Skip to main content

Ben sinds kort bij KPN en wil nu mijn Sitecom WLR-6100/X6 N900 als accespoint achter de Experia box v10a gebruiken. Heb op het forum gerelateerde berichten gelezen, maar de meeste berichten gaan boven mijn pet, ik krijg het niet voor elkaar.

Toen ik nog bij Ziggo zat werkte hij prima als accespoint. 

Kan iemand mij op een simpele manier uitleggen wat ik moet doen om hem aan de gang te krijgen. 

1. Klopt.

2. Klopt ook dat was het plan en met name ook de toegang tot een op de wlr9500 aangesloten harde schijf.

Nu ik er over nadenk en dat topic nog eens lees liep ik vermoedelijk vast op het forwarden en dmz

 

Als achtergrond de wlr 9500 is aangeschaft juist vanwege de 2 usb aansluitingen en 5ghz wifi en wat meespeelt binnen budget bleef. Dit ter vervanging van de wlr 4004 die beviel wat gevruiks gemak betreft dus daarom hetzelfde merk gekozen.

Het werkte perfect totdat ik bij Telfort met de experia werdt op gescheept, en de sitecom gewoon weg geen ip krijgt via de huidige NT.  Het zal me niks verbazen als ik in dat topic ook al om tips heb gevraagd.

Op dit moment zoals geschreven werkt de voorheen nuttige router nu als te dure acces punt, wel met beter bereik dan de twee experia wifi.


1. Klopt.

2. Klopt ook dat was het plan en met name ook de toegang tot een op de wlr9500 aangesloten harde schijf.

Nu ik er over nadenk en dat topic nog eens lees liep ik vermoedelijk vast op het forwarden en dmz

Nee, daar liep je niet op vast, waar je wel op vast liep was dat die Sitecoms geen bridge-mode ofwel accesspoint-mode kennen en dus alleen in router-mode gebruikt kunnen worden. De dirty work-around, die je waarschijnlijk op tweakers gevonden hebt, is om de DHCP server uit te zetten en de Sitecom met een LAN poort op de Experia Box aan te sluiten.

Die work-around zul je in mijn topic inderdaad niet terugvinden, sterker nog, je vindt onderaan in het openingsbericht zelfs mijn advies om dat vooral niet te doen.

 

Het werkte perfect totdat ik bij Telfort met de experia werdt op gescheept, en de sitecom gewoon weg geen ip krijgt via de huidige NT. 

De NTU speelt hier geen enkele rol in. Een router die achter de Experia Box geplaatst wordt krijgt zijn IP adres van de Experia Box en niet van de NTU of een server van KPN.


Wat ik ooit vond was op 1 apparaat 192.168.2 xx1 tot zeg 100 en de andere dan 101 tot xxx.

Wat het verder was geen idee, het zal zijn wat je noemt. Heb ik toegang tot de harde schijf is dat enkel als ik alles via sitecom laat gaan behalve de tv ontvanger.

Ik heb me erbij neer gelegd en gekozen voor wat werkt dan is dat apparaat nog tot nut. Wist ik toen al dat de afbraak van dat glasvezel systeem nog geen paar jaar later een feit was, had ik meteen de FB 5490 gekozen was ik meteen van een tweede stroomvreter af.

 

Tot zover.

Ik weet op basis van mijn ervaring dat de wlr 6100 vanuit de fabrieks settings via lan wan zal gaan werken met het eigen subnet.

Of Lan naar Lan met enkel DHCP uitgeschakeld. En spannings tree aan niet uit zoals het eerder geplaatste screenshot.


 

Het werkte perfect totdat ik bij Telfort met de experia werdt op gescheept, en de sitecom gewoon weg geen ip krijgt via de huidige NT. 

De NTU speelt hier geen enkele rol in. Een router die achter de Experia Box geplaatst wordt krijgt zijn IP adres van de Experia Box en niet van de NTU of een server van KPN.

Je bent mogelijk niet goed op de hoogte van het lijbrandt en xms systeem bij Telfort onder gebracht daar was sprake van wat de experts Nat achter Nat noemen. De genexis Hybrid Titanium deed wat nu de Experia doet.

Ik wou de hele Experia negeren en meteen mijn Sitecom gebruiken dus rechtstreeks aan decNT die ik nu heb, in theorie voor enkel internet geen probleem, volgens alles wat ik las, moet je wel een IP krijgen.

Het stomme is eerst de bekende Netgear switch direct op de Nt daar mijn Sitecom aan werkt wel.


Je bent mogelijk niet goed op de hoogte van het lijbrandt en xms systeem bij Telfort onder gebracht daar was sprake van wat de experts Nat achter Nat noemen. De genexis Hybrid Titanium deed wat nu de Experia doet.

Uiteraard ben ik op de hoogte van begrippen als NAT achter NAT ofwel Double-NAT.  :wink:

 

Ik wou de hele Experia negeren en meteen mijn Sitecom gebruiken dus rechtstreeks aan decNT die ik nu heb, in theorie voor enkel internet geen probleem, volgens alles wat ik las, moet je wel een IP krijgen.

