Skip to main content
Antwoord

TV+ werkt niet meer via ethernetkabel

• November 1, 2025
  • 15 reacties
  • 140 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste comminity,

Sinds 2 dagen kunnen we ineens geen tv meer kijken via de ethernetkabel. Het heeft altijd gewerkt maar ineens krijgen we een melding dat er geen verbinding is met het internet. (zie foto)

De situatie is als volgt in ons huis:

Glasvezel komt binnen bij de voordeur daar staat het modem ook. Maar er loopt geen leiding van het modem naar de woonkamer. Via een omweg hebben we een ethernetkabel naar onze slaapkamer getrokken. Daar staat een switch. via die switch loopt er een kabel naar de tv-ontvanger in de woonkamer. Aan de switch hangt verder nog een kabel naar een wifi-versterker, tv-ontvanger slaapkamer en een playstation. Alle apparaten werken behalve de tv-ontvangers, die even voor de duidelijkheid zeker 3 jaar op deze manier gewerkt hebben om er 2 dagen geleden ineens mee te stoppen.

Wat heb ik al geprobeerd:

• Modem opnieuw opgestart.
  • TV-ontvangers opnieuw opgestart.
  • TV-ontvangers terug naar fabrieksinstellingen.
  • Nieuwe switch gekocht.
  • Modem 20 min uit het stopcontact en alle kabels er 1 voor 1 opnieuw indoen en begonnen met de tv-ontvangers (toen werkte het voor 5 min voor het er weer uitklapte).

Wat werkt wel:

• Als ik de tv-ontvanger rechtstreeks op het modem aansluit werkt alles wel.
  • 1 van de 2 tv-ontvangers werkt ook redelijk op wifi, de andere heeft te weinig bereik vermoed ik.
  • Playstation heeft gewoon verbinding via de switch.
  • Wifi-versterkers werken ook via de switch.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Beste antwoord door Marc VP

@Marc VP 

de Netgear GS308 is niet geschikt voor de TV ontvanger. deze switch ondersteund geen IGMP snooping, wat noodzakelijk is voor de tv ontvanger.

de Netgear GS308ondersteund het wel. deze is wel geschikt voor tv.

maar als je alles even los koppelt van de switch, deze even uit en weer aan zet. en dan alleen de kabel erin doet die vanaf het modem komt. en alleen 1 TV ontvanger aansluiten. dan zou dit wel moeten werken.

Goedenavond allen,

De Netgear GS308E werkt als een trein. alles functioneert weer naar behoren!

Nogmaals dank voor alle tips!

15 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

Foto vergeten toe te voegen, dit is de melding: 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 1, 2025

Beste ​@Marc VP als de tv-decoder van KPN wel werkt indien deze rechtstreeks bekabeld op de modem is aangesloten is er dus in het tussenliggende traject iets loos en moet dat opgelost worden.

Het is me niet duidelijke welke tv-decoder problemen geeft, die uit de woonkamer of de slaapkamer.

Als je die decoders wisselt, wisselt het probleem dan mee?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

Dank voor je reactie Jan.

Het gaat om beide tv-decoders. Ze hebben allebei hetzelfde probleem. de tv in de woonkamer werk wel op de wifi, die in de slaapkamer niet, vermoedelijk door een te zwak signaal daar.

Ik begrijp dat het beste is om de tv-decoders direct op het modem aan te sluiten maar dat is in ons huis heel lastig. er loopt namelijk geen (loze)leiding van de meterkast naar de woonkamer. De originele telefoonlijn en coax komen direct van buiten de woonkamer in. Niet via de meterkast.

Daarnaast heeft altijd gewerkt tot 2 dagen geleden. Ik begrijp dus niet zo goed waarom er nu ineens storing is.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 1, 2025

@Marc VP 

welke type switch gaat het over?

als je alleen de switch aansluit op de kabel die vanaf het modem komt. en dan op de switch kijken of je lampjes ziet brandden bij die kabel?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

We hadden eerst een Netgear GS605 v4, ooit een keer van KPN gekregen. De problemen begonnen toen die was aangesloten. Ik dacht oud dingetje die zal wel stuk zijn, nieuwe switch gekocht, de Netgear GS308-300PES.

Maar heeft helaas niks opgelost.

