Skip to main content
Vraag

Problemen met Home Assistant / DuckDNS SSL certificaat challenge faalt op poort 80

• January 22, 2026
  • 10 reacties
  • 91 keer bekeken

Ik ben klant bij KPN en maak gebruik van een ExperiaBox 10 modem met de laatste firmware-update. Ik ondervind momenteel problemen bij het gebruik van externe toegang tot mijn Home Assistant installatie via mijn eigen domein.
Bij het opzetten van een Let’s Encrypt SSL-certificaat via de DuckDNS add-on wordt de HTTP‑01 challenge gebruikt. Deze challenge controleert via poort 80 of het domein correct naar mijn netwerk verwijst.
Op dit moment faalt de challenge voortdurend, met de melding:
Code kopiëren

ERROR: deploy_challenge hook returned with non-zero exit code
Na onderzoek blijkt dat dit wordt veroorzaakt doordat de ExperiaBox 10 poort 80 blokkeert of gebruikt voor interne KPN-diensten. Hierdoor is het voor externe services onmogelijk om verbinding te maken en certificaten uit te geven.
Ik verzoek u vriendelijk om:
Poort 80 (TCP) naar mijn interne Home Assistant-server (poort 8123) te openen, zodat externe certificaatdiensten zoals Let’s Encrypt de challenge kunnen uitvoeren.
Of, als dit niet mogelijk is, een officiële bevestiging te geven dat KPN poort 80 niet doorlaat voor klanten met de ExperiaBox 10, zodat ik een alternatieve oplossing kan implementeren.
Ik waardeer uw spoedige reactie, aangezien dit noodzakelijk is voor veilige externe toegang tot mijn domotica-installatie.
Met vriendelijke groet,

Dhr W. lenaers

10 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Firewall level even aanpassen van middel naar standard of lager 

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2026

Ik had dat al geprobeerd, stond al op standaard, ook op aangepast met alles open geprobeerd, en zelfs een regel in de DMZ maakt geen verschil. Het probleem blijft helaas bestaan.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Gateway juist meegegeven aan je HA installatie. Of staat deze dhcp

• Auteur
  • Topper
  • January 22, 2026

Deze staat vast op het ip. 

• January 22, 2026

Deze staat vast op het ip. 

Dan werkt poortforwarding niet bij sommige firmwareveries. Zet Home Assistant op dhcp en reserveer het ip in de Experiabox. 

Poortforwarding werkt gewoon hoor. Daar kun je vanuit gaan. Anders had het forum hier wel vol gestaan.

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

Tja, enkele dagen verder. Maar poort 80 blijft gesloten. https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Andere poorten gaan wel open. 

Ook de Firewall op aangepast gezet , en het vinkje op groen gezet. 

Ten einde raad. 

• January 28, 2026

Bij zo'n challenge voor een https certificaat word er tijdelijk op poort 80 geluisterd. Daarna niet meer.

Als er niet geluisterd word op poort 80, dan zal een online poortscanner ook niet kunnen zien dat de poort open staat.

Gebruik jij poort 80 ook ergens anders voor? Heb je een webserver draaien op poort 80?

Kun je een schermafdruk laten zien van je poortforwardings? 

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

• Auteur
  • Topper
  • January 28, 2026

Nee. Ik gebruik alleen ha op poort 80 🙏

• January 29, 2026

Ik heb even gegoogled op de foutcode die je krijgt. Er is veel over te vinden. Bijna nergens lees ik dat dit veroorzaakt word door een gesloten poort. Ik lees wel dat je een token moet kopieren. Daarbij moet je opletten dat je geen spatie mee kopieert.