Sinds enige tijd is ons Tele2 V8 modem vervangen voor een KPN V12 modem. Ik het oude modem stond poort 8000 met ip adres 192.168.1.19 open. In het V12 modem andere ip range en de Virtual DJ studio pc een nieuw ip adres gegeven 192.168.2.19. Als ik nu de port forwarding instel op dit adres met poort 8000 blijft de poort dicht zitten en blijft het station offline. Ik begin zo langzamerhand hier moedeloos van te worden en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Als vast erg bedankt voor de hulp. Gr. Ronald
Krijgen die camera’s hun IP adres van de DHCP server van de V12 en zijn hun IP adressen vastgezet met een DHCP reservering?
Op welke poort luisteren die camera's? (80, 8080, 8000, ...)
Kan je op jouw thuisnetwerk die camera's benaderen op hun LAN IP adres met de bijbehorende doel poortnummer?
Het werkte vroeger altijd met een IP-CAM app op Android (ook iPad) waar ik het openbare ip-adres moest opgeven, protocol, poortnummer, gebruikersnaam en wachtwoord.
Dat zou nadat alles goed geconfigureerd nu ook het geval moeten zijn.
Hallo wjb,
ik vind het wel een doorbraak dat ik nu een tabel kan maken door andere namen aan te maken. Dat het niet werkt, maar wel zou moeten werken is een alombekend verschijnsel in de computerwereld.
Ik geloof ook wel dat het zou moeten werken, want het is een basisfunctie van elke router. Helaas heb ik geen handleiding kunnen vinden, die beschrijft waar de “geheime” instelling zich bevindt om het werkend te krijgen.
Als dit toch nog zou lukken, dan denk ik dat ik wel kan leven met de andere ongemakken van de router. (wifi gebruik ik weinig, vanwege ethernet bekabeling)
Zoals gezegd, heeft elke camera een vast ip-adres en poortnummer, dus lokaal bekijken gaat prima.
Maar is dat vaste IP adres nu vast ingesteld op de camera of krijgt de camera zijn IP adres van de DHCP server van de V12 en is er op de V12 een DHCP reservering vastgelegd zodat het IP adres niet zal wijzigen.
Als ik me goed kan herinneren werken port-forwardings op de V12 alleen als het apparaat zijn IP adres via DHCP krijgt. Configureer dat dan ook als zodanig.
Plaats alsjeblieft zo veel mogelijk screenshots.
Maar daar is alleen maar een switch-functie voor nodig.
Uiteraard, maar daar ging het mij ook niet om, het ging mij om het uitsluiten van mogelijke oorzaken en als het op jouw LAN dus werkt dan weten we tenminste dat we een fout in (de configuratie van) de camera's uit kunnen sluiten.
Ik gebruik poorten 8084 en verder.
TCP poort 8085 is gereserveerd voor het beheer van de V12 zelf dus die moet je niet gebruiken.
Overigens is mijn stelling dat je de camera's beter op hun standaard poort kunnen laten staan en alleen het Internet poortnummer laat verschillen.
poort 8085 gebruik ik inderdaad niet. Alle camera’s heb ik een “ingebakken” ip-adres gegeven. Dat ga ik ook niet veranderen.
Overigens heb ik met één camera getest met reservering in de DHCP range (39, mijn DHCP begint bij 20) maar dat gaf geen oplossing.
Oeverzwaluw schreef:
Ik geloof ook wel dat het zou moeten werken, want het is een basisfunctie van elke router. Helaas heb ik geen handleiding kunnen vinden, die beschrijft waar de “geheime” instelling zich bevindt om het werkend te krijgen.
Er zijn geen "geheime" Instellingen maar als jij screenshots gaat plaatsen van jouw uiteindelijke port-forwardings en DHCP reserveringen dan weet ik zeker dat we de oorzaak wel zullen vinden.
Oeverzwaluw schreef:
Alle camera’s heb ik een “ingebakken” ip-adres gegeven. Dat ga ik ook niet veranderen.
