Skip to main content

Hallo,

Ik heb sinds een aantal weken problemen met mijn omvormer. Deze communiceert niet meer met de bijbehorende app.

De omvormer zit bekabeld aangesloten op een Experia WiFi, welke ook weer bekabeld zit aangesloten op mijn v12. Dit heeft een hele tijd goed gewerkt.

Onlangs lag hier 's-morgens het internet eruit. Mijn laptop gaf aan dat er een probleem was met toekennen IP-adressen. Ik heb toen de stroom van de v12 gehaald en daarna alles weer in de lucht gekregen, behalve de omvormer.

Ik heb al van alles geprobeerd:

  • v12 stroom eraf
  • v12 reset (tandenstoker in gaatje geprikt)
  • Experia WiFi reset
  • Experia WiFi van stroom af
  • Experia WiFi verwisseld met een andere (ik heb er 3)
  • Omvormer van stroom af

Vandaag ben ik het dak op geklommen, waar mijn omvormer hangt, deze geeft aan “DHCP Failed”, wat volgens mijn onderzoek betekent dat de omvormer geen IP-adres krijgt?

Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?

Hallo @RonaldPK 

 

Branden de ledjes wel op de ethernetpoort waar de omvormer op aan is gesloten?

 

Heb je de omvormer overdag of 's-avonds van de stroom gehaald?
Overdag blijven sommige/alle? omvormers ingeschakeld zolang ze genoeg stroom via de zonnepanelen krijgen, pas als je het 's-avonds doet zou hij echt van de stroom zijn (zo werkt dat tenminste bij mijn omvormers). Wellicht is dat genoeg om hem weer een IP adres te laten ophalen.

Als dat niet helpt, kan je de netwerkmodule van de omvormer ook resetten?
Dat zou je dan overdag nog een keer kunnen doen als je dat nog niet gedaan hebt.


Zelfde probleem hier. Na de laatste update van de modem is dit probleem begonnen (omstreeks 5 dec.) Op advies van kpn modem uitgezet, alle aangesloten verbindingen behalve wan eruitgehaald en na 5 minuten de modem weer starten, als de wifi er weer is, alle stekkertjes er weer in. Ip wordt nu weer opgehaald.

Helaas werkt bovenstaande bij mij een aantal uren, vaak tot er geen stroom meer wordt opgewekt. Dan geeft de omvormer weer "DHCP failed" 

Ik ben dus ook zoekende/wachtende op een definitieve oplossing


Zo heb ik het ook 2x weer voor elkaar gekregen, maar na de nacht stopt de communicatie dan idd weer. Bij mij ook sinds begin december dit probleem.

Ik heb inmiddels wel iets gevonden vanuit Solaredge. Je kan de omvormer ook een vast IP adres geven.
https://solarpartners.nl/wp-content/uploads/2017/07/communication_troubleshooting_application_note_nl.pdf

Dat wil ik nu gaan testen, maar aangezien ik het dak op moet, wacht ik even op wat beter weer.

Ik hoop dat deze oplossing werkt, maar vanuit KPN zal er ook een oplossing moeten komen lijkt me.