Dan zal je de WAN poort van de router wel op het vlan moeten laten aansluiten waar de PPPoE verbinding over opgezet wordt. Bij KPN is dat dus vlan 6.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

Het stomme is eerst de bekende Netgear switch direct op de Nt daar mijn Sitecom aan werkt wel.

Precies en daarbij is de pvid van de poort waar de WAN poort van de eigen router op is aangesloten op vlan 6 gezet terwijl vlan 6 op de poort waar de NTU op aangesloten is als tagged vlan geplaatst is. Daarmee laat je de switch dan alsnog die WAN poort op vlan 6 plaatsen.

Allemaal heel logisch. :wink:


Telfort maakt geen gebruik van PPoE deze moet op pass through en vlan 4 en 34

Het niet hebben, of niet kunnen instellen van Vlan's bij de Sitecom's is dan ook wat ik ondekte als de enige logische reden.

Dat je NAT NAT kent ga ik vanuit de lever methode en gebruikte hardware bij genoemde providers is iets anders.😜


Telfort maakt geen gebruik van PPoE, het niet hebben, of niet kunnen instellen van Vlan's bij de Sitecom's is dan ook wat ik ondekte als de enige logische reden.

Dat je NAT NAT kent ga ik vanuit de lever methode en gebruikte hardware bij genoemde providers is iets anders.😜

En het enige verschil is of je de router zijn IP adres op basis van DHCP laat ophalen (Telfort) of via PPPoE (KPN en XS4ALL). Je moet het echt niet moeilijker maken dan dat het is. :wink:

Heb je de router daarentegen als tweede router achter de Experia Box staan dan laat je hem altijd zijn IP adres op basis van DHCP ophalen immers hij krijgt die dan van de DHCP server van de Experia Box.


Terug on topic.

Punt is en feit blijft dat Wan Lan met Sitecom's enkel werkt met DHCP aan.

Als wifi accespunt binnen hetzelfde subnet moet enkel DHCP uit en LAN LAN. 

Elke andere optie zal niet werken.

Terzijde

@wjb 

Dat moeilijk maken doen de providers en dan met name de beleidsbepalers wel voor ons.


Ik weet op basis van mijn ervaring dat de wlr 6100 vanuit de fabrieks settings via lan wan zal gaan werken met het eigen subnet.

Dat is dan dus router modus. Er vindt NAT (IP masquerading) plaats van WAN naar LAN.

Als omgeschakeld wordt naar accesspoint modus, wordt NAT uitgezet en wordt de WAN poort toegevoegd aan de bridge van de LAN poorten en de WiFi modules (zo kan het princie zijn). En de DHCP server op de LAN/WiFi wordt uitgezet, want die gaat anders bijten met een DHCP server die via de WAN poort te bereiken is (e.g. die op de ExperiaBox). Maar als de Sitecom geen optie heeft om naar accesspoint modus te gaan, blijft NAT actief en moet je dus vooral niks met de WAN poort doen (niks aansluiten). Zowel NAT uitzetten als WAN poort aan bridge toevoegen kan met 1 commando via CLI op een standaard linux systeem, wat zo’n router in feite ook is, maar het zijn gesloten sysytemen, tenzij, voor de waaghalzen, er andere open firmware op gezet wordt, zie o.a. https://openwrt.org/toh/sitecom/start

 


Punt is en feit blijft dat Wan Lan met Sitecom's enkel werkt met DHCP aan.

Uiteraard, dat is logisch.

 

Als wifi accespunt binnen hetzelfde subnet moet enkel DHCP uit en LAN LAN. 

Nee, dan hoor je dat apparaat mijns inziens niet als accesspoint te willen gebruiken.

Prima als het werkt, maar sta niet raar te kijken als het vroeg of laat problemen geeft.

Weet dat er meer functionaliteit actief is die absoluut uit moet staan om niet voor problemen te gaan zorgen. Zo is een actieve IGMP proxy server killing als je TV wilt kijken. De stream zal om de paar seconden tot stilstand komen. Het kan best zijn dat die oude Sitecoms geen IGMP proxy server hebben, maar het is belangrijk om daar bij stil te staan.

 

Dat moeilijk maken doen de providers en dan met name de beleidsbepalers wel voor ons.

Maar wat is er moeilijk dan? 

Vrijwel alle providers die IPTV leveren doen dat op een apart vlan en dat is ook wel logisch want daarmee houd je die IGMP multicasts altijd wel netjes binnen je eigen netwerk.

En telefonie gaat straks bij het gebruik van een eigen router gewoon over vlan 6.


@tmoesel er zit in de instellingen althans bij de wlr 4004 de optie om NAT uit te zetten. Gewoon in de gebruikers interface.

@wjb daar ga ik niet op in dat zou je na onze talloze debatten nu wel moeten weten.

Verder werkt die opstelling al ruim een jaar zonder problemen. Punt einde discussie.


Bedankt voor de vele reacties. Zoal ik al vermelde, ik heb van de hele materie geen kaas gegeten. Ben er een leek in. De Sitecom werkte eerst met de Ziggo router prima. Hij stond toen in de AP modus, DHCP uit en LAN- LAN. Met deze zelfde instellingen doet hij met de KPN router niets. Op een gegeven moment deed hij het prima (met die zelfde instellingen), maar toen was de WiFi van de Experia box heel slecht. Heb hem toen maar gauw afgesloten. 


