Skip to main content

Goedemiddag allen,

Normaal gesproken plaats ik zelden problemen op forums. Ik ben meestal een persoon die enkel en alleen op forums actief is om naar vergelijkbare problemen te zoeken. In dit geval heb ik dat ook geprobeerd echter kom ik er niet uit.  Vandaar deze topic. 

Allereerst heb ik al diverse keren contact gehad met de klantenservice van KPN. 1e contact was ongeveer een maand geleden waarbij ik het advies kreeg om het modem (glasvezel in de meterkast) uit en aan te zetten (2min) en de KPN Experiabox (zwart) te resetten. Dat heb ik gedaan alleen is na de ingreep het probleem helaas niet verholpen. Gisteren heb ik wederom een storing gehad en ben ik direct gaan rennen naar de KPN Experiabox (deze bevindt zich in de woonkamer) en daar constateerde ik dat het Internet lampje groen knippert. 

Extra context: het betreft een huurwoning. De meterkast bevindt zich in de portiekhal ongeveer 1 meter naast mijn voordeur. Daar is destijds door de KPN monteur de glasvezelmodem geïnstalleerd. Omdat de meterkast buiten de woning bevindt is door de projectontwikkelaar een (innovatief) idee bedacht. De projectontwikkelaar heeft een UTP-wandcontactdoos in de meterkast geplaatst en kabels getrokken naar de slaapkamer en de woonkamer. In beide kamers zijn eveneens UTP-wandcontactdozen te vinden. 

De monteur stelde destijds voor ( april jl.) om de KPN Experiabox in de woonkamer te plaatsen en niet in de meterkast. Ik ben daar mee akkoord gegaan en heb de extra dienst betaald. De monteur moest eerst achterhalen welke van de twee UTP poorten (in de meterkast) voor verbinding zorgt in de woonkamer. UTP-poort is gedemonteerd en uiteindelijk erachter gekomen dat de 1e poort naar de woonkamer leidt. Hier is ook de rode kabel op aangesloten. 

Verder maak ik bewust gebruik van het DECO systeem. In de slaapkamer en werkruimte heb ik zonder het systeem belabberd internet. Het DECO systeem geeft netjes aan dat wanneer de verbinding wegvalt het aan de KPN modem ligt. Die krijgt vanzelfsprekend geen verbinding van de Experiabox. Het DECO-systeem heb ik ingesteld op access mode en op aanbevelen van KPN heb ik SMART-DHCP uitgezet. 

Zoals ik al eerder aangaf had ik gisteren weer te maken met (heel kort) wegvallend internet. Binnen 15 tot 30 seconden wordt de verbinding telkens automatisch herstelt (zo lijkt het). Helaas had ik geen tijd om naar de glasvezelmodem te rennen want het eerste wat ik deed was rennen naar de Experiabox. 

Vandaag werd ik dan gebeld door de klantenservice van KPN en om het een en ander uit te sluiten heeft KPN toegezegd om morgen een 10 meter lange kabel op te sturen. Deze kabel dien ik aan te sluiten op de glasvezelmodem en door te trekken naar de woonkamer. Buiten het feit dat dit er niet uitziet (10 meter lange kabel door de woning) kan ik ook niet mijn voordeur sluiten. Ik heb even gekeken naar de voordeur en ik zie helaas echt geen mogelijkheid om die kabel ergens heen te frommelen. 

Deze manier van onderzoek is in het leven geroepen om uit te sluiten of het niet aan de bekabeling ligt van de UTP-wandcontactdoos in de meterkast. Zo ja, dan dient de verhuurder dit aan de onderaannemer te melden en de bekabeling te herstellen. Sta ik helaas niet op te wachten want dat wordt weer een gevalletje heen en weer wijzen. 

Ik ga het in ieder geval proberen en ben benieuwd of ik iets ga merken. Het frustrerende is dat de verbinding binnen 15 seconden weer terugkomt.

Tot slot vroeg ik me af (op basis van mijn KPNID) of experts binnen dit forum iets geks kunnen zien. Kan men op afstand foutmeldingen zien of de verbinding uitlezen. 

 

Ik hoor graag van jullie!

 

 

 

 

Bij dit soort problemen ga je altijd uitsluiten, dus een directe kabel is dan een prima eerste stap. Moffel 'm onder de deur door en kijk het even aan. En als het goed gaat heb je direct een basis voor de discussie met de verhuurder.

Het verhaal met het deco systeem doet volgens mij niet ter zake, je hebt problemen met de internet verbinding in het algemeen, niet met specifieke ruimtes die via deco aangesloten zijn.


Hoi @TheGunners, welkom op ons forum!
Ik zie in je dossier dat er ook nog een ticket open staat bij de technische dienst. Die heb je volgens mij ook al gesproken.
Het ticket wacht nu nog op jouw terugkoppeling, dus als het nog niet goed werkt kun je het beste toch even bellen met het nummer uit de mail/sms met toegangscode. Mijn collega's kunnen dan even meekijken