Skip to main content
Vraag

SMA netwerkmodule communiceert niet met Experia box V12

• July 15, 2026
  • 13 reacties
  • 78 keer bekeken

Sinds twee dagen KPN glasvezelaansluiting. Voorheen Delta kabelinternet. Ik heb een SMA omvormer type SB 3600TL-21 685 met netwerk module die ook piggy back wordt genoemd door SMA. Deze communiceerde al 13 jaar vlekkeloos met drie verschillende kabelmodems van Delta. Sinds ik de KPN Experia box gebruik is er geen verbinding meer. Ben twee dagen bezig geweest het probleem op te lossen. Ik heb een switch ertussen gezet van D-Link. Dit kostte het probleem niet op. De piggy back krijgt geen IP-adres van de Experiabox of een verkeerd adres uit de 169-reeks. Ik heb een vast IP-adres geprobeerd en deze in de Experiabox gereserveerd. Ook geen oplossing. Ik heb 1 uur en 10 minuten gebeld met de KPN helpdesk. Vriendelijke man. Heeft alles, wat ik al gedaan en getest had met hem doorgenomen: echter geen oplossing! Conclusie van KPN: onze apparatuur werd correct wij geven geen garanties voor andere randapparatuur. 
Uiteindelijk heb ik een oplossing gevonden. Ik heb een oude Apple router (Time Capsule) die ik nog had staan in bridge modus gezet en aangesloten op de Expedia Box. Dan de SMA piggy back aangesloten op de Time Capsule. De verbinding kwam nu wel tot stand en de piggy back gaf actuele informatie door over de huidige productie. Na 20 Minuten werd ook alle achterstallige data geüpload en werkt alles weer. De komende dagen zal ik kijken of alles stabiel blijft. Ik schrijf het nu op om mijn inzichten te delen.

13 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Jos Mank. Welkom op de KPN Community! Er vliegen wat termen langs waar ik weinig tot geen kaas van gegeten hebt. Maar het doel van dit topic was ook niet gericht op het advies vragen, begrijp ik. 

Dank je voor het delen van je ervaringen. Zoals gezegd heb ik geen idee waarom de SMA zonder Time Capsule niet lukt om een IP-adres te verkrijgen. Al zijn er nog wel wat kundige leden op de Community, zoals ​@TDN of ​@bnh, die wellicht nog hun licht hierover willen laten schijnen. 

Als je hier je ervaringen blijft delen, dan hebben in ieder geval meelezers en geïnteresseerden er wel iets aan. Dus nogmaals dank!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 16, 2026

Er zijn behoorlijk wat topics terug te vinden over de sma problematiek. Je kunt ze terugvinden als je in de zoekbalk sma omvormer intikt. Misschien dat je daar de oplossing vind.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2026

Dankjewel Joep voor je reactie. Ik heb in de 1,5 dag dat ik het probleem heb onderzocht al in het volledige forum gezocht naar mogelijke oplossingen en deze ook uitgeprobeerd. Helaas zonder resultaat.

Vandaag heb ik nog een Sitecom DC-210 v1 switch getest. Helaas werkt die ook niet. Ik dacht het is al een ouder model en communiceert hij mogelijk wel goed met de netwerkadapter uit 2013 van SMA. Ik zou graag willen weten of iemand al ervaring heeft met een goede eenvoudige switch die wel goed kan communiceren met de SMA adapter. 

Samengevat:

1. SMA rechtstreeks op Box 12 → storing.
  2. SMA via D-Link DGS-108 C2 → storing.
  3. SMA via Sitecom DC-210 v1 → storing.
  4. SMA via Apple Time Capsule A1470 in bridge-modus → volledig herstel.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 16, 2026

Heb je dit probleem al met de fabrikant besproken?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2026

De fabrikant SMA bedoel je waarschijnlijk. Met hen is als consument geen telefonische communicatie mogelijk. Enkel met dealers. Ze verwijzen je door naar de dealer die de panelen heeft geplaatst. En die is helaas failliet. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 17, 2026

​@Jos Mank Sommige (niet alle) SMA inverters gebruiken het IGMP protocol te communiceren. 

https://my.sma-service.com/s/article/SMA-Inverters-with-IGMP-Protocol?language=en_US

Maar omdat de KPN modem IGMPv2 gebruikt en SMA IGMPv3, moet je bij SMA of IGMPv2 gebruiken of deactiveren. Login op http://192.168.12.3/ met installateur wachtwoord en zet het uit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 17, 2026

Ik heb inmiddels uitgebreid getest. Drie verschillende switches werken niet, maar een Apple Time Capsule in bridge-modus wel. De DHCP-server blijft daarbij de Experia Box V12 en Sunny Portal werkt weer volledig. Daarom lijkt het probleem niet in IGMP te zitten, maar eerder in de Ethernetcommunicatie tussen de oude SMA Speedwire/Webconnect Piggy-Back en de Box 12. Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een switch waarmee de piggy back wel werkt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 17, 2026

IGMP (Internet Group Management Protocol) wordt gebruikt voor multicast-verkeer. Bij KPN is dat vooral relevant voor Interactieve TV (IPTV). Het bepaalt welke multicast-groepen een apparaat wil ontvangen.

