Ik ben me aan het oriënteren op een overstap van Ziggo kabel naar KPN glasvezel (alleen internet).
Woonsituatie:
Gehuurd appartement met één woonlaag.
Glasvezel aangelegd in 2017.
Huidige netwerk:
Ziggo kabelmodel (bridge) met daaraan een router (TP Link Archer C8). Daaraan (UTP) verbonden de TV, een HTPC en een NAS.
Via WiFi: 3 telefoons een IPCAM, een laptop en een desktop pc.
De verbinding is goed (genoeg). De desktop pc heeft een goed WiFi signaal en haalt nu 230/30mbps. De NAS 290/30mbps

De rode s = stopcontact (voor de AP).
Het verschil in de nieuwe situatie is dus dat de router moet worden verplaatst naar de meterkast. Ik vermoed dat het WiFi signaal vanuit de meterkast naar de woonkamer (HTPC en TV) niet goed genoeg is. Volgens mij heb ik daarom een accesspoint nodig, of meerdere.
Dan zou ik AP1 en/of AP2 ook moeten aanschaffen. AP3 is nodig als ik de TV en PC bekabeld wil aansluiten. Misschien helemaal niet nodig (weinig bandbreedte nodig).
Het belangrijkste is dat er op de werkkamers een goed WiFi signaal is. Misschien is één accesspoint dan wel genoeg. AP1 of AP2. Daar zou ik dan mee kunnen beginnen en eventueel nog een tweede accesspoint aanschaffen.
Zo had ik het nu in gedachten. Ik ben benieuwd naar jullie mening, ik heb zelf weinig ervaring met spannende netwerkopstellingen en netwerkapparatuur (wel basiskennis en wat ervaring).
Ik denk dat het ook een goed idee is om de router te vervangen en op zoek te gaan naar een accesspoint. Ik ben van plan om de router direct aan de NTU(?) te koppelen en geen gebruik te maken van de meegeleverde Experiabox. Ik ben benieuwd naar jullie ideëen en eventueel suggesties voor een router/accesspoint.
edit: ik heb dit uitgebreide topic al doorgenomen maar dat zal ik nog een keer doen, daar vind ik ook antwoorden m.b.t. geschikte routers :-)