Skip to main content

Hallo! 

 

Sinds gister overgestapt van Budget alles in 1 via de ‘oude’ telefoonverbinding naar 1 Gbit/s glasvezel van KPN. Omdat het glasvezelpunt nog geïnstalleerd moest worden is er een monteur geweest die dit aangesloten heeft. Alles netjes werkend met de Experiabox 12. 

 

Vanaf de Experiabox loopt er een CAT6 kabel naar een switch (Netgear GS105E v2) in de woonkamer. Vanaf de switch een CAT6 kabel naar de TV ontvanger en een CAT6 kabel naar de vaste PC in de woonkamer. 

Overige poorten op de Experiabox worden gebruikt voor de NAS (2x) en de TP Link Deco voor het wifi signaal in huis. 

 

Nu valt de snelheid over de kabel naar de PC mij redelijk tegen moet ik zeggen. 

Gister waar de monteur bij stond een Speedtest gedaan (browser) en toen kwamen we uit op 668 Mbits donwload en 678 Mbits upload. Monteur gaf aan dat het nog over de dag heen verder geactiveerd moest worden dus die had wel vertrouwen in meer snelheidswinst. NAS zat al ingeplugd overigens. 

Gister de Deco's geïnstalleerd, WIFI op Experiabox 12 staat dus uit. 

 

Nu heb ik vanmorgen Speedtest gedaan met de windows app om mijn vaste PC en kom ik na een 10 tal metingen niet verder dan 385 Mbits download en 500 Mbits upload. Snelste meting van gister en vandaag was 525 Mbits down en 550 Mbits up. Dat is met de Speedtest windows app en antivirus uit. NAS en Deco's staan aan. 

Omdat ik nog wat kabels wilde wegwerken het glasvezelkastje van de stroom gehaald. Ook de Experiabox 12 helemaal van de stroom gehad en toen alles weer aangesloten. Met een kabel direct van de Experiabox naar mijn werklaptop (met VPN) een paar tests gedaan. Down was toen nog max 200 Mbits en up 750 Mbits. 

 

Vanuit mijn vorige provider nam ik 100 Mbits af en die snelheid was met dezelfde setup nog nooit een probleem. Kreeg ik ook altijd maximaal binnen op de PC. 
Had meer verwacht van de glasvezeltechniek en ook van de snelheid om eerlijk te zijn… Wat is realistisch haalbaar met 1 Gbit/s? De helft is toch echt wel te weinig in mijn optiek. Heb het dus niet over WIFI maar puur over CAT6 bekabelde verbinding. 

Kan toch niet zo zijn dat de switch zoveel snelheid opslokt? 

 

Hoor graag of dit normaal is! Groeten

 

Hallo @Mr. Dodo als alles goed werkt moet je op 1 pc, rechtstreeks bekabeld op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit ongeveer 930/930Mbit/s kunnen halen,gemeten met de Ookla-app op een Windows 10/11-pc

 


Hallo JanD, 

Bedankt voor de reactie! Dat haal ik dus bij lange na niet.. 

Toch bijzonder. Zelfs met de switch tussen de PC zou ik toch wel op z'n minst rond de 700 - 800 moeten zien toch? 

 

 


Hallo @Mr. Dodo , dan is KPN aan zet, 930/930 ongeveer moet gewoon kunnen zoals ik eerder schreef.

Succes 


Meerdere SpeedTest servers geprobeerd? Ik heb (Caiway) 940/940 als ik test op i3Dnet en Worldstream. Op andere servers soms echt heel veel minder.


944 download en rond de 850 upload een een realistische verbinding wat ik vaak meet (bedraad) bij klanten met een 1gbit verbinding op een glasvezel xgspon verbinding. Het moet er in ieder geval bij in de buurt komen. Op WiFi 5 is 500 / 500 wat realistischer en hoger zou ik zelf niet verwachten.

 

 


Hi @Mr. Dodo, welkom hier. 

Dat is met een vaste verbinding wel aan de lage kant. Wat meet je als je met een kabel een test uitvoert en alle andere apparatuur even loskoppelt van de modem? Zet dan ook je VPN even uit, dat kan namelijk invloed hebben omdat je eerst dan via een andere server gaat. 

Heb je ook je glasvezelkastje en modem 10 seconden stroomloos gemaakt? 


Hi @Mr. Dodo, welkom hier. 

Dat is met een vaste verbinding wel aan de lage kant. Wat meet je als je met een kabel een test uitvoert en alle andere apparatuur even loskoppelt van de modem? Zet dan ook je VPN even uit, dat kan namelijk invloed hebben omdat je eerst dan via een andere server gaat. 

Heb je ook je glasvezelkastje en modem 10 seconden stroomloos gemaakt? 

@Alex_P, bovenstaande gedaan inderdaad. Ik heb op dit moment helaas geen andere laptop om het rechtstreeks te testen los van die met VPN. 

Ik heb de stroom van beide al afgehaald omdat ik ook nog kabels weg moest werken. Dat was langer dan 1 minuut. 

Als ik nu met mijn vaste PC test (bedraad via switch) behaal ik 325 down en 480 up met de speedtest windows app en KPN Amsterdam als server. Andere servers zijn sws trager. 

