Skip to main content
Beantwoord

Sonos werkt niet meer na update SuperWifi

• September 21, 2026
  • 11 reacties
  • 255 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Na de update werkt groeperen van Sonos speakers niet goed meer. Ik heb hierover contact gehad met Sonos en uitzetten van de superwifi lost het probleem op.
Dit is uiteraard niet de gewenste oplossing dus graag een oplossing voor dit probleem.

Admin: afgesplitst en een eigen topic voor jouw vraag aangemaakt

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@Keizer, over dit onderwerp zijn we op dit moment op meerdere plekken  met elkaar in gesprek. Nu las ik dat het op dit moment bij jou weer werkt?

11 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 24, 2026

Hallo ​@Keizer, over dit onderwerp zijn we op dit moment op meerdere plekken  met elkaar in gesprek. Nu las ik dat het op dit moment bij jou weer werkt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 24, 2026

@Jeroen, klopt. Ik heb op de KPN router het extra wifinetwerk 2.4Ghz aangezet. Vervolgens de telefoon verbonden met dit 2.4Ghgz netwerk anders werkt “Netwerken updaten” in de sonos app niet om de speakers te verbinden met het 2.4Ghz netwerk. Na het kiezen van "Netwerken updaten” in de sonos app kun je alle speakers stuk voor stuk verbinden met het 2.4Ghz wifi netwerk. Voor sommige oudere sonos speakers (play 3) moet je op de speaker zelf een paar knoppen indrukken.
Nadat alle speakers verbonden zijn met het 2.4Ghz netwerk kun je in de sonos app het niet meer gebruikte netwerk (5Ghz) verwijderen. Hiermee voorkom je dat als de speaker bijv. stroomloos is geweest en weer online komt deze met het verkeerde netwerk verbindt. Daarna kun je de telefoon weer met je gewone wifi netwerk verbinden en werkt de sonos app gewoon.
In de KPN router kun je zien dat de sonos speakers verbonden zijn met het 2.4Ghz wifi netwerk, deze heeft namelijk een ander SSID (tenminste bij mij).

• Helper
  • September 28, 2026

Hier ook alles overgezet naar 2.4GHZ, helaas.
Behalve dat ik er een uur mee bezig ben geweest heeft het niets geholpen  

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Het kan goed zijn dat dit inderdaad toch niet de tijdelijke oplossing is voor alle klanten met dit probleem. 

• Deelnemer
  • September 29, 2026

Ik heb het probleem met mijn Sonos port.  Die heb ik om de platenspeler af te spelen op mijn Sonos Beam. Nu komt er dus geen geluid meer uit. Het blijft dus aardig stil. Nu hoorde ik dat ik de WIFi versterkers moet ontkoppelen om dat weer te laten werken. Maar die WIFI-versterkers heb ik wel nodig. Wat is dan de oplossing?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Wat je kunt proberen is het volgende ​@Remco70 

Dit zijn de stappen:

1. Extra 2.4Ghz netwerk aanzetten in KPN app
  2. Alle sonos speakers verbinden met dat netwerk. Start het proces in de Sonos app en volg de stappen. Best wat werk voor veel speakers. 
  3. Verwijder de oude SSID van de speakers via de Sonos app

Soms laat een speaker het extra netwerk niet zien. Je kunt dan kiezen voor ander netwerk en de SSID naam zelf invullen. 

We zien dat deze work-around ervoor zorgt dat bij enkele klanten alles dan weer werkt zoals het moet. Het kan ook zijn dat dit toch geen tijdelijke oplossing in jouw situatie biedt en dan is het helaas wachten tot het issue verholpen gaat worden. 

Ik ben benieuwd wanneer KPN dit gewoon oplost. Het is een bekend probleem en het lijkt mij voor een bedrijf als KPN goed te doen dit binnen korte tijd op te lossen. Het tijdelijk anders in stellen werkt nou eenmaal niet overal goed genoeg. Wanneer is de oplossing er? Heeft het de prioriteit om het op te lossen?

• Nieuwkomer
  • October 4, 2026

Ik ben al dagen aan het klieren met de Sonos omdat mijn speakers ineens niet meer samenwerken. Nu vind ik eindelijk het forum en worden mijn klachten verklaard. Hoop op een spoedige fix KPN.

• Nieuwkomer
  • October 6, 2026

Hebben anderen ook dat je wel tegelijk over verschillende speakers verschillende muziek kan afspelen maar dat alle speakers tegelijk niet dezelfde muziek kunnen afspelen? Ik merk ook dat alle combinaties qua speakers mogelijk zijn maar dat een derde “teveel” is.  Sonos helpdesk beweert dat het ligt aan de update, vooral gezien het feit dat mijn systeem prima werkte!

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Wollie84, je bent zeker niet de eerste die helaas problemen meldt met zijn of haar Sonos speakers.  De problemen zijn in onderzoek bij het team dat zich bezighoudt met de KPN apparatuur voor Wifi. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

De afgelopen dagen is het wat stil geweest vanuit ons. We zijn natuurlijk blijven meelezen en al jullie feedback is intern doorgezet. Er is inmiddels een topic met een update over paired-not-synced en de haperingen met Sonos. Hierin staat wat je kunt doen als je één van deze problemen ervaart. Hier een korte samenvatting: 

Paired-not-synced

We zien dat de afgelopen updates bij een deel van de klanten voor verbetering heeft gezorgd. Maar we lezen jullie bevindingen natuurlijk ook. We blijven onverminderd werken aan een oplossing. Voor nu kan je alleen je thuisnetwerk opnieuw opstarten als je hier tegenaan loopt. 

Haperingen met bijvoorbeeld Sonos

Ook hiervoor geldt dat we hard werken aan een oplossing. Tijdelijk kan je een Extra Wifi kanaal aanmaken op 2.4 GHz óf een Sonos speaker bekabeld aansluiten. Als dit niet helpt, kijken we graag met je mee. Vul je profiel in met je adres en klantnummer en laat in het topic weten wat jij ervaart met jouw Sonos apparaten. 

Als we meer informatie hebben over één van de problemen, dan delen we dit ook in het topic. Klik op 'topic volgen' om een e-mail te krijgen wanneer er een nieuwe reactie in is geplaatst. Zo blijf je op de hoogte.