Skip to main content
Antwoord

Unmanaged switch (Netgear GS108) geeft geen internetsignaal door vanuit Box 12

• October 11, 2025
  • 6 reacties
  • 87 keer bekeken

Ik heb de afgelopen jaren met grote tevredenheid gebruik gemaakt van de KPN experiabox V10 in combinatie met een unmanaged switch omdat ik meer dan 4 bekabelde RJ-45 uitgangen nodig heb.

Tot de afgelopen maanden. Regelmatig valt ineens het internet weg via de switch. Alleen de uitgangen rechtstreeks van de router hebben internet, het doorsturen van het signaal naar de switch (lanmpjes branden wel) gaat niet goed.

Ik heb het volgende geprobeerd:

• Nieuwe switch gekocht. geen resultaat
  • Nieuwe bekabeling tussen de KPN router en switch, geen resultaat
  • Nieuwe bekabeling van cat5 naar cat6, geen resultaat
  • alle uitgangen geprobeerd, geen resultaat
  • alleen één uitgang geprobeerd (alleen een laptop aansluiten), geen resultaat
  • lang bellen met de KPN, alles resetten, harde reset, geen resultaat
  • Tot slot, de experia boxV10 waar ik zeer tevreden over was, vandaag omgeruild voor een KPN box 12, je raad het al, geen resultaat

Ik krijg de switch niet meer werkend helaas.

Heeft iemand van jullie een goede tip om het geheel weer werkend te krijgen. 

Alvast dank voor jullie hulp!

gr Peter

Beste antwoord door Alex van KPN

Duidelijk. Ik verwacht dat dit komt door wat TDN ook aangeeft, het ontbreken van IGMP snooping, iets wat model GS108E wel heeft. Dat zou je nog kunnen overwegen. Lees op onze kennisbank (link hieronder) alles over IGMP snooping. 

Uiteraard fijn om te zien dat het zo toch is opgelost, dank voor de terugkoppeling hier. 

6 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Je kan beter de managed versie GS108E kopen, deze ondersteunt IGMP snooping, dit is belangrijk voor KPN iTV

• October 11, 2025

Maak je de kabels zelf? Of gebruik je een kabel die met stekkertjes er aan uit de winkel komt?

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • October 11, 2025

Heb je een kabel tester gebruikt, om te zien of alles er goed doorheen komt?

Ik had het zelfde, bleek 1 van de draden niet goed zat bij de stekker

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 13, 2025

Hi ​@Prunhaar, welkom bij allereerst bij onze community. 

Goed dat je deze vraag hier stelt! Ooit hetzelfde gehad thuis, bij mij bleek een smartlamp de oorzaak te zijn in het netwerk. Maar goed, ik denk mee. Net als alle andere users hier! Heb je nog iets gehad aan die tips? 

Mag ik weten welke switch je nu hebt gekocht en hebt gebruikt? En managed switch is altijd beter. En gelijk de volgende vraag, is een eventuele TV Box/ontvanger ook aangesloten op die switch? 

Heb je dit probleem ook als je de switch uit het netwerk verwijderd? Puur om te achterhalen of het aan de switch ligt. 

Ik hoor graag van je. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 13, 2025

Hi Alex,

Zoals in de onderwerp titel vermeld, heb ik nu een Netgear GS108, daarvoor had ik een TP link Tl-SG1005P. Bij beide dezelfde problemen.

De netgear GS108 is nieuw, gekocht omdat ik dacht dat de TP link switch mogelijk het probleem veroorzaakt. Het probleem is dus niet opgelost door een andere switch te kopen. 

Ik heb het probleem nu opgelost door te werken met wifi versterkers van TP link. Dit werkt ook prima maar de internet snelheid is wel wat lager. Voor nu hiermee nog geen problemen gehad. Of het stabiel genoeg blijkt, gaan we achterkomen de komende tijd.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 16, 2025

Duidelijk. Ik verwacht dat dit komt door wat TDN ook aangeeft, het ontbreken van IGMP snooping, iets wat model GS108E wel heeft. Dat zou je nog kunnen overwegen. Lees op onze kennisbank (link hieronder) alles over IGMP snooping. 

Uiteraard fijn om te zien dat het zo toch is opgelost, dank voor de terugkoppeling hier.Â