Skip to main content

Sinds kort blijft mijn PC wakker worden. Dit is nieuw.

Wanneer ik vanaf de Windows command prompt bekijk wat de PC heeft gewekt (powercfg -lastwake) wordt de netwerkkaart geïdentificeerd:

Instance Path: PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_E0001458&REV_16\4&372df7c7&0&00E0
Friendly Name: Realtek Gaming GbE Family Controller
Description: Realtek Gaming GbE Family Controller
Manufacturer: Realtek

Er zijn een aantal scenarios waarin de PC wakker wordt:

  • als ik mijn TV aanzet, die bekabeld is aan de PC
  • als ik de Ethernet kabel in de PC steek wanneer die slaapt
  • spontaan, zonder duidelijke aanleiding

De PC wordt niet wakker wanneer de Ethernet kabel eruit ligt wanneer de TV aan wordt gezet. Dit is dus niet een HDMI-CEC probleem maar iets met het LAN.

Het is eigenaardig dat zowel de TV aanzetten als de Ethernetkabel in de PC steken de PC doet wakker worden. Dat gezegd, ik kan de WOL niet uitzetten omdat ik die nodig heb om games te kunnen streamen.

Zoals gezegd, dit is nieuw en er is weinig dat hiervoor verantwoordelijk kan zijn. Ik heb sinds kort een Superwifi 2 op mijn Sagemcom 12 aangesloten. Kan dit met elkaar samenhangen?

Interessante vraag, maar kan je dit niet beter bij de Tweakers vragen?
Ik weet niet wat voor router je hebt, maar wellicht kan je WOL daar uitzetten voor je PC.


De WOL kan niet uit in verband met streamen.


Waarom heb je WOL (Wake On Lan) nodig voor streamen?
Zelf denk ik dat dit meer iets is voor Tweakers.

 


Ik heb de WOL nodig om de PC te kunnen wekken om games te streamen vanaf de PC.

 

Het probleem is begonnen na het toevoegen van een Superwifi 2 aan het netwerk. Wellicht dat de router daarom packets is gaan repeaten of iets anders dat kan uitleggen waarom mijn PC ineens magic packets ontvangt uit het netwerk. Als iemand specifiek inzicht heeft in hoe de kpn router werkt, dan waarschijnlijk hier.


Op welke manier wordt de computer normaal gewekt?

Ik leerde vandaag dat Windows 10 de optie heeft

“Only allow a magic packet to wake the computer”

Dat is dus de klassieke manier van WOL, maar die pakketten zijn zo magisch dat het onwaarschijnlijk is dat die op het netwerk rondzwerven. Is deze optie geactiveerd?  Uiteraard, als de computer gewekt wordt door er gewoon verbinding mee te maken,  dan moet je deze optie niet inschakelen want dan werkt het niet meer. Ook leerde ik dat het besturingssysteem Linux, waar ik meer vertrouwd mee ben, een aantal opties biedt voor wake on lan, zoals unicast of multicast pakketten. Dit voor zover ethernet kaart en driver dit ondersteunen. Multicast is altijd aanwezig op het netwerk, zoals dubbel-adres detectie van IPv6 bij inschakelen van een apparaat. Een ingeschakelde PC zal deze negeren, maar misschien wordt een uitgeschakelde PC daardoor getriggerd. Hoe je dat zou moeten oplossen weet ik niet. Je zou hooguit kunnen kijken bij de eigenschappen van de netwerkkaart, of die specifieke kaart+driver mogelijkheden biedt om WOL aan te passen op bijv. alleen unicast.

 


Bedankt voor de suggestie.

 

Ben je toevallig ook op elevenforum? Magic packets is inderdaad de manier waarop ik dit probleem heb opgelost. Met de instellingen van de ethernetkaart die je kunt instellen via Windows/Settings/Device Manager/"naam ethernetkaart"/Properties/Power Management kan je kiezen om de PC alleen te wekken met magic packets.


Nee, ik zit niet op elevenforum, ik mag van Microsoft niet eens naar 11 met mijn nieuwste systeem.

Mooi dat het op deze manier opgelost is. De Magic packets werken alleen binnen het netwerk, door er een UDP header voor te plakken kun je ze ook van buitenaf versturen maar het is allerminst gegarandeerd dat ze via een consumentenrouter op de juiste plek terecht komen. Dus of ze toepasbaar zijn is altijd de vraag.

Ik begrijp de zin van die “WOL bij netwerkactiviteit” niet echt, er is zoveel te doen op een thuisnetwerk. Bijv. de TV zal zich waarschijnlijk ook als media apparaat bekend maken aan alle andere apparatuur. Wat de bijdrage is van de superwifi zou ik niet weten, ik heb er geen.

 

 

 

 

 

 


Ik begrijp de zin van die “WOL bij netwerkactiviteit” niet echt, er is zoveel te doen op een thuisnetwerk.

