Skip to main content

Wanneer dit precies in mijn router terecht is gekomen weet ik niet, het had verder ook niet echt consequenties voor mijn internetverbinding omdat ik een interne DNS gebruik, maar ik zat toch wel even met verwondering te kijken en mezelf af te vragen of ik het slachtoffer van een geslaagde hack was. In de krochten van het internet vond ik dat dit in ieder geval in 2015 een groot aantal klanten had geplaagd en dat dit iets van een back-up DNS omgeving zou moeten zijn, welke het dus niet doet. Geen hack derhalve, maar zouden jullie in het vervolg alsjeblieft niet meer van die gekke domeinnamen via de DHCP willen distribueren?

Waar komt u dit precies tegen? Kunt u er een schermafdruk van plaatsen?


Het stond in mijn resolv.conf, domein `nat.myrio.net` en DNS server 213.x.x.x. Ik heb het niet bewaard, want ik had andere dingen aan mijn hoofd en dat vereiste een werkende configuratie.


Ahum… Leuk dat je de titel verandert, maar het gaat dus niet om een log bestand maar een niet werkende DNS als gevolg van  foutieve instellingen welke door de DHCP server van KPN zijn doorgegeven.


Je hebt een 2de router achter de Experiabox staan? Begrijp ik dat goed? Of gaat het hier om een linux systeem? 


Oh, en ik heb ‘m trouwens weer na een herstart:

# Generated by resolvconf
domain nat.myrio.net
nameserver 213.75.116.129

 


Oh, en ik heb ‘m trouwens weer na een herstart:

# Generated by resolvconf
domain nat.myrio.net
nameserver 213.75.116.129

 

Ow dat bestand 😄 dat is een leuke. Kan je leuk mee stoeien. Aanpassen van dat bestand is nutteloos. Zoals er eigenlijk ook al staat: "Generated by resolvconf". Ik moet altijd ff zoeken hoe het ook al weer zit.


Je hebt een 2de router achter de Experiabox staan? Begrijp ik dat goed? Of gaat het hier om een linux systeem? resolf.conf is een configuratie bestand waar volgens mij normaal gesproken nooit zomaar iets in kan komen te staan wat eventueel door een Experiabox doorgegeven zou kunnen worden.


Nee. Ik gebruik überhaupt de Experiabox niet en de interne primaire DNS is gewoon een andere machine.


Als ik Google op de ip adres, dan heeft het te maken met het tv platform van KPN.


Ah…. Daar gaat mij een licht op. Dan is deze DNS configuratie dus bedoeld voor de TV kastjes (waarom `my rio`?) en ligt het aan de volgorde waarin de netwerk interfaces worden geladen. Waarschijnlijk zit deze fout er dus al in sinds KPN de IGMP proxy verplicht stelde.


Als ik Google op de ip adres, dan heeft het te maken met het tv platform van KPN.

Klopt, het IPTV platform van KPN heeft als subnet 213.75.112.0/21.

Daarentegen zegt nat.myrio.net mij helemaal niets.

Het domein myrio.net is wel van KPN B.V..

@gordonb3, Kan jij hier eens de inhoud van jouw resolv.conf posten?

En wat zijn de dhcp options die je meegeeft bij een DHCP request op vlan 4?

Ik neem aan dat je op vlan 4 niet vraagt om de DNS servers.


Ik had ‘m hierboven al staan, het zijn alleen die drie regeltjes.

# Generated by resolvconf
domain nat.myrio.net
nameserver 213.75.116.129


En dhcpcd.conf:

duid
persistent
vendorclassid
option domain_name_servers, domain_name, domain_search, host_name
option classless_static_routes
option interface_mtu

option rapid_commit
require dhcp_server_identifier
slaac private


interface eth0.4
  ipv4only
  noipv4ll
  timeout 10
  metric 100
  noalias
  nogateway


Als domain staat bij mij het domain van mijn eigen LAN zoals ik die zelf geconfigureerd heb.

Tevens staan daar de IPv4 domain servers die via de pppoe verbinding aan mijn edgeRouter worden doorgegeven en de IPv6 domain servers die via DHCPv6 verkregen zijn.

 

Haal de domain name en domain name servers weg bij de DHCP options.

Op mijn EdgeRouter geef ik de onderstaande opties mee:

  • send vendor-class-identifier "IPTV_RG";
  • request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;

Oké. Ik heb voor nu de volgende wijzigingen aangebracht in de router:

  1. een dependency op eth0.4 voor ppp0. Dit zou de volgorde van laden moeten fixen maar houdt waarschijnlijk geen rekening met timing van de twee DHCP omgevingen.
  2. optie `nohook resolv.conf` toegevoegd aan de eth0.4 interface overrides. Ik veronderstel dat dhclient ook wel een dergelijke optie zal hebben.

Er hoeft geen dependency te zijn tussen eth0.4 en ppp0.

Je moet alleen niet om de domain name en domain name servers vragen op eth0.4.

Zie mijn vorige bericht voor de DHCP opties die ik meegeef aan het DHCP request op vlan 4.


Eh? Ja natuurlijk is er geen sprake van een daadwerkelijke dependency. Het gaat hier om de keuze welke DHCP configuratie de ander mag overschrijven. Dat was de eerste aanpassing en wellicht overbodig na het toevoegen van de `nohook` maar het doet geen pijn.


Als ik Google op de ip adres, dan heeft het te maken met het tv platform van KPN.

Klopt, het IPTV platform van KPN heeft als subnet 213.75.112.0/21.

Daarentegen zegt nat.myrio.net mij helemaal niets.

Het domein myrio.net is wel van KPN B.V..

Ah…. Daar gaat mij een licht op. Dan is deze DNS configuratie dus bedoeld voor de TV kastjes (waarom `my rio`?) en ligt het aan de volgorde waarin de netwerk interfaces worden geladen. Waarschijnlijk zit deze fout er dus al in sinds KPN de IGMP proxy verplicht stelde.

Dit klopt. Myrio is het software bedrijf rondom IP TV waar wij gebruik van maken. Vandaar dat je dit kan tegenkomen in logs.Â