Skip to main content

L.S.

Na problemen inzake virusmeldingen van ESET na de aanschaf van KPN Box 12 heb ik KPN om hulp gevraagd en ik kreeg als antwoord, dat men binnen drie werkdagen zou reageren. Toevallig ging het modem stuk na drie werkdagen. Met de automatische hulp van de KPN site was het modem niet meer aan de praat te krijgen. Na telefonisch contact met een medewerker kreeg ik het advies om in de winkel een nieuw modem op te halen. Na installatie van dit modem (KPN Box 12b) verscheen er een tweede router (Sagecom Broadband SAS) op mijn netwerk, waarvan het MAC-adres slechts één karakter verschilt met dat van Box 12b. 

Vraag: kan iemand mij uitleggen hoe dit zit en of dit veilig is?

Agrith

Beste ​@Agrith als je een TV+ (SB) decoder hebt, is het dat apparaat.

Hallo JanD,

Het is dan wel vreemd, dat ik dit apparaat niet zag met de KPN Box 12, maar pas na aansluiting van Box 12b. Ik neem aan, dat SB voor Sound Bar staat. Die heb ik niet.

Agrith

Beste ​@Agrith het kan dus ook de gewone tv+ decoder zijn, dat is ook een sagemcom, vandaar dat ik de sb als optie er tussen haakjes bij had gezet als optie.

Hallo JanD,

Met de decoder bedoel je waarschijnlijk de KPN TV Setup Box DIW7022. Deze staat met zijn eigen MAC-adres in mijn thuisnetwerk lijst, en dat is niet de onbekende router.

Aangezien de MAC-adressen van BOX 12b en de onbekende router slechts verschillen in het laatste karakter ( 0 resp. F) moet het een ingebouwd apparaat van de 12b zijn.

Op de gebruiksonvriendelijke site van Sagecom is hier echter niets over te vinden. Medewerkers van KPN zijn blijkbaar onvoldoende geschoold om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven.

Afijn, de zoektocht gaat door.

Groet, Agrith

Beste ​@Agrith , de sagemcomsite is ook niet voor consumenten, maar een B2B-site.

Als je ook KPN-versterkers hebt, kan het de of een van de versterker(s) zijn.

De modem houdt namelijk op de achtergrond een controleverbinding in stand, backhaul genoemd, dat zou het dus wel eens kunnen zijn.

Hallo JanD,

Dat is het ook niet, want beide hebben hun eigen MAC-adres in de lijst. Inmiddels heb ik via copilot contact gemaakt met Sagecom en wacht op hun reactie.

Groet, Agrith

Waarom de vraag niet aan KPN gesteld, het is hun firmware die er op staat en daar kan en doet sagemcom niets mee naar particulieren toe, ze zullen je verwijzen naar je eigen provider.

Goedemorgen ​@Agrith , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Een apparaat heeft meerdere mac adressen, naast het hoofdadres heeft ook elke interface een mac adres. waarbij een interface een connectiepunt is. Dat geldt ook voor de Box 12/12b. Daarom zie je in je netwerkoverzicht niet alleen de "Box 12b", maar ook een apparaat met een soortgelijke naam en een vergelijkbaar MAC-adres. Dit is gewoon veilig en hopelijk heb ik je daarmee iets van gerust kunnen stellen!

Reageer