Skip to main content
Vraag

Primair en Secundair DNS wordt niet goed aangepast?

• December 14, 2025
  • 5 reacties
  • 1 keer bekeken

Situatie:

Mijn primair en secundair loopt via 2 Adguard servers(soort Pihole).

Ik heb dit aangepast in internetverbinding→ DNS (zie screenshot

Echter als ik kijk naar: internetverbinding→ informatie staat daar het standaard KPN DNS gegevens

Neem aan dat die ook moeten mee veranderen (dacht dat ik dat had gezien)

Mijn internet verbinding loopt via Adguard om ongewenst internetverkeer te filteren en  doorverwijs naar NGINX-proxy-manager, waarmee ik SSL sertificaten beheer voor de diverse apparaten in mijn netwerk.

De proxy-manager werkt de ene keer wel en andere keer niet, (proxys worden soms wel soms niet geresolved), in mijn internetbrowser (meerdere geprobeerd)

ik vermoed dat dit komt door omdat mijn eigen DNS servers niet goed worden gebruikt. 

• Eigen DNS servers zijn bedraad, zo ook computer waar ik op werk.
  • In windows 11 internet gegevens zie ik wel MIJN DNS servers
  • Gezien het verkeerd wat verwerkt wordt door Adguard werkt alles wel.

Iemand enig idee OF de aangepaste DNS servers zichtbaar moeten zijn in: internetverbinding→ informatie, en hoe mijn Proxy-manager stabiel kan werken.

Alles heeft voorheen gewerkt met eigen modem.

Als ik van netwerk wissel, en ik ga naar bv. Adguard in mijn browser werkt het wel, doe ik het echter nog een keer…. dan werkt het niet meer.

Aanpassingen: verduidelijking probleem

5 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 14, 2025

@dualis Dit is een weergave bug, de DNS servers onder internetverbinding→ informatie zijn vast gecodeerd in firmware (voor onderhoud), maar voor de rest zijn de aangepaste DNS servers van toepassing. Je kan het controleren door vanuit een PC met automatisch DNS-instelling volgende bevel uit te voeren

nslookup kpn.com

• Auteur
  • Topper
  • December 14, 2025

@dualis Dit is een weergave bug, de DNS servers onder internetverbinding→ informatie zijn vast gecodeerd in firmware (voor onderhoud), maar voor de rest zijn de aangepaste DNS servers van toepassing. Je kan het controleren door vanuit een PC met automatisch DNS-instelling volgende bevel uit te voeren

nslookup kpn.com

Wat moet ik hiermee te zien krijgen?
wat ik zie is als Server: mijnmodem.kpn (mijne heet anders….)
IP adressen kan ik ook niet thuisbrengen…

• Auteur
  • Topper
  • December 14, 2025

Mmmm, met NSlookkup zag ik al de IPV6 adressen.. in mijn oude situatie had ik IPV6 uitstaan. Omdat ik geen IPV6  defineer bij DNS servers…. kan daar het probleem wel eens liggen…. hij zal waarschijnlijk niet naar IPV4 overspringen maar de 'hard-coded’ IPV6 server gebruiken….

Heb voor Nu IPV6 uitgezet op mijn modem… Hoop dat het daarmee is opgelost

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 14, 2025

Wat moet ik hiermee te zien krijgen?

De ingestelde servers in modem

Server:  security.cloudflare-dns.com
Address: 1.1.1.2

Non-authoritative answer:
Name: kpn.com
Addresses: 2600:9000:a400:dede:1a1c:a23f:9ae6:7bbc
2600:9000:a504:9080:40c0:d138:ca59:2e3d
99.83.136.155
75.2.72.204

wat ik zie is als Server: mijnmodem.kpn (mijne heet anders….)

mijnmodem.kpn is het adres van KPN modem (192.168.2.254), waarschijnlijk heb je in jouw PC de DNS server niet op automatisch maar vast op 192.168.2.254

Mmmm, met NSlookkup zag ik al de IPV6 adressen.. in mijn oude situatie had ik IPV6 uitstaan. Omdat ik geen IPV6  defineer bij DNS servers…. kan daar het probleem wel eens liggen…

Je kan IPv4 of IPv6 servers  forceren te gebruiken.

nslookup -type=A kpn.com
nslookup -type=AAAA kpn.com

• Auteur
  • Topper
  • December 14, 2025

IPV6 op modem is uit, en het werkt nu al tijdje stabiel.

Dat zal het geweest zijn. Thanx voor het geven van de juiste richting :)