Skip to main content

Wie kan mij helpen?

Sinds afgelopen maandag ben ik bij KPN   
Bij de vorige provider had ik glasvezel. Nu niet meer. KPN heeft bij mij (nog) geen glasvezel. Dus over op koperdraad. 

Nu heb ik wel internet. WiFi werkt goed. Alleen kan ik niet in mijn NAS-systeem en ook niet meer printen via WiFi. 
Kortom, printer en NAS-systeem zijn aangesloten op de router maar heb geen connectie. 
 

Alles is dezelfde wijze aangesloten zoals bij de vorige provider. Alleen de aansluiting van de telefoonkabel heb ik veranderd. 
 

Ben benieuwd wie mij kan helpen. 

Hallo @Wullumpie 

 

Misschien heeft de NAS ze nog een IP adres die in de range van je vorige provider zit en is de printer ook nog niet aangemeld op je nieuwe WiFi?

Als die printer via WiFi werkt hoef je vaak alleen even bij het nieuwe WiFi netwerk aan te melden, anders gewoon helemaal vanaf nieuw installeren volgens de handleiding van de printer.

Wat voor NAS is het, heeft die NAS een display waarop je het IP adres kan opvragen en misschien ook kan instellen?
Staat hij misschien op een vast IP adres ingesteld? Het beste kan je hem op DHCP instellen zodat hij een IP adres van het KPN modem kan ophalen.

 

Wil het niet lukken vermeld dan even welke apparatuur je hebt, dus merk en type van printer, NAS en ook welk KPN modem je hebt.


Goedemorgen,

Ik heb gekeken naar de oude telefoonkabel die in het onderhuis binnenkomt. Is een oude losse telefoonkabel met een loden mantel. Hier komen vier draden uit waar papier omheen zit ipv geplastificeerde koperen draden. 
Hier is van alles aan elkaar geknutseld. 
Als ik het goed heb zit er een blauw/wit, rood/wit, bruin en nog een ?? kleur papier omheen  

Er zit geen originele PPT kastje of iets dergelijks als eindpunt.

Hoe moet ik nu de juiste aansluiting maken?
 


 


Hoi @Wullumpie je gaf in je eerste post aan dat je wel internet hebt. Dan zijn de telefoondraden goed aangesloten (even los van het feit of de manier waarop wenselijk is).

Jouw probleem met je NAS en je printer hebben te maken met je interne netwerk. Daar moet je de oplossing zoeken. Gebruik(te) je een vast IP-adres op de NAS en de printer? Dan moet je waarschijnlijk die adressen opnieuw instellen naar het subnet van je nieuwe router. Weet je niet hoe dat moet of wat je subnet is? Dan kan je op beide apparaten het beste DHCP gebruiken om ze een nieuw IP-adres te geven.

Vervolgens kan je in je router in het netwerkoverzicht zien welke apparaten welk IP adres hebben gekregen. Als je je NAS en je printer weer wil benaderen, zal je dat nieuwe IP-adres moeten gebruiken.

 


Klopt. Volgens KPN-medewerker was de router goed aangesloten. Het moest aan de bekabeling liggen. Vandaar dat ik hier ben gaan zoeken. En toen kwam ik dit tegen.

Ik las ergens dat je oude koperdraden eerst moet branden om bepaalde wax af te branden. Anders krijg je geen contact.

Heb ik gedaan. Kabels netjes weer op kleur aangesloten. Alles naar wens aangesloten. Bedrading weer netjes gemonteerd zoals het moet. Inmiddels heb ik weer internet.

Nu kan ik weer verder met de router. Hopelijk gaat dit ook lukken.


Hoi @Wullumpie en welkom op het forum! 

Je bent actief bezig geweest! Ik ben blij dat het internet werkt en zoals ik het lees ziet het aansluitpunt er nu een stuk beter uit! 
Is het ook gelukt om weer verbinding te maken met het netwerk en de printer? 


Met aansluiten NAS en printer ben ik nog aan het stoeien. Ik ben geen echte techneut. Weet niet goed of ik de routerinstellingen moet aanpassen zodat hij de NAS vind of dat ik NAS instellingen moet aanpassen. 
Ben bang dat ik de verkeerde instellingen aanpas. Dan heb ik groter probleem. 
Morgen weer nieuwe poging wagen. 


Ik ben zelf helaas niet goed bekend met het benaderen van de NAS, maar mogelijk kunnen andere gebruikers op het forum je hier helpen. Als je deelt waar je niet verder komt en mogelijk wat screenshots deelt, dan kunnen ze met je meedenken. 


Met aansluiten NAS en printer ben ik nog aan het stoeien. Ik ben geen echte techneut. Weet niet goed of ik de routerinstellingen moet aanpassen zodat hij de NAS vind of dat ik NAS instellingen moet aanpassen. 
Ben bang dat ik de verkeerde instellingen aanpas. Dan heb ik groter probleem. 
Morgen weer nieuwe poging wagen. 

Je router staat standaard al goed ingesteld. Je NAS en je printer zouden automatisch een IP-adres moeten verkrijgen als ze op DHCP staan ingesteld.

Het kan dan wel zo zijn dat ze beiden een ander adres hebben gekregen dan bij je vorige provider en dat je ze ook onder een andere naam moet benaderen.

Herstart je NAS eens en kijk dan in je Experiabox welk IP-adres erbij hoort. Op IP-adres kan je dan je NAS sowieso wel benaderen. Kan je in z’n geheel niet bij je NAS of kan je niet bij de beheersinterface of “zie” je hem niet meer terug in je Windows Explorer?


Bij stukjes en beetjes kom ik er wel. 
Heb netwerksleutel bij Brother printer ingevoerd. Is ook geregeld. NAS nog niet gelukt. Ga ik morgen maar weer verder mee. Ik moet alles tussen de bedrijven door doen. 


Als je een synology nas hebt, dan kun je deze een 3 seconden reset geven (met een pen in de achterzijde - reset) Daarna oppakken met synology assistant (te downloaden).

Netwerktsettings en wachtwoord worden dan gereset.

Andere merken NAS kan ik je niet helpen.


Problemen zijn opgelost. 
Hoe eenvoudig kan het zijn. 
NAS Synology gereset. Tijdje wachten. Het werkt weer als vanouds. Inloggegevens etc hoefde ik niet aan te passen. 


Alle problemen zijn opgelost. 

Iedereen die mij geholpen heeft, bedankt!

 


Mooi! Eind goed al goed, toch?