Skip to main content

Vanmorgen nieuwe installatie gekregen: Experia-V10 met 4G modem.

Werkte prima, totdat ik mijn eigen sausje er overheen gooide. Zo heb ik het basis IP adres gewijzigd, zodat ik niet al mijn apparatuur met static IP hoef te wijzigen.

Ook heb ik een NAT regel toegevoegd voor mijn VPN server.

Daarna was de snelheid bar slecht. Lijkt wel alsof 4G gewoon helemaal niet meer meedoet.

Tot het me opviel dat er een NAT regel is voor het 4G modem, en de App name staat nog op “please select". Kan dit er iets mee te maken hebben? Welke App moet ik hier kiezen?

Vanmorgen nieuwe installatie gekregen: Experia-V10 met 4G modem.

Werkte prima, totdat ik mijn eigen sausje er overheen gooide. Zo heb ik het basis IP adres gewijzigd, zodat ik niet al mijn apparatuur met static IP hoef te wijzigen.

Ook heb ik een NAT regel toegevoegd voor mijn VPN server.

Daarna was de snelheid bar slecht. Lijkt wel alsof 4G gewoon helemaal niet meer meedoet.

Tot het me opviel dat er een NAT regel is voor het 4G modem, en de App name staat nog op “please select". Kan dit er iets mee te maken hebben? Welke App moet ik hier kiezen?

Lijkt erop dat de snelheids verlaging te maken heeft met mijn basis IP adres. Zolang ik het op 192.168.2.x hou is de snelheid OK. Maar zodra ik alles instel op 10.0.1.x dan lijkt het erop of het 4G modem niet meer meedoet. (En ja: ik heb het 4G modem uit/aan gezet zodat hij een juist IP adres krijgt van de Experia).

Kan hier iets in zitten? 


Verder valt het me op dat in de WAN settings, tabje 3g/4g, alleen een entry staat voor 3g pppoe, terwijl ik 4g verwachtte...


Verder valt het me op dat in de WAN settings, tabje 3g/4g, alleen een entry staat voor 3g pppoe, terwijl ik 4g verwachtte...

Deze instellingen hebben niks te maken met de Sagemcom, die heeft z’n eigen login pagina op 192.168.2.252

De hybride setup werkt dus alleen maar als subnet 192.168.2.0/24 is.


Verder valt het me op dat in de WAN settings, tabje 3g/4g, alleen een entry staat voor 3g pppoe, terwijl ik 4g verwachtte...

Deze instellingen hebben niks te maken met de Sagemcom, die heeft z’n eigen login pagina op 192.168.2.252

De hybride setup werkt dus alleen maar als subnet 192.168.2.0/24 is.

Zoiets vermoedde ik al. De Sagemcom vraagt wel een IP adres aan via DHCP, maar gebruikt dat niet op alle plekken goed. 192.168.2.252 zie ik alleen als subnet 192.168.2.x is. Toen ik nog 10.0.1.x had ingesteld, zag ik de Sagemcom wel maar niet de login pagina, ook niet als 10.0.1.252 zoals je zou verwachten.

Lijkt me toch een bug, en sowieso een dingetje dat bekend moet zijn als je aan de slag gaat met zo'n hybride.

Maar, on the bright side, zolang je maar van dat subnet afblijft werkt het allemaal als een zonnetje! Letterlijk plug-and-play. De monteur die ervoor langskwam had niks te doen. Gezellig koffie mee gedronken en beetje technisch gekeuveld. Ook leuk. Maar goed, KPN wilde het per sé zo: dit was een installatie die ik “echt niet zelf kon doen"… :smile:


Het belangrijkste is uiteraard dat je aanzienlijk of vele malen sneller internet hebt. Ik denk niet direct dat er sprake is van een bug, meer een ontwerpkeuze om het in eerste instantie maar met vaste/bekende subnetten op te tuigen. Het onderliggende principe van MPTCP kan ook nog wel eens wat private adressen of subnetten in beslag nemen (o.a. voor 4G link of subflow). Men zou denk veel meer aanpasbaar moeten maken en dat loont denk ik bij lange na niet.