Toch adviseer ik je dat wel te doen. Nogmaals, er staat mij bij dat port-forwardings naar apparaten met een op het apparaat ingesteld statisch IP adres niet werken.
Edit: Ik heb zojuist even een testje gedaan met een port-forwarding naar een PC waarvan het IP adres even hard op de PC zelf was ingesteld.
Op deze PC heb ik IIS geïnstalleerd zodat er een webserver actief is en de port-forwarding staat als onderstaand.
De webserver is daarmee netjes op het WAN IP adres van de V12 benaderbaar.
En dus is het (tegenwoordig) ook mogelijk port-forwardings te definiëren naar apparaten die een hard statisch IP adres op het apparaat zelf ingesteld hebben staan.
Screenshot-1
Screenshot-2
Dit is mijn complete netwerk. Ik heb de Mac-adressen onleesbaar gemaakt. Waar het om gaat, zijn de camera's.
Mijn camera’s zijn:
Hikvision (14)
Hikvision Cube (15)
Dahua (39)
Alle 3 fixed ip's.
Opmerkelijk dat de Dahua in eerste instantie ook als statisch werd aangegeven, hetgeen correct is, maar nadat ik hem, als experiment, gereserveerd had gemaakt en later de reservering weer heb verwijderd, wordt hij nu als dynamisch weergegeven.
Ik gebruik zoveel mogelijk vaste ip-adressen en dat wordt ook meestal als “statisch” weergegeven.
Apparaten met voorkeur voor vooraf bepaalde ip-adressen, maar die niet fixed mogen zijn, staan op gereserveerd (mobiele apparaten)
De DHCP server begint bij 20 en loopt tot 200.
Vreemde weergaven:
Humax heeft een fixed IP-adres (7) maar wordt als “dynamisch” weergegeven.
Philips Hue heeft een fixed IP-adres (26), maar wordt als “dynamisch” weergegeven.
Zou jij ook nog een keer een screenshot van de port-forwardings kunnen posten maar dan inclusief de doel poortnummers?
Ik neem aan dat die doel poortnummers overeen komen met poortnummers waarop die camera's actief zijn.
Zou jij ook nog een keer een screenshot van de port-forwardings kunnen posten maar dan inclusief de doel poortnummers?
Ik neem aan dat die doel poortnummers overeen komen met poortnummers waarop die camera's actief zijn.
Heeft geen zin, ik heb inmiddels de werkelijke ip-adressen en poortnummers ingevoerd en die maak ik niet openbaar. De laatste screenshot laat het rechter deel niet zien (lukt immers niet met Chrome en Edge) maar zie ik wel onder Safari. Die nummers komen overeen.
Oeverzwaluw schreef:
ik heb inmiddels de werkelijke ip-adressen en poortnummers ingevoerd en die maak ik niet openbaar.
Waar ben je bang voor?
Oeverzwaluw schreef:
De laatste screenshot laat het rechter deel niet zien (lukt immers niet met Chrome en Edge)
Waarom lukt dat niet in Edge? Heb je zo'n smal beeldscherm of staat je lettertype heel erg groot?
Het screenshot dat ik toonde komt ook uit Edge.
Goede morgen wjb,
Ik heb goed nieuws:
Port Forwarding zou moeten werken en werkt ook, dank zij jouw volharding.
Mijn dank is groot. De oorzaak van het moeizame instellen is me helaas niet bekend. Ik heb dit gedaan:
Getest met een web-site die portforwardings op extern-ip kan testen. Resultaat als verwacht (dus gebokkeerd). Ik heb dat gedaan op een iPad met Safari. Vervolgens wat zitten experimenteren met invoeren van het externe ip-adres in het daar voor aanwezige veld. Daarna dit veld weer leeggemaakt, pagina ververst, getest en het werkt plotseling. Probleem dus opgelost.
