Skip to main content
Vraag

Overstappen vanuit Ziggo: zie ik iets over het hoofd bij het aansluiten van mijn eigen modem?

• June 29, 2026
  • 11 reacties
  • 75 keer bekeken

Ik heb momenteel een aansluiting bij Ziggo en een en ander zo aangesloten:

Mijn Ziggo modem staat in bridgemode, daar achter heb ik een Netgear Orbi setje aangesloten. De router van Netgear is ook de DHCP, en van daaruit zijn aangesloten:
-Een satelliet bekabeld (zolder) → laptop en NAS* bekabeld, printer* via WiFi.
-Een satelliet via WiFi (begane grond) → diverse laptops, telefoons, tablets, deurbel*, Chromecasts*, WiFi stopcontacten*, alles via WiFi.
-En een televisie* bekabeld.
Die met een * hebben een fixed IP. Ik gebruik NIET de Next Mini van Ziggo.
Op de Netgear heb ik ook een extra dienst, nl. een firewall dienst (Armor Security). 

Als ik het modem van KPN aansluit, kan die volgens mij niet in bridgemode. Wat ga ik dan doen? Twee keer NAT’en? Of moet ik de ontvanger voor de TV separaat aansluiten op het KPN modem?
Of zal ik ook hier via de Chromecast TV kijken (via de app)?

Ik heb weinig zin om alles in het netwerk te moeten aflopen dan wel een nieuw IP adres te moeten  geven, etc etc.

11 reacties

• June 29, 2026

De kpn router er tussenuit laten en jouw router als deze aan de nodige eisen voldoet  direct op de ONT aansluiten.

https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/vrije-modemkeuze-bij-kpn-490647?tid=490647&fid=72

De kpn router er tussenuit laten en jouw router als deze aan de nodige eisen voldoet  direct op de ONT aansluiten.

Hoi Rowi,

ik heb het ook even in Gemini gegooid, de specs van mijn Orbi erbij etc etc en ik plaats eerst een managed switch tussen het ONT en de Orbi. Zo splits ik het TV-verkeer af van het VLAN6 internetverkeer.
Ik heb toevallig nog een managed switch, dus dan doe ik het zo. Dank voor het meedenken.

rvk01
Slimmerik
  • June 30, 2026

... en ik plaats eerst een managed switch tussen het ONT en de Orbi. Zo splits ik het TV-verkeer af van het VLAN6 internetverkeer.

Wie doet geen PPPoE en DHCP aan die kant?

Ben benieuwd of dat werkt.

... en ik plaats eerst een managed switch tussen het ONT en de Orbi. Zo splits ik het TV-verkeer af van het VLAN6 internetverkeer.

Ben ik even overvraagd: de ORBI doet voor het interne netwerk de DHCP taken.
PPPoE doet KPN. Mijn plaatje:

[ Glasvezelaansluiting op de muur ]
                   │
                   │ (Glasvezelkabel)
                   ▼
         [ KPN ONT (Glasvezelkastje) ]
                   │
                   │ (Standaard netwerkkabel)
                   ▼
    ┌───────────────────────────────────────┐
    │     MANAGED SWITCH (bijv. GS105E)                                             │
    │                                                                                                               │
    │             [Poort 1]                       [Poort 2]                      [Poort 3]       │
    │                                                     VLAN 6                                             │
    └──────┬────────────┬────────────┬──────┘
                        │                                  │                                   │
                        │                                  │                                   └─ (Netwerkkabel) ──► [ KPN TV-Kastje ]
                        │                                  │                                                                                    │
                        │                                  │                                                                                    └─ (HDMI) ──► [TV ]

(Inkomend van)                      └─ (Netwerkkabel) ──► [ Orbi RBR50 ]                                       
                 KPN ONT                                                                     (Gele WAN-poort)
                                                                                                                      │
                                                                                                                      ▼
                                                                                                      (((( Wifi Signaal ))))
                                                                                                                      │
                                                                                                                     ▼
                                                                                                      [ Orbi Satelliet(en) ]

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 30, 2026

Sluit het geheel eerst aan met de router van kpn. Die wordt herkend door het systeem waarna de aanvraag op afgerond komt te staan. 

Daarna, meestal binnen een uurtje:

Verwijder de kpn router en berg deze op.

Sluit de eigen router direct op de ONT. WAN poort router gebruiken.

