Skip to main content
Vraag

Nieuwe aangepaste regel firewall Experia Box 10A wordt niet getoond in overzicht.

• May 5, 2026
  • 2 reacties
  • 26 keer bekeken

Ik wil een nieuwe aangepaste regel op de firewall van mijn Experia Box 10A (laatste firmware) maken.

Als ik alles heb ingevuld en opsla, toont het overzicht van actieve regels de nieuwe niet.

Toch is de nieuwe poort vrijgave wel actief, zo lijkt het.

Voor de remote monitoring van mijn PV omvormer, moet poort 20001 doorgegeven worden.

Deze staat niet in het standaard overzicht, remote monitoring is niet actief (systeem offline).

Na ingave van de regel dat poort 20001 doorgegeven mag worden, is remote monitoring wel actief (systeem online).

Heeft iemand dit ook ervaren, of weet hoe je wel het totale overzicht van actieve poorten te zien kunt krijgen?

2 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen Wim, welkom hier! Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit niet gelijk herken. Vreemd dat die dan wel actief is maar niet zichtbaar. Je zou hem eens kunnen herstarten en een blik kunnen werpen op dit artikel:

rvk01
Slimmerik
  • May 8, 2026

Voor de remote monitoring van mijn PV omvormer, moet poort 20001 doorgegeven worden.

Let op (voor e.v. andere) dat dit alleen gaat om UITGAAND verkeer. Niet om BINNENKOMEND verkeer. Je hoeft dus niets bij port forwarding in te stellen.

Wel moet je inderdaad kijken hoe de Firewall staat. Ik zet die altijd op “Standaard” zodat de vertrouwde computers op mijn netwerk gewoon altijd op alle poorten uitgaand verkeer mogen doen.

Als je de Firewall op Middel hebt staan zou je inderdaad een regel toe moeten voegen. Maar het kan soms wat onlogisch zijn in dat scherm. Bij Middel kun je volgens mij ook geen regels toevoegen.

Je zet hem dan dus op “Aangepast”. Maar dan moet je kijken of “Alles blokkeren” of “Alles toelaten” aangevinkt is.

Bij het aanmaken van een extra regel voor poort 20001 moet je dan ook vooral letten op de “Actie” die erachter staat. Wil je de poort voor uitgaand verkeer toestaan dan moet daar dus ook het “Accept” icoontje staan en niet het “Drop” icoontje.

Als jij zegt dat je een regel toegevoegd hebt maar dat deze niet zichtbaar is, maar het werkt wel, dan denk ik dat bij jou de hele Firewall op “Alles toelaten” staat. Dan worden alle niet genoemde poorten dus gewoon toegelaten voor uitgaand verkeer. Ik denk dat je dan net zo goed de Firewall op “Standaard” kunt zetten zodat alles gewoon toegelaten wordt. Tenzij je bang bent dat een interne computer verbinding probeert te maken naar buiten op een FTP poort ofzo. Maar als je al je computers vertrouwt,  is het niet nodig de Firewall voor verkeer naar buiten in te stellen.