Skip to main content

Beste allen,

Ik heb een aantal topics t.a.v. problemen met de Philips Hue Bridge doorgenomen, maar helaas blijf ik met een issue zitten. Dat is als volgt:

Als ik in de Hue app inlog, en dan wil verbinden met de Brigde, dan krijg ik een foutmelding. Dit gebeurt wanneer de app me vraagt om om op de ronde knop op de Bridge te drukken. Ik krijg dan de melding dat er iets is misgegaan, en dat ik er voor moet zorgen dat de Brigde en de telefoon op hetzelfde netwerk zitten.

Als ik als alternatief probeer om de Bridge aan de praat te krijgen door de optie ‘lokaal instellen’, dan kan de app wél verbinden met de Bridge nadat ik op de ronde knop heb gedrukt. Het volgende scherm is dan dat de Bridge moet updaten, maar nadat ik even naar het ‘update voorbereiden scherm’ kan staren, krijg ik een foutmelding: Updaten mislukt, zorg ervoor dat je op hetzelfde netwerk zit.

Ik kom hier niet doorheen. Iemand die nog goede tips heeft?

De apparaten:

  • Ik heb de vierkante Bridge, alle drie de lampjes zijn constant blauw;
  • Ik heb een Experiabox v10;
  • Meest recente versie van de Hue app.

Wat ik al (meermaals) heb geprobeerd tot dusverre:

  • Bridge resetten;
  • Experiabox resetten (zowel de ‘gewone’ herstel als terug naar fabrieksinstellingen);
  • Hue app opnieuw installeren;
  • Alle andere internetkabels uit de Experiabox halen, en alléén de Bridge erin;
  • Andere ethernetpoort van de Experiabox gebruiken;
  • Andere internetkabel gebruiken;
  • Gechecked of de Bridge niet toevalling hetzelfde IP adres had gekregen als een ander apparaat;
  • WiFi 2.4 en 5 GHz hadden dezelfde naam. Heb 5 GHz een andere naam gegeven. Allebei apart geprobeerd;
  • WiFi netwerk op mijn telefoon vergeten en opnieuw verbinding maken.

Maar nog altijd niet gelukt om de Bridge te installeren dus. Suggesties zijn welkom!

 

Vervelend dat het niet werkt! Zo te lezen is je bridge keurig verbonden. Alle 3 de lampjes branden blauw. Lijkt me niet dat hier een probleem zit. 

Ik heb op https://www.smartlampen.nl/how-to/philips-hue-installeren/ ergens gelezen dat het wel eens wil helpen om de 5Ghz wifi uit te schakelen op je v10 router. Het proberen waard lijkt me? Wanneer dit wel of niet lukt kun je 5Ghz altijd weer activeren natuurlijk. 

Ook zou je het eens kunnen testen met een andere smartphone?  


Bedankt voor je reactie. Rommelen met 5 GHz zette geen zoden aan de dijk. Toen de Hue App op de telefoon van mijn vriendin geïnstalleerd. Daar werkte het wél. Vreemd. Zij zit gewoon op hetzelfde netwerk als ik. 

Maar goed, Bridge is dus inmiddels verbonden en geüpdatet. Het gaat nog allemaal niet zonder slag of stoot (automatisch lampen zoeken leverde niks op. Moest ze via serial nummers vinden. Later geeft ‘ie aan dat er weer een paar lampen ‘niet bereikbaar’ zijn...), maar daar kijk ik morgen wel weer rustig naar. Mijn initiële probleem is in ieder geval opgelost. Nouja, soort van. Ik wil de Hue App ook op mijn telefoon kunnen gebruiken. Zorg voor later. Ik heb de Bridge in ieder geval ergens aan de praat. Dank!


Het zoeken naar de lampen kan soms wel enkele minuten duren. Het niet beschikbaar komt vaak omdat er geen spanning op staat. Een eventuele schakelaar moet op "aan" staan uiteraard. De hue bridge doet eigenlijk niets met wifi dus dat kan het probleem niet zijn. 


Ik was wat kort door de bocht t.a.v. dat de lampen ‘niet bereikbaar’ meer zijn (omdat het niet meer de oorspronkelijke vraag betrof). Maar ter verduidelijking: De lampen waren gevonden in de app via het serial nummer en de lampen werkten vervolgens ook (via app en via dimmer switch, die ik ook in de app had toegevoegd). Een tijdje later deed een aantal lampen het opeens niet meer, en zag ik in de app dat deze ‘niet bereikbaar’ waren. Iets om morgen uit te zoeken waarom dat is. Dat de lampen stroom moeten hebben begrijp ik uiteraard 😉 Aan de schakelaar heb ik niet gezeten, dus dat is de oorzaak niet.


