Skip to main content

Beste lezers,

Hierbij een vraag, na veel zaken geprobeerd te hebben. Ik wil mijn Synology NAS via SFTP kunnen benaderen op een externe locatie. De vraag: Hoe kan dit het beste aanpakken (d.m.v. port forwarding).

De volgende zaken heb ik al gedaan:

Experia Box v12: 

  • LAN IPv4: Add Reserved Address → Devicename (Synology gekozen) - IPv4 Address: Die van de NAS zelf gebruikt, maar ook een die op een ander cijfer beëindigd geprobeerd (192.168.2.XXX).
  • Na deze stap naar Port Forwarding gegaan. 
    Custom Service Name: Synology
    Service: Other
    Protocol: TCP
    External host: leeg gelaten
    Internal host: ingevuld wat ik bij stap 1 heb ingevuld (beide dus ook geprobeerd)
    External port: Eerst 22 geprobeerd, daarna bijv. 71 (gebruik liefst geen 22)
    Internal port: idemdito
  • Enable UPnP IGD staat op OFF

In Synology DSM:

  • Bestandservices SFTP aangevinkt → poort 71 en 22 geprobeerd
  • Externe toegang → Routerconfiguratie → Maken → Ingebouwde toepassing “Gecodeerde terminal service” gekozen

Echter lukt het mij niet om via externe locatie toegang te krijgen tot de NAS.

Als ik Enable UPnP IGD staat op ON zet lukt het wel, maar dit wordt niet geadviseerd volgens verschillende fora i.v.m. veiligheid.

Wat doe ik verkeerd? Ik lees jullie reacties graag!

Lukt het lokaal op het eigen netwerk wel om in te loggen? 


Lukt het lokaal op het eigen netwerk wel om in te loggen? 

@Nick83: Wel via SMB. Ik heb d.m.v. SMB toegang via mijn telefoon en ook via mijn MacBook.


Lukt het lokaal op het eigen netwerk wel om in te loggen? 

@Nick83: Wel via SMB. Ik heb d.m.v. SMB toegang via mijn telefoon en ook via mijn MacBook.

SMB is geen SFTP. Lukt het via SFTP?

Voordat u gaat poort forwarden, zorg altijd eerst dat het lokaal werkt. Zolang dat niet werkt hoeft u helemaal nog niet na te denken over poort forwardings. 


@Nick83: Het lukt inderdaad via SFTP ook.

Via Synology DSM SFTP aangezet, eerst op poort 22 geprobeerd, daarna op een andere poort. Beide hebben lokaal gewerkt (telefoon is met het zelfde netwerk verbonden). 

Heb jij enig idee wat mijn vervolgstappen moeten zijn?

Bij voorbaat dank!


Hoi @Raw020. welkom.

Dit is zo niet mijn expertise, valt ook buiten ondersteuning. Maar wij hebben wel een kennisbankartikel over hoe je port forwarding instelt op de Box 12.  Als je die volgt moet het lukken.