Als dat ding echt een AP modus heeft, dan kun je die activeren en dan hoef je de dhcp niet uit te zetten en hoef je hem ook niet LAN-LAN aan te sluiten.


Ga het morgen weer eens proberen, dus Wan-LAN aansluiten


Ben even aan googlen geweest. Maar volgens mij heeft dat ding geen accespoint modus.


Vanochtend de sitecom weer aangesloten, gereset, dus de fabrieksinstellingen staan er weer in. Echter geen resultaat. Heb toen volgens de gebruiksaanwijzing de zaak als “router” geïnstalleerd. Dan werkt hij prima. Heb dan alleen 2 WiFi netwerken en ik wilde eigenlijk 1 netwerk. Nu moet ik steeds van netwerk wisselen. Vind het vreemd dat hij bij de Ziggo modem wel als Accespoint gewerkt heeft.


Hallo @Stellingwerver , het belangrijkste om een router als AP in te stellen is dat je DHCP binnen die router uitschakelt, dat je binnen LAN het IP-adres van de router/AP wijzigt in een IP-adres dat binnen de range van de modem valt, maar buiten de DHCP-pool van de modem en dat je de router/AP aansluit op de LAN-LAN-manier.

Vergeet niet om bij iedere wijziging de wijziging op te slaan door de router/AP te booten c.q. herstarten.

Zo heb ik mijn TP-Link router ook als AP ingericht en de SSID's dezelfde namen gegeven als de SSID's in het standaard modem.

Succes.

 

 


Vanochtend de sitecom weer aangesloten, gereset, dus de fabrieksinstellingen staan er weer in. Echter geen resultaat. Heb toen volgens de gebruiksaanwijzing de zaak als “router” geïnstalleerd. Dan werkt hij prima. Heb dan alleen 2 WiFi netwerken en ik wilde eigenlijk 1 netwerk. Nu moet ik steeds van netwerk wisselen. Vind het vreemd dat hij bij de Ziggo modem wel als Accespoint gewerkt heeft.

Dan stel je in de sitecom gewoon dezelfde wifinaam en wachtwoord in als dat van het andere netwerk. Dat is toch niet zo moeilijk?

Dat zou je ook moeten doen als die wel als accespoint zou functioneren hoor. Want automatisch de wifinaam en wachtwword overnemen, dat zal die nooit gaan doen. Dat werk alleen bij apparatuur van dezelfde fabrikant.


Ook bij Ziggo zal deze router op de manier hebben gewerkt zoals ook nu bij KPN. Mogelijk ben je vergeten dat je zelf de netwerknaam hebt aangepast.

Een andere mogelijkheid zit in het model kabelmodem? Ik weet vrij zeker dat de modellen met Wifi pas na of rond de introductie van de Ziggospots zijn gekomen. Had je een model zonder wifi werdt deze niet standaard gewisseld. De huidige Connect boxen zijn niet te vergelijken met de oudere pure kabel modems.

 


Heb het op de manier van Galdor gedaan, maar geen resultaat.

 


probeer eens ip op 192.168.2.200 en dan op uitgeschakeld zetten

om ff te testen

kijken wat hij dan doet


Vanochtend de sitecom weer aangesloten, gereset, dus de fabrieksinstellingen staan er weer in. Echter geen resultaat. Heb toen volgens de gebruiksaanwijzing de zaak als “router” geïnstalleerd.

Welke gebruiksaanwijzing?

Het zou handig zijn om die met andere forumleden te delen, dan kun je beter geholpen worden.


Heb het op de manier van Galdor gedaan, maar geen resultaat.

 


probeer eens ip op 192.168.2.200 en dan op uitgeschakeld zetten

om ff te testen

kijken wat hij dan doet

Niet helemaal mijn methode omdat zoals te zien ook de spannings tree is uitgeschakeld. Alleen DHCP hoeft uit met een Lan-Lan opstelling. Verder heeft dat geen effect op de SSid dit is in het start bericht niet genoemd. Daar had ik dan wel opgewezen.


als router werkt het wel moet je wel de wan poort gebruiken

maar dan krijg je 2 netwerken

 

 


en ik zou die sitecom een vast ip geven 192.168.2.200

i.v.m. inloggen en de instellingen veranderen

dit ip kun je doen via jou experiabox door dhcp binding te doen

in sommige gevallen moet je lan naar lan gebruiken

maar bij de wat nieuwere routers kun je in ap mode lan naar wan gebruiken

 

 


Het subnet van het LAN van een router achter Experia Box moet anders zijn dan het subnet van de Experia Box zelf.

Je moet het LAN IP adres dus nooit in het subnet 192.168.2.0/24 plaatsen als je de Sitecom als router gebruikt. Aangezien de Sitecom geen bridge- of AP-mode ondersteunt is deze wat mij betreft niet geschikt om als accesspoint te gebruiken.

 

De spanning tree functionaliteit staat hier overigens volledig buiten.