Bij Ziggo functioneert de router in bridge als een ONT. Dat is bij kpn glasvezel niet nodig. Op DSL is eigen router echter zeer beperkt in keuze. Eigenlijk alleen sommige Fritzboxen met intern DSL modem. 

Sluit het geheel eerst aan met de router van kpn. Die wordt herkend door het systeem waarna de aanvraag op afgerond komt te staan. 

Daarna, meestal binnen een uurtje:

Bij Ziggo functioneert de router in bridge als een ONT. Dat is bij kpn glasvezel niet nodig. Op DSL is eigen router echter zeer beperkt in keuze. Eigenlijk alleen sommige Fritzboxen met intern DSL modem. 

Dank je wel Peter, goed idee. 
Helaas duurt het nog een hele tijd voordat ik alles ontvang en kan aansluiten.
Datum staat nu op 18 oktober meen ik. Maar goed, ik ben liever voorbereid.

rvk01
Slimmerik
  • June 30, 2026

Ben ik even overvraagd: de ORBI doet voor het interne netwerk de DHCP taken.
PPPoE doet KPN. Mijn plaatje:

De PPPoE en DHCP moeten beiden op de Orbi gebeuren als die hoofdrouter is (de KPN ONT doet geen PPPoE). De TV poort op de Switch heeft dan dus geen IP adressen. Maar goed... vandaar ben ik heel benieuwd of je dit weekend krijgt 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 30, 2026

Haha. Weekend - werkend. Blijkt maar één letter te verschillen. Apart toch, die correctie tegenwoordig. Je krijgt wat anders dan je typt. 

Poeh. Oktober. Dat is nog ver weg.

Zie ook

rvk01
Slimmerik
  • June 30, 2026

De Orbi RBR50 ondersteund volgens mij geen IGMP snooping. Dus je zult de TV dan op unicast moeten zetten ipv multicast. (Dat is denk ik de reden om die tv op een aparte managed switch te zetten. Maar dat gaat niet werken als die voor de router staat.)

Ik haal deze info op, als achtergrond info voor deze oplossing:

<start quote>

KPN maakt gebruik van een techniek waarbij het TV-signaal en het normale internetverkeer strikt gescheiden zijn via verschillende VLAN's (virtuele netwerken).

VLAN 6 is voor jouw eigen internet (dit gaat naar je Orbi, en de Orbi deelt vervolgens IP-adressen uit aan je telefoons, laptops, etc.).

VLAN 4 (of in sommige regio's tegenwoordig het 'routed' IPTV-protocol) is specifiek gereserveerd voor TV.

Wanneer je de switch goed configureert, "luistert" het KPN TV-kastje via de switch rechtstreeks naar het netwerk van KPN. De DHCP-server van KPN deelt vervolgens direct een IP-adres uit aan het TV-kastje. Het kastje staat dus in feite rechtstreeks in verbinding met het KPN-platform, buiten jouw eigen Orbi-netwerk om.

Waarom dit de beste methode is
Omdat het TV-kastje zijn IP-adres en data rechtstreeks van KPN krijgt (buiten de Orbi om):

Kan de Orbi nooit overbelast raken door het tv-signaal.

Heb je geen last van haperend beeld door instellingen in je eigen router.

</end quote>

Eigenlijk is dit voor mij wel een showstopper. Ik wil persé mijn eigen netwerk blijven gebruiken, dus ook mijn ORBI als DHCP (op termijn een nieuwe versie etc etc).

Het verbaasd me dat ik zo weinig kan vinden van officiële documentatie van KPN zelf, en dan wordt ik ook een beetje zenuwachtig als ik support zou moeten vragen.

Ik hoorde wel dat er op ieder KPN Business Point een ervaren medewerker “uit het veld” zit, die hiermee ook zou kunnen helpen (ondanks dat het geen business aansluiting is).

Ergo: wie durft een bevestiging te doen? Mag ook een andere oplossing zijn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 30, 2026

Als je de vlan 4 niet kan figureren is er geen man, of tv, overboord. 

De tv apps en website tv.kpn.com werken sowieso alleen via de vlan 6.

En de tv ontvanger kun je ook instellen voor ook live kijken via vlan 6. Daarvoor is videomodus unicast mogelijk om in te stellen. 

Het is wel belangrijk dat er geen vpn wordt gebruikt. Maar dat zal bij Ziggo niet anders zijn.