Bedankt voor je reactie. Rommelen met 5 GHz zette geen zoden aan de dijk. Toen de Hue App op de telefoon van mijn vriendin geïnstalleerd. Daar werkte het wél. Vreemd. Zij zit gewoon op hetzelfde netwerk als ik. 

Maar goed, Bridge is dus inmiddels verbonden en geüpdatet. Het gaat nog allemaal niet zonder slag of stoot (automatisch lampen zoeken leverde niks op. Moest ze via serial nummers vinden. Later geeft ‘ie aan dat er weer een paar lampen ‘niet bereikbaar’ zijn...), maar daar kijk ik morgen wel weer rustig naar. Mijn initiële probleem is in ieder geval opgelost. Nouja, soort van. Ik wil de Hue App ook op mijn telefoon kunnen gebruiken. Zorg voor later. Ik heb de Bridge in ieder geval ergens aan de praat. Dank!

Hoi @RDB_ en welkom hier op ons forum :)

Fijn om te lezen dat je initiële probleem inmiddels is verholpen en mooi om te zien dat de community hierin graag met je mee wil denken! Mochten er nog verdere zaken zijn waarin we mee kunnen denken dan horen we dat natuurlijk ook graag!


Alles werkt hier inmiddels. Nog even alles op een rijtje, mocht iemand tegen dezelfde problemen aanlopen:

Ik kreeg het niet voor elkaar om op mijn eigen telefoon met de Hue app te verbinden met de Bridge.  Maar wat wel lukte, na advies van @Jenniferrr, is om de app te installeren op een ander apparaat (in dit geval de telefoon van mijn vriendin), en daarmee te verbinden met de Bridge. Geen idee waarom het op die telefoon wel werkte en op die van mij niet, maar whatever, ik kon aan de slag. Nadat ik op haar telefoon de Bridge, lampen en switches had gekoppeld, had ik de Hue app opnieuw gedownload op mijn eigen telefoon. Nadat ik daar inlogde met mijn Hue account, kon ik ook met die telefoon alle lampen bedienen.

Dank voor de hulp!

Om de cirkel meteen rond te maken: Ander issue waar ik tegenaan liep nadat ik de Bridge en lampen had verbonden met te Hue app op de telefoon van mijn vriendin, was dat een aantal lampen later die dag niet meer werkte. Ze waren ‘niet bereikbaar’. Een dag later heb ik opnieuw die lampen proberen te koppelen door middel van het serial nummer. Ik kreeg de melding dat de app geen lampen had gevonden (niet heel verassend; ze stonden al in het systeem), maar hierdoor waren ze wél weer fatsoenlijk gekoppeld. Geen problemen meer gehad nadien.


Alles werkt hier inmiddels. Nog even alles op een rijtje, mocht iemand tegen dezelfde problemen aanlopen:

Ik kreeg het niet voor elkaar om op mijn eigen telefoon met de Hue app te verbinden met de Bridge.  Maar wat wel lukte, na advies van @Jenniferrr, is om de app te installeren op een ander apparaat (in dit geval de telefoon van mijn vriendin), en daarmee te verbinden met de Bridge. Geen idee waarom het op die telefoon wel werkte en op die van mij niet, maar whatever, ik kon aan de slag. Nadat ik op haar telefoon de Bridge, lampen en switches had gekoppeld, had ik de Hue app opnieuw gedownload op mijn eigen telefoon. Nadat ik daar inlogde met mijn Hue account, kon ik ook met die telefoon alle lampen bedienen.

Dank voor de hulp!

Om de cirkel meteen rond te maken: Ander issue waar ik tegenaan liep nadat ik de Bridge en lampen had verbonden met te Hue app op de telefoon van mijn vriendin, was dat een aantal lampen later die dag niet meer werkte. Ze waren ‘niet bereikbaar’. Een dag later heb ik opnieuw die lampen proberen te koppelen door middel van het serial nummer. Ik kreeg de melding dat de app geen lampen had gevonden (niet heel verassend; ze stonden al in het systeem), maar hierdoor waren ze wél weer fatsoenlijk gekoppeld. Geen problemen meer gehad nadien.

Super bedankt voor het delen van jouw oplossing @RDB_, hele nuttige informatie voor mensen met een soortgelijk probleem!Â