Skip to main content

Ik heb een Solaredge bedraad via een utp verdeelkastje aangesloten op de Experiabox V10. 

Via telefoon weigeren ze me te helpen, wat een K*T bedrijf is die KPN.

De SolarEdge geeft de code 1100000, wat betekent dat er verbinding is met de router (eerste 1) en een IP adres krijgt toegewezen (de tweede 1). Het derde cijfer is een nul wat aangeeft dat de PING naar de rouer van SolarEdge mislukt, Ook de PING naar Google mislukt (de vierde nul).
Kortom de Experiabox geeft het signaal niet doorgeeft aan het internet.
 

Oplossing schijnt te zijn om de poort vrij te geven van de Experia waar de omvormer aan hangt .
Hoe doe je dat?

Zie: 

 

Het kan bijna niet anders dan dat de dhcp niet goed staat in de omvormer. Uiteraard kun je het zelf checken door met een laptop op dezelfde kabel en poort op de netgear, even te pingen vanaf de cmd. Lukt dat?


Nu branden de lampjes van de invoedende utp naar de Netgear router opeens niet meer, ook op de Experiabox branden geen lampjes meer bij de uitgaande utp kabels.
Kennelijk is hier meer aan de hand, óf de kabels zijn niet fris meer óf de Experiabox hapert af en toe.

Ben hier nu vanaf 14 uur vanmiddag mee bezig, nu eerst even slapen en morgen weer verder.

Voor iedereen die me heeft geholpen met een reactie op dit forum, hartstikke bedankt voor jullie hulp!


Ik heb hetzelfde, maar dan via WiFi.

Ik dacht eerst dat de wifi verrot was, maar dat is het niet.

Ik heb een netwerksniffer aan het werk gezet en volgens mij blokkeert een KPN device het verkeer.

Overzicht netwerk packets

In packet 13 probeert de omvormer het IP-adres te achterhalen van de SolarEgde omgeving met DNS. Ik heb de TIme to Live erbij gezet om te achterhalen op welke ‘afstand’ het device zit dat de reply verstuurd. 

In packet 14 zit een foutcode, op afstand 1?! Dat betekent dat er in de KPN infra ‘administratively filtered’ wordt. > dat is het adres van mijn router :-/

Maar waarom?


@famwira ik zie in uw plaatje geen enkel ip adres staan wat afkomstig is van de Experiabox/KPN Box. Want ip adressen van de apparatuur van KPN beginnen altijd met "192.168.2.". Als uw omvormer niet zo'n ip adres heeft, dan heeft die gewoon geen verbinding. 

Tenzij u zelf het subnet van de KPN router gewijzigd heeft?


@Nick83 Ik heb dan ook geen experiabox maar een Fritzbox (ben een overgehevelde XS4ALL klant), het 192.168.188.0 subnet gebruik ik.


@Nick83 Ik heb dan ook geen experiabox maar een Fritzbox (ben een overgehevelde XS4ALL klant), het 192.168.188.0 subnet gebruik ik.

Daarop blokkeerd KPN uiteraard helemaal niets. Want daar staat gewoon standaard firmware van AVM op. En KPN blokkeerd zeker niet 8.8.8.8. Dat is de DNS server van Google. Als KPN die zou blokkeren breekt de pleuris uit denk ik. Dus waarom de query niet lukt weet ik niet. Misschien is het een privacy instelling op de Fritzbox? 

Maar maakt ook niet uit. Want op lijn 15 probeert die het vervolgens nog een keer, maar dan aan 192.168.188.1. Aan de DNS server van de Fritzbox dus. En dat lukt wel. Op lijn 16 komt een geldige response terug.


Ja, waarop de tcp verbinding wordt afgekapt.

Ik vermoed inderdaad een interne fout op de Fritz, ik heb net gebeld met de helpdesk. De Fritz wordt omgeruild (dit is een ouder model).

Bedankt voor de reacties.


Heeft de omvormer het ooit wel gedaan? Is die aangemeld door de monteur?


Ja, een maand of wat. Raar dat ie er zomaar mee stopte...