Skip to main content
Antwoord

Net nieuw bij KPN twee vragen/problemen na installatie door monteur

• August 12, 2025
  • 7 reacties
  • 128 keer bekeken

Vandaag overgegaan van Ziggo naar KPN. Prima monteur hulp voor het overzetten van het internet, wifi hostspots en het aansluiten van de mediabox. Hij heeft zelfs nog de tijd genomen om te proberen mij (oude) Denon AVR met de afstands bediending te laten werken. Echter nu hij weg loopt ik toch tegen een tweetal problemen waar ik wat hulp bij kan gebruiken.

Mijn modem draait KPN Box 12.

Port Forwarding

Ik heb een servertje waarop ik een aantal apps draai in een docker omgeving. Deze werken lokaal nog prima, als in ik kan prima verbinden met http://192.168.2.123:8080. Als test wil ik deze ook beschikbaar maken via mijn KPN ip4 adres. Echter wat ik ook probleer, portforwarding voor HTTP/HTTPS poorten, firewall instelling op laag zetten of zelfs DMZ aanzetten.. ik kom met geen mogelijkheid bij m’n server.

Bij Ziggo werkte dit simpelweg het doorsturen van internet verkeer op poort X naar een intern IP adress op poort Y. Ik zou niet weten wat deze KPN box nog meer doet wat dit zou tegenhouden. 

* Mijn echte setup is wat complexer, met een nginx reverse proxy en een domeinnaam maar als het bovenstaande al niet werkt gaat dat helemaal niet werken.

Afstandsbediening

Ik had de wens om de KPN media box aan mijn vertrouwde Denon 3313 gehangen. De monteur heeft handmatig wat afstandsbediendingscodes geprobeerd en uiteindelijk kon de KPN afstandsbediening het volume aanpassen. Hartstikke mooi natuurlijk. Een afstandsbediening om alles mee te regelen.

Helaas kwam ik er na vertrek achter dat ik nu niet meer met de KPN afstandsbediening de TV aan en uitzetten. Is er iemand die me kan helpen aan het lijstje van codes die ik kan proberen om de combinatie Mediabox, TV en Denon 3313 via de KPN afstandsbediening te laten lopen? 

Een linkje naar de gebruiksaanwijzing van de afstandsbediening is ook zeer welkom mocht ik ooit een andere AVR aanschaffen of de boel om een andere reden willen resetten.

Bedankt voor het lezen en hopelijk geeft deze community me wat hulp. 

Met vriendelijk groet,
San

Beste antwoord door san san

Na nog meer speuren en proberen kwam ik deze relevante thread tegen: https://community.kpn.com/modems%2D123/port%2Dforwarding%2Dbox%2D12%2Dinstellen%2Dlukt%2Dniet%2D633945

Specifiek het onderstaande bericht van Marlon was behulpzaam.

Aanvulling:

De KPN Box 12 staat op DHCP terwijl ik in de NAS-server DHCP heb uitgeschakeld en deze op een vast IP-adres heb gezet. 

Dat is dus fout. De NAS moet op dhcp mode staan. Je mag geen ip instellen op de nas. Want dan doet de poortforwarding het niet. Vraag me niet waarom. Ik heb het niet verzonnen.

De bovenstaande reden blijkt waar te zijn en nu mijn server DHCP gebruikt werkt Port Forwarding op magische wijze opeens wel.

Waarom KPN deze informatie niet wil delen, via de officiële documentatie of via telefoon is me een raadsel. Ik vermoed de gevaarlijke combinatie van incompetentie en onwilligheid aan de kant van support/klantenservice.

Wat een verspilde tijd en moeite… en wat een frustratie bij mijn eerste dag na de overstap naar KPN.

7 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 12, 2025

Hoi ​@san san, afstandsbediening codes om te koppelen vindt je hier Link-pff

Gebruiksaanwijzing : hier en hier

• Auteur
  • Topper
  • August 13, 2025

Hoi ​@Anneke-Anna, bedankt voor de links!

Deze lijst met afstandsbedieningscodes had ik ook gevonden maar die bevat alleen televisies, geen home cinema of soundbars. Na even speuren heb ik dit inmiddels gevonden. Voor toekomstige forum gebruikers, deze codes kan je hier vinden: http://kpn.com/hc

• Auteur
  • Topper
  • August 13, 2025

Net een uur met KPN support gebeld. Blijkbaar levert KPN geen support op Port Forwarding.

Nergens wordt dit vermeld, KPN biedt zelfs officiele documentatie [1] aan hoe dit te doen. In het begin van het telefoon gesprek kreeg ik zelfs nog een email met support tips. Behoorlijk tegenstrijdige berichten… maar onder aan de streep, geen support geleverd in dit gesprek.

Mijn inschatting momenteel blijft dat Port Forwarding op het modem niet werkt. Een fout aan de kant van KPN (modem). 

Hopelijk kan iemand hier nog iets doen. Ik heb een klein zakelijk abonnement en deel van mijn werk leunt op het kunnen benaderen van services die draaien op (een deel van) mijn thuis netwerk.

[1] https://www.kpn.com/internet/wifi-en-modems/experia-box-handleidingen?page=kpn-box-kpn-box-12/modem-instellen/upnp-aanzetten-port-forward-instellen/p5_d24170_t29530

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • August 13, 2025

Na nog meer speuren en proberen kwam ik deze relevante thread tegen: https://community.kpn.com/modems%2D123/port%2Dforwarding%2Dbox%2D12%2Dinstellen%2Dlukt%2Dniet%2D633945

Specifiek het onderstaande bericht van Marlon was behulpzaam.

Aanvulling:

De KPN Box 12 staat op DHCP terwijl ik in de NAS-server DHCP heb uitgeschakeld en deze op een vast IP-adres heb gezet. 

Dat is dus fout. De NAS moet op dhcp mode staan. Je mag geen ip instellen op de nas. Want dan doet de poortforwarding het niet. Vraag me niet waarom. Ik heb het niet verzonnen.

De bovenstaande reden blijkt waar te zijn en nu mijn server DHCP gebruikt werkt Port Forwarding op magische wijze opeens wel.

Waarom KPN deze informatie niet wil delen, via de officiële documentatie of via telefoon is me een raadsel. Ik vermoed de gevaarlijke combinatie van incompetentie en onwilligheid aan de kant van support/klantenservice.

Wat een verspilde tijd en moeite… en wat een frustratie bij mijn eerste dag na de overstap naar KPN.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 13, 2025

En daar is nou juist het forum voor waar veel kennis is die andere forumleden graag delen. Je kunt van de klantenservice niet verwachten dat hun kennis zover gaat.

• Auteur
  • Topper
  • August 13, 2025

En daar is nou juist het forum voor waar veel kennis is die andere forumleden graag delen. Je kunt van de klantenservice niet verwachten dat hun kennis zover gaat.

Laten we het erop houden dat het fijn is dat het bestaat… maar dat het erg jammer is dat essentiële informatie hier gevonden moet worden.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 13, 2025

Welke klantenservice (provider) helpt met portforwarding? ​@san san 
Hier op het forum zijn er een heleboel die je wegwijs willen maken en willen helpen met portforwarding met de 12. 

All you have to do is ask. 

En at your fingertips alle informatie die je kunt gebruiken is hier te vinden, plus een grote consumenten community met duidelijk een technische achtergrond die vrijwillig beschikbaar zijn, mooier kan toch niet.👌