 

 

 


944 download en rond de 850 upload een een realistische verbinding wat ik vaak meet (bedraad) bij klanten met een 1gbit verbinding op een glasvezel xgspon verbinding. Het moet er in ieder geval bij in de buurt komen. Op WiFi 5 is 500 / 500 wat realistischer en hoger zou ik zelf niet verwachten.

 

 

Dat soort getallen heb ik nog niet gezien! 😅


We zijn overigens exact een week verder dus het verhaal van de monteur dat het abonnement nog verder geactiveerd moest worden en daardoor de snelheid nog zou kunnen toenemen is dus niet aan de orde 😉

 

Ook het testen met bekabelde PC via switch geeft vrijwel constant dezelfde waarden zo rond de 350 down en 500 up. Dan zou je toch zeggen dat er iets anders niets goed gaat gezien de scores vrij constant zijn.. 


Nog voor de zekerheid, wat meet je als je de switch ook verwijdert? 


@Alex_P , ik heb de PC in de woonkamer nu rechtstreeks verbonden met het modem dmv de kabel die jullie in de doos meegeleverd hebben. 

Daarbij zijn de Deco's en NAS nog ingeplugd op de andere poorten van het experiabox modem. 

Ik heb de adaptersettings in Windows ook al gereset zodat we daar geen hinder van zouden moeten ondervinden. Verder is de netwerkkaart helemaal up to date en zou gigabit gewoon moeten aankunnen. Gaat om de Killer E2200 netwerk chip. 

 

Het lijkt ergens dat ik niet voorbij de 500 mbit kom bedraad. 

 

Onderstaande afbeelding van de speedtest op de windows PC wanneer het rechtstreeks ingeplugd zit zonder de switch: 

 


En als je de Deco's en de NAS ook even loskoppelt? Dan weten we zeker dat het toch ergens in de verbinding ligt. 


@Alex_P, geeft geen ander resultaat helaas… 


Ik verdenk de Killer E2200 chip van dit probleem. Loop de drivers en de settings eens heel goed na. Ik ben eerder problemen tegen gekomen met deze netwerkkaart in combinatie met snelheid.


Kijk eerst even bij je netwerk settings “properties” op de PC wat je snelheid tussen de Box 12 en je PC is, moet zijn  1000/1000 (Mbps). Dan weet je of het bij KPN (alles voor je Box12) of bij jou zit (alles achter je box 12).


Ik verdenk de Killer E2200 chip van dit probleem. Loop de drivers en de settings eens heel goed na. Ik ben eerder problemen tegen gekomen met deze netwerkkaart in combinatie met snelheid.

@Speedmaster Alles gecheckt en voor zover kon geupdate. Is al een wat oudere chip. Overigens neemt het niet weg dat toen de monteur hier stond de snelheid rond de 668/678 was. Er is dus meer mogelijk dan dat ik de afgelopen dagen krijg met dezelfde setup. 

 

Kijk eerst even bij je netwerk settings “properties” op de PC wat je snelheid tussen de Box 12 en je PC is, moet zijn  1000/1000 (Mbps). Dan weet je of het bij KPN (alles voor je Box12) of bij jou zit (alles achter je box 12).

@dommeke Snelheid van verbinding onder eigenschappen staat op 1000/1000 mbps in Windows onder settings. 

 

Ik heb CAT6 kabels van modem naar switch en van switch naar PC. Het kan toch niet zo zijn, zelfs als ik de PC rechtstreeks verbind met het modem dat ik maar max 400/550 krijg? 

 


 

 

Kijk eerst even bij je netwerk settings “properties” op de PC wat je snelheid tussen de Box 12 en je PC is, moet zijn  1000/1000 (Mbps). Dan weet je of het bij KPN (alles voor je Box12) of bij jou zit (alles achter je box 12).

@dommeke Snelheid van verbinding onder eigenschappen staat op 1000/1000 mbps in Windows onder settings. 

 

Ik heb CAT6 kabels van modem naar switch en van switch naar PC. Het kan toch niet zo zijn, zelfs als ik de PC rechtstreeks verbind met het modem dat ik maar max 400/550 krijg? 

 

Ja maakt allemaal niets uit dus hoe het binnen is, zou zelfs een schoenveter kunnen zijn. Van de PC naar de Box 12 gaat het dus minimaal met 1Gb. Kan in een 0,000000001 kans nog zijn dat het tussen de Box 12 en de NT (glasvezelaansluiting) zit, maar houdt er het maar op dat dat het niet is. Het is het glasvezelnetwerk van KPN dat jou parten speelt (en hierbij bedoel ik tot je deur). 

Maandag 0800-0402 bellen en direct zeggen “medewerker voor glasvezel verbinding”, want in eerste instantie praat je gewoon met een zgn intelligente telefoonbeantwoorder. 


@Mr. Dodo, zou je je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dan kan ik ook met je meekijken. 


@Alex_P, profiel aangevuld. Kun je zo verder? 


@Alex_P, profiel aangevuld. Kun je zo verder? 

Dankjewel. En zeker, ik heb onze technische mensen aangestuurd om te kijken waar dit aan ligt. Je wordt binnen 3 dagen gebeld. 

Zou je me hier op de hoogte willen houden?