De lampjes op de switch branden allemaal behalve van de kabel naar de PS5 maar die staat ook uit.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 1, 2025

Joey vraagt het hierboven al even. Maar die switch, hè. Maar een redelijk klein deel van de verkrijgbare switchen is geschikt voor KPN TV.

Verder. Heb je dezelfde melding op de TV ontvanger via Wifi? En maakt die verbinding via een wifi-versterker die ook op die switch zit? Dan is het mogelijk dezelfde oorzaak.

Sluit eens één ontvanger met een (wat langere) utp kabel direct aan op een vrije poort van het modem! Doet ie het dan wel? Dan moet je het in je eigen netwerk zoeken. Switch?

Doet ie het dan ook niet, dan KPN BELLEN .

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 1, 2025

@Marc VP 

de Netgear GS308 is niet geschikt voor de TV ontvanger. deze switch ondersteund geen IGMP snooping, wat noodzakelijk is voor de tv ontvanger.

maar als je alles even los koppelt van de switch, deze even uit en weer aan zet. en dan alleen de kabel erin doet die vanaf het modem komt. en alleen 1 TV ontvanger aansluiten. dan zou dit wel moeten werken.

• November 1, 2025

Netgear GS308-300PES.

Die is niet geschikt. Die ondersteund geen igmp snooping. 

Je moet een GS108E hebben.

Branden wel bij alle poorten waar stekkertjes in zitten de led lampjes? Bij de kabels die naar de tv ontvangers lopen hoort 1 led lampje bij de poort te branden. Bij de meeste andere apparaten zal je 2 led lampjes zien branden per poort.

• November 1, 2025

Foto vergeten toe te voegen, dit is de melding: 

Werkt de gids wel? En kan je bijvoorbeeld een programma van gisteren terug kijken?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

Het is wel duidelijk dat er iets tussen de tv ontvangers en de switch niet goed gaat. rechtstreeks op het modem werken de tv ontvangers wel en op de wifi werkt 1 tv ook. Ander een te zwak signaal verwacht ik.

Maar:

Switch 1 (de Netgear GS605 v4) van kpn gekregen heeft altijd gewerkt. Waarom nu ineens niet meer?

Switch 2 (Netgear GS308-300PES) net nieuw gekocht. daarop hebben de tv’s 5 min gewerkt na het modem er 20 min uitgehaald te hebben en het netwerk opnieuw opgebouwd te hebben.

In mijn leken brein is er maar 1 verklaring en dat is dat er twee dagen geleden een update, of een andere verandering heeft plaatsgevonden waardoor het ineens niet meer werkt. Maar zoals ik zei ik heb hier zelf weinig verstand van.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

De oude switch weer aangesloten. alleen de tv ontvanger van de woonkamer er in. Nu werkt de tv ontvanger alleen in beperkte modus..

Herstel… de tv ontvanger werkt weer. 

Kan ik nu het netwerk weer verder opbouwen? met de wifiversterker 2e tv en playstation?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 1, 2025

@Marc VP 

ja dan inderdaad weer 1 voor 1 de losse apparaten weer aansluiten.

ik zou overigens wel jou nieuwe Switch gebruiken. ook al is deze eigenlijk niet geschikt voor de TV ontvangers, maar dat is de oude switch ook niet. dus eigenlijk kun je ze allebei niet gebruiken. maar dan voor nu zou ik de nieuwste gebruiken mits dit goed gaat.

• November 1, 2025

Dat moet je zelf weten wat je doet. Gewoon proberen en dan zie je het wel. Maar als het niet werkt: andere switch halen.

Iets wat vroeger werkte kan nu misschien niet meer werken. Bij KPN staat de tijd niet stil. Software word verder ontwikkeld. Soms heeft dat gevolgen voor de werking bij specifieke situaties bij klanten thuis. Dat een switch igmp snooping moet ondersteunen is niet iets van vandaag of gisteren ofzo. Dat is echt al heel lang.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 1, 2025

Na het aansluiten van de wifi versterker klapte alles er weer uit. Nu bovenstaande switch besteld. Dan gaat het waarschijnlijk wel goed komen! Bedankt voor alle tips, uitleg en advies. Ik laat jullie maandag weten of alles werkt met de nieuwe switch.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • November 3, 2025

@Marc VP 

Goedenavond allen,

De Netgear GS308E werkt als een trein. alles functioneert weer naar behoren!

Nogmaals dank voor alle tips!