Skip to main content

In september is er een update geweest van de Experia box 12. Sinds die tijd schakelen mijn Ap’s (alle drie van TP Link EAP 245) niet meer naadloos. Voor die tijd geen enkel probleem. Nu zie ik wel dat ik volle bak signaalsterkte heb, maar moet regelmatig eerst de wifi op bv Iphone eerst uit en dan weer aanzetten. Ook verliest bv de google nest soms gewoon zijn verbinding. 

 

Heb mijn 3 Ap’s (alle 3 bekabeld, via PoE naar Sisco switch-modem KPN) inmiddels volledig opnieuw aangesloten (o.a. terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld, SSID allemaal zelfde etc), dit is niet de oplossing. Verder modem (box 12 van KPN) terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld (kanalen netjes gespreid zodat ze elkaar niet in de weg zitten). Inmiddels als test de Wifi op de Experia Box uitgezet, zodat alleen de Ap’s nog Wifi zenden. Ook dit is niet de oplossing. (Wifi van Experia was overigens ook top, dus fijn als deze als extra wifipunt gewoon weer aan zou kunnen).

Iemand enig idee wat zou kunnen werken? (behalve dat ik superwifi via KPN zou kunnen aanschaffen. Er is echt niks mis met de signaalsterkte van de TP-Links). Dank vast!

@marjolein75 Wat bijzonder dat je wifi versterkers het niet meer goed lijken te doen na de update. 

Als de TP Links met een kabel aangesloten zijn dan zou dit geen invloed moeten hebben op de werking er van. 

Wel begrijp ik uit je tekst dat er ook PoE adapters gebruikt en een switch gebruikt worden. 

Is er een mogelijkheid om de TP links eens direct bekabeld aan te sluiten aan de Experiabox? Dus zonder PoE adapters en zonder switch? 

Ik ben benieuwd of het dan wel lukt om verbinding te maken met het netwerk. Mocht dat het geval zijn dan kunnen we het probleem zoeken in de adapters of de switch. 

Mocht het dan nog niet werken kunnen we verder zoeken naar het probleem. :)


@Rutger_ De AP’s zitten met een CAT6 kabel rechtstreeks op de (PoE) switch er zitten dus geen extra PoE adapters tussen (worden via switch PoE gevoed). Ik kan ze daarom helaas niet rechtstreeks op de Experiabox aansluiten om diezelfde reden, dan werkt het sowieso niet. 

De afgelopen 3 jaar werkte dit prima. Sinds de update dus niet meer. Heb je misschien nog andere test suggesties/instellingen check?


@marjolein75 Ik heb niet suggesties of instellingen waarvan ik direct zeg, dit is het. 

Je geeft aan dat alle AP's al eens opnieuw geïnstalleerd zijn. Heb je een mogelijkheid om eens een hele frisse installatie te doen? 

Dus alles afkoppelen van het modem, deze resetten naar fabrieksinstellingen. Dan weer instellen zoals gewenst. 

Hierna de AP's weer aansluiten. Ook is het misschien verstandig om op de apparaten waarop het nu mis gaat "het netwerk te vergeten

En weet je toevallig ook of je 3 jaar geleden nog iets hebt moeten instellen op de switches om de verbinding goed werkend te krijgen?