Skip to main content
Beantwoord

Spook MAC Address op Box 12 van onbekend apparaat

• 27 maart 2025
  • 7 reacties
  • 59 keer bekeken

Hoi,

Er waard in ons thuis netwerk een Spook Device (Mac Address) rond en ik heb geen idee hoe ik daar vanaf kom. Hij is de ene keer via Wifi op het Modem zelf verbonden, dan weer op/via een bekabelde Switch en dan weer ‘weg’. Er is geen touw aan vast te knopen of en zo jaar waar hij (Dynamisch met een snelheid van 0/0) opkomt.

Met veel gegraaf ben ik er wel achter waar het Mac Address bij gehoord heeft, namelijk bij een (zakelijke storingsdienst) Samsung mobiel. Deze heb ik in mij DHCP gehad met een IP, maar de telefoon is inmiddels vervangen door een nieuwere en het IP hergebruikt voor het Mac Address van de nieuwe telefoon. En de oude is ingeleverd en vast inmiddels vernietigd. Iemand een idee of en zo ja, hoe ik deze zou kunnen verwijderen uit mijn netwerk zodat het spookje niet meer bovenwater komt?

Wellicht kan dat met een ARP cache flush, maar ja… Geen mogelijkheid om dat commando te kunnen uitvoeren op de Box.

Beste antwoord door WalkerOfTheDay

Je zou apparaat via ouderlijk toezicht kunnen blokkeren. Mocht er dan toch plotseling ergens een apparaat niet meer werken, dan heb je het 'spook' gevonden.

Bekijk origineel

7 reacties

GeSp
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+19
  • 6688 reacties
  • 27 maart 2025

Hallo ​@Witte Kraai 

Als je het modem herstart dan wordt die ARP cache ook geleegd.

Herstart dan tegelijk ook die switches voor het geval dat het daar vandaan komt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 27 maart 2025

Hoi ​@GeSp ,

Dat zou je wel verwachten, echter vorige maand is bij ons het hele huis zeker een uur van de stroom af geweest vanwege een aanpassing aan de meterkast. En toen was de spook telefoon al een tijdje uit het zicht. Lijkt mij dat het dat dus niet de oplossing is.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7648 reacties
  • 30 maart 2025

Hi ​@Witte Kraai! Bijzonder dat dit MAC adres nog rondzweeft. 😕

Is het instellen van MAC filtering een idee? Wel een hoop werk om alle toegestane apparaten toe te voegen, maar als dat ervoor zorgt dat dit spookadres niet meer verbindt hopelijk een goede optie. 

Anders kun je ook nog een reset van je Box 12 uitvoeren. Dan start hij met een schone lei en ik hoop dat het dan niet meer terugkomt. 

Mocht je het fijner vinden om zelf meer opties te hebben qua dit soort instellingen, dan kun je ook een eigen router achter het KPN modem gebruiken. 

Hopelijk kun je hiermee uit de voeten!

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 99 reacties
  • Antwoord
  • 30 maart 2025

Je zou apparaat via ouderlijk toezicht kunnen blokkeren. Mocht er dan toch plotseling ergens een apparaat niet meer werken, dan heb je het 'spook' gevonden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 4 april 2025

Alle goede ideen te spijt…

Ik heb de router een factory reset gegeven zo ook voor de 4 switches die op de loortrn aangesloten waren. Een MAC filtering zou een optie geweest zijn, maar dat ging mij iets te ver. Ouderlijk toezicht eigenlijk net zo, maar dat had wellicht wel 'de dader' kunnen onthullen. Echter…

Op het moment dat ik het MAC Adress weer zag en een Dynamisch IP heb ik maar eens een portscan er op losgelaten. Daar kwamen 2 open poorten in naar voren die mij herleiden naar TPvision. En dat.schijnt gerelateerd.te.zijn aan Een Televisie van Philips. En laten wij die nou bij de overstap naar KPN als kado gekregen hebben en bekabeld aangeloten. Ik ga (als ik wat meer tijd heb) nog wel wat verder op speurtocht, want bijvoorbeeld dit device (anders dan de TV zelf doet - lijkt het - geen DHCP want de MAC heb ik al ingevoerd met een IP.

Wordt vervolgd

GeSp
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+19
  • 6688 reacties
  • 4 april 2025

Hoi ​@Witte Kraai ,

Die Philips kan je vast ook via Wifi verbinden, wellicht is dat MAC adres van de Wifi netwerkkaart omdat je hem ook via een Wifi versterker zag.

Kan je de MAC adressen ergens zien in het TV menu?
Je kan hem natuurlijk ook tijdelijk even via Wifi verbinden, dan zie je ook het MAC adres wat erbij hoort.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 4 april 2025

Philips TV (Slaapkamer) en TVBox+ aan en ja hoor.

IP Tools (https://ip-tools.app)
Poortscanner
Gastheer: 192.168.2.11

#1925: Poort beschikbaar
#4123: Poort beschikbaar

Later meer.

Reageer