De communicatie van mijn SMA met Sunny Portal gebruikt daarentegen:

• DHCP (om een IP-adres te krijgen),
  • ARP,
  • DNS,
  • en gewone TCP/IP-verbindingen naar de SMA-servers.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 17, 2026

​@Jos Mank Het probleem met IGMP dat je in jouw netwerk 2 Multicast proxy's hebben (SMA inverter en KPN modem), deze storen elkaar. Achter een Apple zien deze 2 proxy's elkaar niet. Theoretisch kan je ieder router (of accespoint) de multicast verkeer van KPN niet routeert, dus jouw KPN ontvanger moet directe verbinding (bekabeld of wifi) met KPN modem hebben. Maar het is eenvoudiger IGMP proxy in SMA module te deactiveren, eventueel moet je het installatiebedrijf voor jou zonnepanelen vragen voor het wachtwoord.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 17, 2026

Helaas is het niet mogelijk om via Sunny Explorer de IGMP proxy te deactiveren. Ik kan dat dus niet testen. Het volgende pleit tegen deze theorie:

• Het probleem begint al voordat de SMA een bruikbaar IP-adres heeft.
  • Ik zag eerder regelmatig een 169.254.x.x-adres of helemaal geen DHCP-lease.
  • DHCP werkt zonder IGMP. Als de DHCP-onderhandeling al misgaat, kan IGMP niet de enige oorzaak zijn.

Sagemcom modem van Delta werkte wel en de Time Capsule van Apple ook. De gemeenschappelijke component is dat beiden een netwerkchip hebben van Broadcom. Misschien is dat een goede denkpiste. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 17, 2026

Ik heb zojuist mijn vraag kunnen voorleggen aan het SMA service center. Dit is mijn vraag:

Geachte SMA Support,

Ik heb een Sunny Boy 3600TL-21 uit 2013 met een Speedwire/Webconnect Piggy-Back (firmware communicatiemodule 2.62.25.R).

Sinds de overstap van een Delta Sagemcom F@ST 3890v3 naar een KPN Experia Box V12 heb ik problemen met de netwerkverbinding van de omvormer.

Probleem:

• De Piggy-Back krijgt meestal geen geldig DHCP-IP-adres of verschijnt slechts kort in de DHCP-lijst van de router.
  • Soms krijgt hij een 169.254.x.x (link-local) adres.
  • De communicatie met Sunny Portal valt dan weg.

Uitgevoerde testen:

• Rechtstreeks aangesloten op de KPN Experia Box V12 → geen stabiele verbinding.
  • Via een D-Link DGS-108 C2 → geen stabiele verbinding.
  • Via een Sitecom DC-219 → geen stabiele verbinding.
  • Via een TP-Link TL-SF1008D → geen stabiele verbinding.
  • Via een Apple AirPort Time Capsule A1470 in bridge-modus → de Piggy-Back krijgt een correct DHCP-adres van de Experia Box, blijft online, Sunny Portal wordt groen en ook de ontbrekende historische gegevens worden weer gesynchroniseerd.

De DHCP-server blijft in alle gevallen de Experia Box V12; de Time Capsule fungeert uitsluitend als bridge.

Daarnaast moet ik de communicatiekaart soms meerdere keren spanningsloos maken voordat deze uiteindelijk een geldig IP-adres krijgt.

Mijn vragen zijn:

1. Is dit een bekend compatibiliteitsprobleem tussen de oude Speedwire/Webconnect Piggy-Back en moderne routers of switches?
  2. Gebruikt de communicatiemodule een IGMP-proxy of andere multicastfunctie die mogelijk conflicteert met de Experia Box V12?
  3. Kan een eventuele IGMP-proxy of multicastfunctie worden uitgeschakeld? Zo ja, waar is deze instelling te vinden (Sunny Explorer of installateursmenu)?
  4. Is firmware 2.62.25.R de laatste beschikbare firmware voor deze communicatiemodule?
  5. Zijn er door SMA aanbevolen routers of switches voor deze oudere Speedwire/Webconnect Piggy-Back?

Ik hoor graag uw technische analyse van dit gedrag.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 17, 2026

Kan een eventuele IGMP-proxy of multicastfunctie worden uitgeschakeld? Zo ja, waar is deze instelling te vinden (Sunny Explorer of installateursmenu)?

Deze kan ik jou antwoorden. Login bij SMA portal (standaard 169.254.12.3 of 192.168.12.3) of het gekregen ip adres door KPN modem (192.168.2.xxx) met gebruikersgroep 'installateur’. Klik op apparaatparameters → parameters bewerken → installatie communicatie → speedwire

De 2 rode velden moet je op 'OFF’ zetten, eventueel kan je ook proberen IGMP versie op 'Versie 2’ te instellen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 17, 2026

Dankjewel voor de reactie. U hebt een ander menu in Sunny Explorer als bij mij. De opties voor IGMP instellingen staan er niet in. Ik had daar al eens naar gekeken. Alle andere velden zoals bij u zie ik wel.Â