Maar natuurlijk wel vervelend als je thuisnet ook relatief vast zit op een ander subnet. Om het snel werkend te krijgen zou ik desnoods tijdelijk of permanent een ander (virtuele) router ertussen zetten die in feite niks anders doet dan (symmetrisch) NAT.

Neemt niet weg dat er voor KPN nog een lange weg te gaan is wil men dit hybride SIB compliant maken met vrije router keuze. Dus alleen SIMkaart van KPN, maar eigen DSL modem,  eigen 4G modem en eigen router (of allles in 1 kastje, wat in buitenlanden ook wel het geval is).

Kwa software wordt het binnen een jaar gemeengoed, zie o.a. https://www.phoronix.com/forums/forum/software/general-linux-open-source/1151641-multipath-tcp-support-is-working-its-upstream-first-bits-landing-with-linux-5-6


Het belangrijkste is uiteraard dat je aanzienlijk of vele malen sneller internet hebt. Ik denk niet direct dat er sprake is van een bug, meer een ontwerpkeuze om het in eerste instantie maar met vaste/bekende subnetten op te tuigen. Het onderliggende principe van MPTCP kan ook nog wel eens wat private adressen of subnetten in beslag nemen (o.a. voor 4G link of subflow). Men zou denk veel meer aanpasbaar moeten maken en dat loont denk ik bij lange na niet.

Maar natuurlijk wel vervelend als je thuisnet ook relatief vast zit op een ander subnet. Om het snel werkend te krijgen zou ik desnoods tijdelijk of permanent een ander (virtuele) router ertussen zetten die in feite niks anders doet dan (symmetrisch) NAT.

Neemt niet weg dat er voor KPN nog een lange weg te gaan is wil men dit hybride SIB compliant maken met vrije router keuze. Dus alleen SIMkaart van KPN, maar eigen DSL modem,  eigen 4G modem en eigen router (of allles in 1 kastje, wat in buitenlanden ook wel het geval is).

Kwa software wordt het binnen een jaar gemeengoed, zie o.a. https://www.phoronix.com/forums/forum/software/general-linux-open-source/1151641-multipath-tcp-support-is-working-its-upstream-first-bits-landing-with-linux-5-6

Inderdaad, de snelheidswinst is behoorlijk goed! Daar ben ik dan ook heel tevreden mee. 

Subnet probleem heb ik omzeild door toch maar alle andere spullen aan te passen. Viel uiteindelijk wel mee, handjevol programma's op de Raspberry Pi die per sé op static IP moeten draaien en daarvoor ook een static subnet krijgen.

 

Ik zie maar twee mogelijkheden:

  1. het is een bug: dit zou opgelost moeten worden in de firmware van de Sagem (denk ik)
  2. het is een keuze: dit zou heel helder gecommuniceerd moeten worden in de handleiding (zoiets als: “subnet mag niet worden veranderd, moet 192.168.2.x blijven).

Welkom, manjh! Ik kan hier kort een antwoord op geven, het is inderdaad een keuze. Het staat niet expliciet in de handleiding omdat die gericht is op de plug-en-play van het geheel. Het overgrote deel van de klanten is niet zodanig met hun netwerk bezig, of daar kundig in, om een subnet te willen aanpassen. Desalniettemin, ik geef je feedback door. Wellicht dat het in een volgende versie van de handleiding wel wordt meegenomen :)


Ok, helder. Misschien is het een idee om aanpassing in de Expedia te blokkeren?


Subnetaanpassing werkt prima als je geen hybride Sneller Internet Buitengebied erbij hebt. En omdat het in die gevallen wel iets is wat mensen soms kunnen/willen gebruiken.De firmware van de V10 is verder gelijk, of mensen nu hybride hebben of niet. Dus dan moeten we de keus maken tussen de optie actief laten of blokkeren. En aangezien het aantal mensen mét hybride een stuk lager is dan het aantal mensen zonder, gaat in dit geval de meerderheid voor.Â