Skip to main content

Beste KPN,

Ik ga (hoogstwaarschijnlijk) een UniFi 6 Lite Access Point kopen wanneer deze beschikbaar is. Dit om  WiFi ontvangst op de bovenverdieping te verbeteren (deze is trouwens bedroevend). Ik wil (liever) geen KPN Superwifi aangezien ik ook makkelijk en met behoud van alle functionaliteit overstap op andere providers als optie wil houden. Oudere Ubiquiti APs zijn al met succes ingezet icm met jullie modems, zelfs zonder het WiFi van de KPN box uit te schakelen.

 

Ik vroeg me af of de toekomstige ‘mesh’-update voor de KPN-box v12 ook de volle functionaliteit van de UniFi 6 Lite gaat benutten (specifiek 802.11ax (WiFi 6), MU-MIMO of OFDMA, en PoE)?

 

Aanvullende vragen:

Heeft de v12 nu al Power over Ethernet ondersteuning?

Gebruiken KPN superwifi punten WiFi 6? En zo ja, gaat de v12-update dan ook zorgen voor een WiFi 6 mesh-netwerk tussen KPN box superwifi punten?

 

Met vriendelijke groet,

Mats

Hallo @mkoeneman 

Géén PoE bij de Box12.

De Experia wifi's en de Super Wifi's ondersteunen geen Wifi6.

 

 

 


Ik ben benieuwd wat er bij dat WiFi 6 werkelijk overblijft aan snelheid?

Het is een bekend gegeven dat 5 GHz WiFi minder goed door obstakels doordringt tegenover 2.4 GHz WiFi. Bij WiFi 6 is dat nog veel slechter. Alleen binnen een “open ruimte” is WiFi 6 effectief. Daarbuiten “met obstakels” zal het systeem evengoed terugschakelen naar 5 GHz, of zelfs 2.4 GHz.


Hallo @mkoeneman 

Géén PoE bij de Box12.

De Experia wifi's en de Super Wifi's ondersteunen geen Wifi6.

En dat gaan ze niet doen met een update ook.


Dank voor de antwoorden allemaal, @Babylonia eens dat WiFi 6 voor drukke plekken en veel clients beter tot zijn rechtkomt dan binnenshuis. Toch raken we een beetje op een zijspoor (waarschijnlijk mijn eigen fout).

 

Maar de belangrijkste vraag was misschien toch: Gaat de UniFi 6 Lite überhaupt een mesh-netwerk kunnen vormen met de v12 (ook op 2.4 GHz bijv)? Bij de specificatie van het access point staat MU-MIMO and OFDMA mogelijkheden op 5 GHz en MIMO op 2.4 GHz. Nu zit ik alleen niet zo in de techniek om te zeggen dat deze combinatie van 2 verschillende producenten dan werkt via 1 gedeeld SSID. Zijn dit standaarden die gebruikt worden of moet de ondersteuning specifiek in de firmware geregeld zijn?

Gaat het er dan toch op neer komen dat de v12 wifi uitgeschakeld dient te worden en dan 2 nieuwe access points van hetzelfde merk aangesloten moeten worden net zoals nu (tot de update) het idee met de superwifi punten is. Zorgt de update dat enkel KPN superwifi gaat werken of mesh-netwerken algemeen?

UniFi 6 Lite: https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-access-points/products/unifi-ap-6-lite

 


Dank voor de antwoorden allemaal, @Babylonia eens dat WiFi 6 voor drukke plekken en veel clients beter tot zijn rechtkomt dan binnenshuis. Toch raken we een beetje op een zijspoor (waarschijnlijk mijn eigen fout).

 

Maar de belangrijkste vraag was misschien toch: Gaat de UniFi 6 Lite überhaupt een mesh-netwerk kunnen vormen met de v12 (ook op 2.4 GHz bijv)?

Nee. WiFi apparatuur van verschillende merken werkt nooit met elkaar samen.

Bij de specificatie van het access point staat MU-MIMO and OFDMA mogelijkheden op 5 GHz en MIMO op 2.4 GHz. Nu zit ik alleen niet zo in de techniek om te zeggen dat deze combinatie van 2 verschillende producenten dan werkt via 1 gedeeld SSID. Zijn dit standaarden die gebruikt worden of moet de ondersteuning specifiek in de firmware geregeld zijn?

Gaat het er dan toch op neer komen dat de v12 wifi uitgeschakeld dient te worden en dan 2 nieuwe access points van hetzelfde merk aangesloten moeten worden net zoals nu (tot de update) het idee met de superwifi punten is. Zorgt de update dat enkel KPN superwifi gaat werken of mesh-netwerken algemeen?

De update zal er alleen voor zorgen dat de KPN Box samen gaat werken met de SuperWiFi's.