Skip to main content

Goedendag, normaal heb ik geen problemen met mijn snelheid maar nu ontdekte ik dat ik nog geen 100 mbps haal op mijn bedrade computer van de 1Gb's die ik eigenlijk heb. De snelheid is meestal rond de 929 mbps geweest..

Nu heb ik de gateway gereset en dan is het voor 2 minuten goed wat hij op de 800mbps haalt, maar daarna vervalt hij weer minder dan 100 mbps snelheid. 

Ik vind het wel bizar voor woorden hoe dit eigenlijk kan, heeft iemand een idee?

Mijn Set-up: Bekabeld vanaf modem KPN naar een switch om vervolgens te gaan naar mijn computer. Nogmaals, dit heeft altijd gewerkt op de snelheid waarvoor wij betalen, maar "opeens” werkt het niet meer. De WiFi heb ik ingesteld via een UAC Pro, geeft de zelfde snelheid aan. De WiFi op de KPN modem staat uit.

Hoi @Archelauz en welkom hier op ons forum :)

Dat is natuurlijk niet zo mooi maar goed dat je aan de bel trekt en leuk om te zien dat je dat via deze weg doet! Wat is op dit moment de stand van zaken? Vanwege de drukte waren we niet eerder in de gelegenheid om je topic te beantwoorden waarvoor excuses. Mocht het probleem er nog steeds zijn; kun je die switch er eens tussenuit halen en kijken hoe de snelheid/stabiliteit op dat moment is?


Het is vooral een wi-fi probleem nu. Vanuit de speedtest krijg ik te zien dat de snelheid nu van 800 mbps. De wifi gaat echter niet sneller dan 100mbps..


Het is vooral een wi-fi probleem nu. Vanuit de speedtest krijg ik te zien dat de snelheid nu van 800 mbps. De wifi gaat echter niet sneller dan 100mbps..

Bedankt voor de toelichting @Archelauz :)

Dat is heel goed mogelijk hoor; met wifi verlies je in principe altijd snelheid omdat het signaal zich door de lucht verplaatst. Ook is niet ieder apparaat geschikt voor snelheden die boven de 100 Mbit/s uitkomen. Daarbij moet ik zeggen dat 100 Mbit/s voor wifi nog steeds een uitstekende snelheid is! 


Vind ik wel vreemd, gezien ik wel eerder een snelheid met wifi heb gehad van minimaal 400mpbs..


Dat is ook zeker mogelijk hoor @Archelauz!

Naast het feit dat je via wifi snelheid inlevert omdat het signaal zich door de lucht verplaatst, zijn er ook andere factoren waar je mee hebt te maken en dat kan er voor zorgen dat deze snelheden fluctueren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je op een 'te druk kanaal' staat waardoor de snelheid wat minder is geworden. Wat ik je sowieso aan kan raden, is om de KPN wifi manager eens te doorlopen. Met deze tool kun je de wifi thuis optimaliseren. 


Begin nou eens bij het begin @Archelauz . Trek alle aangesloten appartuur van het modem.  Wifi uit ebn dan meten met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem.  Meten doe je met de Ookla app die je kunt vinden in de windowsstore.  Wat gebeurt er dan? Alleen op deze manier kan je uitsluiten of het probleem veroorzaakt wordt door iets in jouw netwerk of dat het bij kpn zit.