Skip to main content

Goedemorgen,
Sinds gisteren 2 SuperWifi punten aangesloten. Moet zeggen aansluiten ging zoals gezegd "Plug&Stream” en beide kastjes mooi vol in het groen dus testen en…..yes! met gemak rond de 400 Mbps.
Maar wat wil… als ik 2 uur later op dezelfde plek weer een speedtest doe kom ik slechts uit op 50Mbps.

Niks is veranderd… ruimte zelfde gebleven geen andere aparatuur die gebruik maakt van etc. etc.

Op het moment dat ik de wifi op de laptop/telefoon uitzet en weer aan doe en een test doe kom ik wel weer uit op de 400Mbps.

Wat gaat er "mis"? want om nu om de zoveel tijd wifi aan/uit te moeten doen op mijn aparaten is nou niet de oplossing die ik voor ogen heb.

De SuperWifi is overigens aangesloten op Experia V10.

@renquist Welkom op het forum. 

De situatie die je omschrijft lijkt te maken te hebben met het 2.4 Ghz en het 5 Ghz netwerk. Het 2.4 Ghz is sterker maar minder snel, het 5 Ghz netwerk is sneller maar is minder sterk. 

Een apparaat zou normaal gesproken zelf moeten schakelen naar het meest geschikte netwerk, maar dat lijkt hier niet goed te gebeuren. Is dit probleem er op alle apparaten of zijn er apparaten die wel dezelfde snelheid blijven meten? 

 


Hoi Rutger,

Bovenstaand probleem doet zich voor op alle apparaten die ik in huis heb. Bij alle apparaten, of het nu android, ISO, of windows is  kakt het signaal op een gegeven moment in…
Was het bij eerste meting 400Mbps is het een uur later zomaar rond de 50 a 60 mbps. Is er een "trucje” om dit te tackelen?


@renquist Bijzonder dat dit probleem er op alle apparaten is, wordt de meting steeds op dezelfde plek in de woning gedaan? Of zijn er andere resultaten op andere plekken? Het lijkt namelijk wel echt om de genoemde situatie te gaan. 

Wat we nog zouden kunnen proberen is de locatie van de Superwifi punten wellicht (iets) aan te passen. Om te kijken of schakeling dan beter gaat. 

In het volgende topic vind je onder roaming en bandsteering meer uitleg over het schakelen tussen frequenties.