Ik heb in Chrome met “Ctrl-” de volledige pagina in beeld kunnen krijgen, dus dat is ook opgelost. (in Safari had ik ook een onvolledig beeld maar daar kon ik er doorheen scrollen).
Dus de Box 12 is nu voor mij bruikbaar. Er zit nog wel wat vreemd gedrag in. Onder andere de Thuisnetwerk pagina.
Apparaten die gelijkwaardig zouden moeten zijn worden verschillend weergegeven. Voorbeeld van apparaten met een vast ip-adres:
Dahua: Dynamisch
Philips Hue: Dynamisch
Humax: niet verbonden
Squeezebox: niet verbonden
Ja, Dahua en Philips Hue zitten in de DHCP reeks. maar dat geldt voor meer apparaten waarbij toch “statisch” wordt aangegeven. Tot enkele dagen geleden gaf Dahua ook statisch aan.
Overigens gebruik ik op een tablet (en smartphone) ook de App “Network Analyzer”, die wel aangeeft dat Humax en Squeezebox verbonden zijn.
Goed te lezen dat de port-forwardings nu in ieder geval werken.
Wel vreemd dat het invullen en weer leegmaken van het externe IP adres bij de port-forwardings het probleem opgelost lijkt te hebben.
Ja, ik zat op een gegeven moment verschillende parameters tegelijk te veranderen. En vanwege het screenshot wilde ik ook mijn werkelijke poornummers en ip-adressen veranderen naar fake-adressen. Ik heb trouwens wel in andere situaties meegemaakt dat iets uitschakelen en daarna weer inschakelen (of omgekeerd) een verandering te weeg brengt. Ik raak nu in ieder geval wel meer vertrouwd met de router en ik ken nu alle ip-adressen/apparaat combinaties uit mijn hoofd…….
Het enige wat ik nog wil uitzoeken is dat vreemde gedrag op de pagina “Thuisnetwerk” m.b.t. “Dynamisch”, “Statisch”, Gereserveerd” en “leeg ip-veld”.
Het is niet zo belangrijk, maar ik wil het wel graag in orde hebben.
Bijvoorbeeld heb ik gisteren nog de Humax gecontroleerd. Heeft wel degelijk een vast ip-adres (7), maar er wordt in Box 12 "dynamisch” aangegeven. En zo zijn er nog 3 apparaten die fout worden weergegeven of als niet-aangesloten staan vermeld terwijl ze er wel degelijk zijn.
Mijn stelling is dat je alle apparatuur hun IP adressen van de DHCP server laat krijgen en dat je het IP adres vastzet middels een DHCP reservering als (en alleen als) het IP adres niet mag wijzigen.
Vaste IP adressen die hard (statisch) ingesteld zijn op een apparaat zelf zijn wat mij betreft uit den boze immers dan moet je veelal ook de gateway, subnet en DNS servers handmatig instellen.
Stel je wilt dan gebruik gaan maken van de anti-malware DNS servers van KPN of Cloudflare, dan moet je al die apparaten langs terwijl je dat anders gewoon op de V12 kunt instellen.
Ik snap je verhaal, maar dat ga ik niet doen. Daarvoor zitten er nog te veel problemen in het “Thuisnetwerk” tabblad.
Ik heb zojuist nog even gekeken. Hij geeft 18 apparaten aan, terwijl er 21 moeten zijn.
Momenteel laat hij Humax (7) en Squeezebox (37) zelfs helemaal niet zien ! Deze zijn wel zichtbaar in de Android-app “Network Scan”. Even getest : Die 2 apparaten doen het inderdaad gewoon.
Ik dacht, laat ik voor de grap deze 2 apparaten als gereserveerd instellen, maar dat lukt ook niet. Ze zijn onzichtbaar. (ip's 7 en 37, die echter wel allebei werken, zojuist getest)
Zoals gezegd, het is niet zo belangrijk, als je er maar rekening mee houdt dat de gegevens niet kloppen.
Nogmaals, dank voor je ondersteuning.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.