Skip to main content
Vraag

Problemen met thuiswerken na introductie FortiClient bij 4G Buitengebied en V10

• December 12, 2025
  • 13 reacties
  • 35 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemiddag,

Zoals de titel van dit topic zegt werk ik vanuit huis met een laptop van de zaak en sinds kort via een VPN verbiding van/met FortiClient i.c.m. KPN 4G (Buitengebied) + (ADSL) Experiabox V10.

Sinds deze introductie ligt mijn gehele thuisnetwerk regelmatig plat als ik aan het werk ben. Nu is het advies van de IT afdelng van mijn werk geweest om na te gaan of KPN achter CGNAT werkt (ik heb gelezen dat dat het geval is bij mobiel/4g) en of dit (door KPN) uit kan worden gezet, ze vermoeden dat dit conflicteerd met FortiClient.

Iemand hier ervaring mee of tips? Want ik durf eigenlijk niet het callcenter te bellen, de ervaring leert dat men daar standaard zegt dat er geen problemen bekend zijn :) Daarom probeer ik het hier!

13 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 12, 2025

Beste ​@Kandelaar85 internet via buitengebied met aanvullende 4G router kan theoretisch bekabeld maximaal een snelheid leveren van ongeveer 50Mbit/s.

Heb jij je laptop bekabeld aangesloten of werk je draadloos?

Verder snoept VPN ook vaak snelheid af van je bestaande verbinding.

Als je zonder VPN een speedtest doet wat haal je dan?

En als je met VPN een speedtest doet, wat haal je dan?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 12, 2025

Beste ​@JanD,

Bedankt voor je reactie!

Zie bijlagen. Ik heb een jaar geleden mijn internet laten upgraden naar max 100Mbit/s dat kan tegenwoordig bij 4G buitengebied.

Ik werk met mijn laptop altijd bekabeld. Moet er wel bij zeggen dat wij hier thuis 5 routers hebben die als accespoints fungeren. En daar zit ook een switch tussen/bij. Alle accesspoints zijn bekabeld via de switch! De switch wordt voorzien van ‘internet’ via 1 accespoint en dat accespoint wordt voorzien van internet van de Experiabox en de experiabox staat bekabeld in contact met de 4g (zie plaatje)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 12, 2025

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 12, 2025

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 12, 2025

​@Kandelaar85 Je moet een VPN protocol kiezen, wat geen UDP gebruikt. UDP gaat over vast internet (langzaam).

• December 12, 2025

Nee. KPN gebruikt geen CGNAT op de vaste aansluiting. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 12, 2025

​@Marlon92 ik heb ADSL icm met 4G buitengebied. Dus zowel vast (als ondersteuning) als een 4G aansluiting (hoofdaansluting) die mij samen hier ineternet bezorgen thuis (bij ons ligt alleen ADSL kabel in de grond verder niks, ook geen tv etc). 

• December 12, 2025

Ik zie nu jouw plaatje. Jij hebt zelf dubbel NAT. Wat dus neerkomt op CGNAT. Dat is bijna hetzelfde. 

Dat komt doordat jij een 2de router achter de Experiabox hebt. Deze zou je er tussenuit kunnen gooien.

Maar ik weet niet of het wat uit haalt. Ik betwijfel het eigenlijk. 

Maar sluit je laptop/eens rechtstreeks op de Experiabox aan. Dan weet je het zo.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 12, 2025

​@Kandelaar85 Je moet een VPN protocol kiezen, wat geen UDP gebruikt. UDP gaat over vast internet (langzaam).

​@TDN en waar moet ik dat kiezen? In mijn Experiabox, in mijn 4g (Sagecom) router van KPN of in mijn asus router die de switch bedient en dus ook mijn bekabelde laptop aansluiting voorziet van internet.

Even voor de duidelijkheid, ik werk al 5 jaar meerdere keren per week thuis (zelfde werkgever zelfde provider, zelfe manier van internet aanbieden en gebruik en zelfde huis). Voorheen met SonicWall nu met Forticlient. Verder is er niks (recent) veranderd aan mijn thuisnetwerk of mijn werk. Nooit problemen gehad, nu sinds nieuwe lapopt met FortiClient constant problemen

EN ben ook al weken met mijn IT team bezig, maar hun kennis is erg beperkt als het om een 4G internet thuis aansluiting gaat. 

rvk01
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • December 12, 2025

Zie ik het nu goed dat je een router achter een router aangesloten hebt? Dus de experiabox is een router en je hebt daarachter nog een eigen router (die dhcp en NAT doet?). Heb je dat ook tegen de IT afdeling gezegd? 

Als je alle routers achter de experiabox in access mode zet zonder dhcp en nat, dan krijgen alle apparaten een ip binnen diezelfde 192.168.2.x range en heb je kans dat het beter gaat. 

Daarna kun je kijken of cgnat (als dat al op 4G gegaan wordt) een probleem is. Maar als je zelf al nat achter nat hebt in je netwerk dan moet dat uiteraard eerst opgelost worden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 12, 2025

​@TDN en waar moet ik dat kiezen? 

In FortiClient. Standaard is IPSec Auto, dus grote kans IPSec UDP, je kan kiezen voor IPSec over TCP of SSL VPN. Het moet natuurlijk van je werkgever (server) ondersteund worden. Het 4G Modem ondersteunt geen UDP, daarom alle UDP verkeerd wordt over vaste internet geroutet.

• December 12, 2025

Het 4G modem doet iets raars met UDP verkeer. Dat is bekend. Er is wel in de laatste firmware nog iets veranderd. Lees hier:

Daar staat iets geschreven over UDP verkeer. Welke firmware versie heb jij op de Experiabox staan?

• December 12, 2025

​Voorheen met SonicWall nu met Forticlient. 

SonicWall werkte waarschijnlijk via TCP. Dat werkt gewoon prima bij Sneller Internet Buitengebied.Â