Skip to main content
Beantwoord

Overstappen van KPN ÉÉN MKB naar Kleinzakelijk + eigen telefooncentrale (Grandstream): werkt dit?

• March 3, 2026
  • 5 reacties
  • 35 keer bekeken

Goedemorgen allemaal,

Ik wil overstappen van KPN ÉÉN MKB naar een consument internet, vooral omdat de kosten aanzienlijk lager zijn. In ons bedrijf gebruiken we alleen internet, één licht cloud‑programma en we worden af en toe gebeld. Daarom hebben we de uitgebreidere functionaliteiten van ÉÉN MKB eigenlijk niet nodig.

Wat ik wil bereiken:
• Een eigen telefooncentrale plaatsen (IP‑PBX)
• Bij inkomende oproepen moeten 5 toestellen tegelijk overgaan

Hardware die ik wil aanschaffen:
• Grandstream UCM6301 (IP PBX)
• Grandstream DP752 DECT VoIP Base Station
• 5 × Grandstream DP720 DECT handsets

Mijn vraag:

1. Kan ik met deze hardware 5 handsets tegelijk laten rinkelen wanneer er iemand belt?
  2. Ondersteunt KPN dit, ondanks dat ze officieel geen telefooncentrales of “hunt groups” ondersteunen?
  3. Heeft iemand ervaring met VoIP‑SIP via KPN  in combinatie met eigen PBX‑hardware zoals de Grandstream UCM‑serie?

Alle tips of praktijkervaring zijn welkom!

Beste antwoord door joey92

je bent gewoon vrij om eigen telefoon apparatuur te gebruiken. als je dit via de SIP gegevens wilt doen, dan kan dat. je kunt via de Servicetool gewoon de SIP gegevens opvragen en het wachtwoord aanpassen naar eigen inzicht. wat je daarna met deze SIP gegeven doet, maakt voor KPN niks uit. let wel op dat je maar met 1 SIP account kunt inloggen. dus meerdere gesprekken tegelijkertijd gaat niet lukken.

let er wel op dat je dan de telefonie in de KPN Box moet uitschakelen.

ik heb het hier thuis via een Fritzbox lopen.  telefonie via een SIP account via een derde partij.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 3, 2026

Beste ​@LennartK als zakelijke klant kun je dit het beste vragen via 0800 0403, de zakelijke helpdesk.

Dit forum is van consumenten voor consumenten en kunnen je helaas niet helpen.

Succes.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 3, 2026

Ik pas mijn vraag dan dan, kan dit ook met een prive abonnement?

Ik heb mijn bericht aangepast. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • March 3, 2026

je bent gewoon vrij om eigen telefoon apparatuur te gebruiken. als je dit via de SIP gegevens wilt doen, dan kan dat. je kunt via de Servicetool gewoon de SIP gegevens opvragen en het wachtwoord aanpassen naar eigen inzicht. wat je daarna met deze SIP gegeven doet, maakt voor KPN niks uit. let wel op dat je maar met 1 SIP account kunt inloggen. dus meerdere gesprekken tegelijkertijd gaat niet lukken.

let er wel op dat je dan de telefonie in de KPN Box moet uitschakelen.

ik heb het hier thuis via een Fritzbox lopen.  telefonie via een SIP account via een derde partij.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 3, 2026

Dank Joey!

Als ik een extra nummer aanvraag kan het natuurlijk wel?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • March 3, 2026

dan kun je wel met 2 lijnen tegelijk bellen. maar dan heb je ook 2 verschillende nummers.