Ik heb een andere Windows PC op hetzelfde netwerk die rustig blijft slapen zonder te hoeven filteren op magic packets, hoewel die de optie wel heeft.

Dat PCs anders reageren bij hetzelfde netwerkverkeer doet vermoeden dat de optie om alleen te ontwaken bij een magic packet een bugfix is voor onbedoeld gedrag waar sommige gebruikscenarios echter van afhankelijk zijn.


Ik heb zo'n vermoeden dat er een netwerk loop onstaan is waardoor Wol broadcast message blijven rondzingen.

Hoeveel "super"WiFi 2's heb je in gebruik?

Hoe is/zijn die "super"WiFi 2('s) aangesloten op de V12?

Welke firmware versie staat op de V12?

Als dat die nieuwste versie is, zet dan de Spanning Tree Mode aan, hiermee kunnen netwerk loops voorkomen worden.

 

P.S. Als je die PC ook weleens vanaf Internet aan moet kunnen zetten en je hebt thuis een Synology NAS dan is de door mij ontwikkelde Synology Wake on LAN Gateway misschien wat voor jou.


Bedankt voor de suggestie van de Synology gateway maar mijn netwerkopslag is uitsluitend voor thuisgebruik.

Wat mij LAN betreft, heb ik één Superwifi v2 die draadloos is verbonden met de Sagemcom Box 12, die draait op firmware V12.C.23.04.39. De verbinding is uitstekend en stabiel.


Bedankt voor de suggestie van de Synology gateway maar mijn netwerkopslag is uitsluitend voor thuisgebruik.

Mijn netwerkopslag (Synology NAS) is ook uitsluitend voor thuisgebruik maar ik draai daar wel mijn Wol Gateway op zodat ik bijvoorbeeld mijn werkstation of demo server op afstand kan laten ontwaken.

 

Wat mij LAN betreft, heb ik één Superwifi v2 die draadloos is verbonden met de Sagemcom Box 12, die draait op firmware V12.C.23.04.39. De verbinding is uitstekend en stabiel.

Staat op de V12 die door mij genoemde Spanning Tree Mode aan?


:) Ik heb niet eens een NAS maar een paar schijven aan een toegewijde thin client die net genoeg hardware heeft om een OS te draaien.

Wat betreft de Spanning Tree mode, ja, die heb ik gevonden onder Thuisnetwerk\Ethernetpoorten. Ik zal straks controleren of dat de oorzaak was. Bedankt.


Ik heb de Spanning Tree Mode geprobeerd maar zelfs na het rebooten van de router wordt de PC weer zowel spontaan wakker als van het aanzetten van de televisie. Het enige dat werkt is om de PC alleen te laten wekken door magic packets, via Windows/Settings/Device Manager/"naam ethernetkaart"/Properties/Power Management.


Het enige dat werkt is om de PC alleen te laten wekken door magic packets, via Windows/Settings/Device Manager/"naam ethernetkaart"/Properties/Power Management.

Waardoor liet je hem dan nog meer wekken?


Het enige dat werkt is om de PC alleen te laten wekken door magic packets, via Windows/Settings/Device Manager/"naam ethernetkaart"/Properties/Power Management.

 

Waardoor liet je hem dan nog meer wekken?

 

Geen idee, het was niet de bedoeling. Dat was het probleem. :)


Het “Magic Packet” is dacht ik de originele manier om een PC te wekken, geen bugfix,  maar niet erg gebruikersvriendelijk: speciale software, je moet een MAC adres invoeren, alleen LAN tenzij bovengenoemd hulpprogramma op de router.

In ieder geval zwerft het magic packet niet zomaar rond op het netwerk: het bestaat uit een aantal enen + een aantal keer het MAC adres van de PC die gewekt moet worden.

 Als ik goed gelezen heb is heeft Microsoft vanaf Vista extra mogelijkheden geïmplementeerd waarmee de PC gewekt wordt door er gewoon contact mee te maken. Het is wat lastig om alle info boven water te krijgen, maar Microsoft lijkt het goed aan te pakken, de PC schakelt niet zo maar in. Bijvoorbeeld TCP SYN is een serieuze poging contact te maken en niet zo maar een multicast pakketje.

Bij een TV zou je dus kunnen denken aan een media database sync als er videos op de PC staan.

Een oude hub zou handig zijn zodat je op de kabel kunt meekijken, of een PC met twee ethernetkaarten in bridge mode, een gemakkelijker methode zou ik niet weten om dit te debuggen.

Maar als het magic packet het probleem oplost, prima.

 

 

 

 

 


In ieder geval zwerft het magic packet niet zomaar rond op het netwerk:

Het WoL magic packet wordt als broadcast naar alle aangesloten apparaten gestuurd en als je dan een netwerkloop hebt (twee verbindingen tussen twee apparaten) dan heb je de poppetjes echt aan het dansen.