt 1 zelf al constateert.

Bij het niet gebruiken van de eco-stand gaat de tv niet aan !

ECO stand levert per ontvanger nog geen 10 € per jaar besparing op, indien ie overdag toch al aan staat voor radio en 's avonds voor televisie zenders. Dus alleen 's nachts uit.