Hallo allen,
Sinds een week ben ik overgestapt van een Edgerouter naar PfSense. Dit omdat ik voorbereid wil zijn op GPON en zodat ik gewoon op 10gb mijn ethernet kan routeren zonder mijn brocade switch in router modus te hoeven zetten.
Tot op heden is het mij gelukt om alles relatief werkend te krijgen. Ook mede dankzij hulp op tweakers.net maar kom er toch niet helemaal uit. Mijn prive netwerk is wat groter en geavanceerder dan de meeste. Maar voor mijn issues wil ik mij puur even focussen op het KPN gerelateerde deel. Voornamelijk KPN iTV.
Voor de volledigheid, toch even mijn netwerk diagram:
Zoals te zien, draait PfSense in een proxmox omgeving. Maar…. alles is PCI-E passthrough. Dus kan ook direct booten naar PfSense zonder gebruik te maken proxmox en hem als ‘baremetal’ draaien. Meest makkelijk te vergelijking met een dual boot situatie, maar dan zonder enige duplicatie.
Proxmox draait ook een pihole container. Maar gezien alle issues welke ik momenteel ervaar, heb ik deze niet geconfigureerd staan in PfSense.
Het issue wat ik momenteel heb is als volgt. KPN iTV werkt, relatief gezien. Bij het aanzetten van de STB krijg ik een STB-400 melding. na 2 a 3 keer zappen is dit weg en werkt itv Prima.
Bij het terugkijken van opnames werkt alles ook totdat ik ga pauzeren. Na pauzeren wil een opname vaak niet herstarten. Dan moet ik terug naar het menu om de opname opnieuw te starten (net of mijn sessie verloopt).
Op tweakers en kpn forum raak ik inmiddels verdwaald binnen alle adviezen, en geschreven handleidingen zoals deze https://travellingtechguy.blog/using-your-own-pfsense-router-with-kpn-fiber-and-kpn-itv/ lijken niet volledig te zijn. vandaar mijn hulpvraag.
Hieronder screenshots van de relevante configuratie. port forwarding e.d. heb ik eruit geknipt. Het zal ook best een zootje zijn omdat ik inmiddels zoveel instructies heb gezien, dat ik niet meer weet wat wat is. Dus screenshot en streep gerust door! :D
WAN interface en firewall rules:
WAN zijde ITV:
LAN / Vlan30 Firewall rules:
NAT rules:
IGMP:
Algemene DNS:
Offloading etc.:
DHCP Custom options Vlan30: