Skip to main content

Beste allen,

Een vraag met een onderwerp gelijk aan een eerdere vraag, maar een andere achtergrond.

Sinds een paar jaar heb ik VDSL van xs4all en heb ik dat op m’n eigen firewall aangesloten. De Fritzbox wordt daarbij wel gebruikt, maar alleen als PPPoE bridge (gelukkig kan dat :-)). Ik heb al die tijd regelmatig gehad dat de PPPoE sessie wegviel en niet meer uit zichzelf weer terugkwam. Ik moest dan met de hand de pppd stoppen (waarschijnlijk stuurt dat een PPPoE sessie einde packet) en weer starten en dan liep het weer. Ik dacht altijd dat dat aan de Fritzbox lag, daar is wel een aardig rijtje bugs van bekend… Ik had ook eigenlijk helemaal geen Fritzbox willen gebruiken, maar het was destijds moeilijk om aan een DSL modem te komen met pair bonding support.

Sinds twee weken heb ik nu glas/GPON en met een paar kleine administratieve hobbeltjes daargelaten ging dat prima. Overzetten aan mijn kant was echt super simpel: firewall van Fritzbox naar glasconverter, paar ip adressen aanpassen, vlan 6 interface gemaakt en het werkte weer (geen TV, dus geen multicast, dus simpel).

Nu komt het probleem: ik heb nog steeds (soms zelf best vaak) dat de PPPoE sessie zomaar wegvalt. Heeft dus kennelijk niks met de Fritzbox te maken, dat is wel erg jammer. Ik heb nu maar een proces gemaakt dat elke vijf minuten een ping doet; geen ping dan herstart pppd en zowaar, dan werkt het weer.

Weet iemand waardoor dit komt en nog mooier wat je er aan kunt doen? De onderbrekingen zijn altijd net tijdens video calls, erg onprettig.

Ik heb eerder al LCP_ECHO aangezet in ppp met een timeout, maar dat helpt helemaal niet. Kennelijk blijven de echo pakketten gewoon verstuurd worden.

Nou dat kan, maar niet zo simpel. De encryptie zal dan in de SFP moeten zitten. Ik heb hier switches staan waar je SFP’s in kunt stoppen, alleen precies de goede SFP vinden voor PON zal niet zo simpel zijn (en niet goedkoop ook).  Dat zijn geen gewone “huis-tuin-en-keuken” SFP’s voor single mode glasvezel, PON heeft nogal wat extra eisen (zoals encryptie en wave division multiplexing waardoor je upstream en downstream over dezelfde vezel kunt doen en beide optisch gemultiplexed worden met een x aantal andere gebruikers).


Hangt een beetje van de glasvezelaansluiting af.
Hield eigenlijk te weinig rekening met de verschillende types, (en met wat je mogelijk zelf hebt).

Voor mijn aansluiting is het vrij eenvoudig, maar je kunt mogelijk kijken met wat er voor jou geldt:

https://www.kpn.com/service/servicetools/vrije-ont-keuze.htm


Het zou op zich voor de leerzaamheid wel leuk zijn, je eigen SFP koppelen aan de FTU buiten de NTU om, maar ik zou niet weten wat je daar mee zou winnen. Een eigen router in plaats van een “box”, ja, dáár zit wel een flinke winst (als geavanceerde gebruiker).

Maar betreffende die link, alleen een kastje er op of er af klikken, dát is niet waar de complexiteit zit. Dat kastje wil je er dan juist af hebben en dan vervangen door iets anders. En wat is dat “anders” dan? Dat zal dan een SFP moeten zijn, die moet er dan wel zijn specifiek voor jouw ON type.


Maar betreffende die link, alleen een kastje er op of er af klikken, dát is niet waar de complexiteit zit. Dat kastje wil je er dan juist af hebben en dan vervangen door iets anders. En wat is dat “anders” dan?

Het gaat om de losse deksel die er zonder dat er nog een NT is geplaatst, standaard altijd op zit ter bescherming. Daar zit precies op de plek waar die aansluit op de plug van de optische vezel van de FTU een uitsparing, waar je de plug van een glasvezel patchkabel in kunt klikken. Schuif je de deksel weer terug, sluit de patchkabel precies aan op de plug van de FTU. Op een vergelijkbare wijze zoals dat met een NTU ook gebeurt. (Eerder was er een YouTube demo, is inmiddels "privé” / afgeschermd).

Andere einde van de glasvezel patchkabel gaat dan in de router met SFP aansluiting.
Het was precies de wijze waarop enkele jaren terug "Vodafone" hun DrayTek routers aansloot.

Er zijn toen gebruikers geweest die die glasvezel patchkabel op hun beurt weer hebben verbonden met een eigen aangekochte media-converter (bij gebrek van een NT kastje), om vervolgens dan weer een ethernetkabel in te zetten voor de eigen router die een normale ethernet WAN-poort had.

De nieuwere vierkante FTU die men tegenwoordig heeft, heb je standaard dekseltjes voor, reeds met een glasvezel patchkabel eraan, die schuif je er van onderen overheen, wordt daarbij de glasvezel patchkabel met de FTU gekoppeld. Andere einde van de patchkabel gaat dan in de router met SFP aansluiting. Daar zijn hier op het forum naar ik denk wel voorbeelden van.


Het zou op zich voor de leerzaamheid wel leuk zijn, je eigen SFP koppelen aan de FTU buiten de NTU om, maar ik zou niet weten wat je daar mee zou winnen.

Klopt, het vervangen van de NTU (AON aansluitingen) of ONT (PON aansluitingen) levert naar mijn mening geen enkel voordeel op anders dan een stekkertje minder.

 

Weet overigens dat KPN alleen XGS.PON ONT's ondersteunt. Als een aansluiting nog een G.PON aansluiting is (te herkennen aan de zwarte losse ONT van Nokia) dan zal deze eerst omgezet worden naar XGS.PON indien de abonnee een eigen ONT wenst te gebruiken.


Klopt, het vervangen van de NTU (AON aansluitingen) of ONT (PON aansluitingen) levert naar mijn mening geen enkel voordeel op anders dan een stekkertje minder.

Zou ook niet mijn idee zijn om dat te doen (eerder al aangegeven).
Maar goed, er zijn gebruikers die mogelijk al wel een router met SFP aansluiting hebben.


...


Dat gaat nog steeds niet werken, tenzij die glasaansluiting specifiek is gemaakt voor PON. Misschien zijn er routers voor thuis die dat hebben, maar zakelijk zal dat “zeldzaam” zijn.


Even wat anders. Wie weet er met enige zekerheid hoeveel sharing KPN Netwerk doet op z’n PON? 1:32 en 1:64 schijnt populair te zijn, maar ik hoor ook verhalen dat KPN juist laag zit met 1:16.


Dat gaat nog steeds niet werken, tenzij die glasaansluiting specifiek is gemaakt voor PON. Misschien zijn er routers voor thuis die dat hebben, maar zakelijk zal dat “zeldzaam” zijn.

Iedere router die via VLAN 6 een PPPoE-sessie op de WAN kan opbouwen met een SFP+ poort zou in principe moeten werken. FS verkoopt een geschikte ONT in SFP+ formaat: https://www.fs.com/de-en/products/141199.html. De markt is nu nog klein omdat XGS-PON nog redelijk nieuw is, ik verwacht wel dat meer fabrikanten hier apparatuur voor gaan produceren in de toekomst.

 

Even wat anders. Wie weet er met enige zekerheid hoeveel sharing KPN Netwerk doet op z’n PON? 1:32 en 1:64 schijnt populair te zijn, maar ik hoor ook verhalen dat KPN juist laag zit met 1:16.

Hangt volledig af van de netwerkstructuur waarop je zit. Standaard is het bij KPN 1:32 maar ook 1:48 en 1:64 komen voorbij. De splitterratio ligt bij KPN Wholesale en verschilt per regio. Ook wordt er loadbalancing toegepast in de zin dat klanten overgezet kunnen worden naar een andere poort als er te veel data verbruikt wordt. 1:16 zul je bij KPN niet tegenkomen maar in de praktijk kan het wel gebeuren, als er bijvoorbeeld relatief weinig aansluitingen worden afgenomen in een PON-gebied. Stel er is een groep van 96 huizen aangesloten maar uiteindelijk nemen maar 20 huizen glasvezel af dan zou je praktisch gezien op een splitterratio van 1:20 uit kunnen komen.


KPN hanteert een splitter-ratio van 1:32. Zie

 


KPN hanteert een split-ratio van 1:32. Zie

 

Deze is helaas niet meer actueel. Ik heb samen met @LaurensZalm er eens wat dieper naar gekeken en toen kwamen we verschillende ratio's tegen variërend tussen 1:32, 1:48 en 1:64. Nou ging dit wel om een PON MVP2 gebied waar het splitten voor het grootste deel in passieve straatkasten gebeurd.


@NHendriks 

Kijk, dat is interessante informatie. Dat ga ik dan ooit misschien nog wel eens doen, voor de leuk.

Voor zover ik het nu begrijp en kan zien hoe het bij mij in de buurt zit is, is dat iedereen een kabel heeft naar een kast een paar honderd meter verderop. Daar zullen dan de passive optics in zitten en ik zag (heel kort toen die kast heel even open stond) dat er ook een soort van patching mechanisme in zit. Ik kan me dan inderdaad voorstellen dat KPN gebruikers over de “uplinks” kan herverdelen als de “belasting” ongelijk is. Mooi bedacht zo.

Hier in de buurt heeft iedereen Ziggo, komt omdat KPN het serieus heeft laten afweten met eerst VDSL wat hier pas heel laat kwam en nu, ook weer, vrij laat, PON. Dat betekent dus lekker veel bandbreedte voor mij 😀

 


Als je zo'n kast bedoeld dan is het inderdaad PON MVP2 waarbij iets andere splitterratio's gehanteerd worden. Op termijn is het doel van deze kasten VVA, oftewel ‘volledig voorbereide aansluiting’ waarbij er eenmaal gepatcht wordt en de kast verder voor altijd dicht kan blijven. De vraag is echter in hoeverre dit toekomstvast is bij upgrades naar bijvoorbeeld 25GPON of zelfs 50GPON. Dat is iets wat enkel de tijd ons kan leren. Ik weet in ieder geval wel dat ik als KPN monteur niet in deze kasten kan komen en dat dit enkel voorbehouden is aan de KPN Netwerk en haar aannemers en Allinq.

 


Wat is “MVP2”? Het splitten bij PON is toch per definitie passief?

In mijn geval: als ze het op 1:32 houden én iedereen op mijn share doet lekker mee (wat niet erg logisch is), dan heb ik nog steeds 312 Mbps voor mezelf en dat is mooi genoeg (ik neem 200 Mbps af). Altijd fijn om te weten.


Als je zo'n kast bedoeld dan is het inderdaad PON MVP2 waarbij iets andere splitterratio's gehanteerd worden. Op termijn is het doel van deze kasten VVA, oftewel ‘volledig voorbereide aansluiting’ waarbij er eenmaal gepatcht wordt en de kast verder voor altijd dicht kan blijven. De vraag is echter in hoeverre dit toekomstvast is bij upgrades naar bijvoorbeeld 25GPON of zelfs 50GPON. Dat is iets wat enkel de tijd ons kan leren. Ik weet in ieder geval wel dat ik als KPN monteur niet in deze kasten kan komen en dat dit enkel voorbehouden is aan de KPN Netwerk en haar aannemers en Allinq.

 

Dit lijkt inderdaad best veel op wat ik tot nu ervan gezien heb, dank voor de foto!

Waarom zouden ze dat doen, vast patchen, lijkt me inderdaad helemaal niet logisch of handig. Ik weet wel dat die kast bij mij in de buurt regelmatig open staat met iemand die er in bezig is, ook toen ik werd aangesloten. Lijkt er op dat er dan dus wel degelijk gepatched moet worden. En dan is het misschien inderdaad geen “MVP2” of “VVA”.

Ik hoop dat-ie nog eens open is en dat ik dan een foto kan maken.


KPN hanteert een split-ratio van 1:32. Zie

 

Deze is helaas niet meer actueel. Ik heb samen met @LaurensZalm er eens wat dieper naar gekeken en toen kwamen we verschillende ratio's tegen variërend tussen 1:32, 1:48 en 1:64. Nou ging dit wel om een PON MVP2 gebied waar het splitten voor het grootste deel in passieve straatkasten gebeurd.

Dus toch maximaal 1:64. 😉


Die thread ga ik ook maar eens lezen :-)

Overigens worden bij mij in de buurt alleen oranje kabels gebruikt. Daat suggereert toch net even een ander systeem.


@ErikSlagter were you able to solve your issue? I have exactly the same thing: 

 


Hi @kalpik, I haven't had any disconnected since april 18. At that time I moved the media converter from an USB ethernet converter to a built-in ethernet interface, so who knows that appears to be the culprit.


Als je zo'n kast bedoeld dan is het inderdaad PON MVP2 waarbij iets andere splitterratio's gehanteerd worden. Op termijn is het doel van deze kasten VVA, oftewel ‘volledig voorbereide aansluiting’ waarbij er eenmaal gepatcht wordt en de kast verder voor altijd dicht kan blijven. De vraag is echter in hoeverre dit toekomstvast is bij upgrades naar bijvoorbeeld 25GPON of zelfs 50GPON. Dat is iets wat enkel de tijd ons kan leren. Ik weet in ieder geval wel dat ik als KPN monteur niet in deze kasten kan komen en dat dit enkel voorbehouden is aan de KPN Netwerk en haar aannemers en Allinq.

 

Dit lijkt inderdaad best veel op wat ik tot nu ervan gezien heb, dank voor de foto!

Waarom zouden ze dat doen, vast patchen, lijkt me inderdaad helemaal niet logisch of handig. Ik weet wel dat die kast bij mij in de buurt regelmatig open staat met iemand die er in bezig is, ook toen ik werd aangesloten. Lijkt er op dat er dan dus wel degelijk gepatched moet worden. En dan is het misschien inderdaad geen “MVP2” of “VVA”.

Ik hoop dat-ie nog eens open is en dat ik dan een foto kan maken.

Kan iemand hier toevallig nog wat informatie bij geven, wat wat is? Ik neem aan dat er ergens passieve koppelvlakken in zitten (daar waar de meerdere vezels bij elkaar komen), en welke kabels zijn degene die naar de, ik noem het maar even, wijkcentrale gaan? Onder de grond liggen oranje kabels, ik zie hier geel en rood.


@NHendriks, kan jij hier wat meer over zeggen? Jij zit dit vaker dan ik. 


@NHendriks, kan jij hier wat meer over zeggen? Jij zit dit vaker dan ik. 

Nouja, ik zie deze ook nooit want ik mag die passieve kasten niet in maar ik kan het gelukkig wel uitleggen omdat ik het eens met een collega helemaal heb uitgezocht :)

 

In de wijkcentrale (de city PoP) staat een optic line terminal, de OLT of zoals we bij KPN zeggen: DSLAM. Vanuit die DSLAM wordt de glasvezel een eerste keer 1:4 gesplit, die gaan naar een lade en vanuit die patchlade gaat het richting deze kast (de area-PoP, of kortweg PoP), dat is de bovenste lade. Vanuit deze lade gaan de rode vezels naar de 1:16-splitters rechtsbovenin, hieruit komen de gele vezels gesplitst en die worden ingeprikt in de ODF-lades, dat zijn de patchlades waar alle gele kabels in geprikt zijn. Hierop zitten de glasvezelkabels afgewerkt die naar de huisaansluitingen lopen. De uiteindelijke ratio bij dit type aansluitingen is 1:64, dus maximaal 64 klanten per aansluiting in de city PoP.

KPN Netwerk gebruikt oranje kabels in de grond, die kleur is echter alleen om aan te geven dat het om KPN Netwerk-kabels gaan, de kleur betekent verder niets in wat voor type kabel het is. 


Ik denk dat het nu voor een groot deel snap, thanks!