Skip to main content

Sinds een dag of twee (misschien wel langer maar merk het nu pas echt) is de upload snelheid bij ons  heel erg laag. De downloadsnelheid  met een bekabelde speedtest zit keurig rond de 190, maar de upload komt niet hoger dan 10. Dat lijkt me niet de bedoeling met een klein zakelijk hussel 200 abonnement.

Het heeft wel  goed gewerkt, dan was de uploadsnelheid zelfs hoger dan de download snelheid

Ik hoop dat u mij van dit probleem af kunt helpen.

Hallo @Catherine20 , dat zou 200 down en 20 up moeten zijn. Heb je het modem al eens een fabrieksreset gegeven?


Ik denk dat er glasvezel wordt gebruikt, als eerder met zakelijk hussel 200 Mbps abonnement de upload zelfs nog hoger was dan de download. (Upload boven de 200 Mbps).


Hallo @Babylonia , dat zou zomaar kunnen, nu even een reactie van @Catherine20  afwachten.


Ja er ligt hier inderdaad glasvezel. Dank voor jullie reacties. 

Ik heb vanochtend nog even wat testjes uitgevoerd. Het resultaat is als volgt:

Via mijn telefoon, via de wifi op de plek waar de bekabelde desktop staat, 120 down, 73 up

Via mijn telefoon via de wifi vlak bij de meterkast  199 down, maar liefst 240 up,

Via mijn bekabelde desktop, 191 down, 9,4 up.

via de laptop ,met de zelfde kabel: 190 down, 147 up

Het lijkt dus niet zozeer in het binnenkomende signaal te zitten. We gebruiken hier twee van die witte ronde wifi versterkers van de KPN. De bekabelde pc en dus ook laptop heb ik daar met een kabel op aangesloten. Dat verklaart opzich de iets lagere down van via de wifi.

Ik zal verder moeten zoeken naar de oorzaak op mijn PC ben ik bang. Tenzij iemand een andere oplossing denkt te hebben.


Gebruik eerst eens een andere kabel voor je desktop / laptop. Bekabeld zou je uiteraard zeker aan dezelfde snelheid moeten komen die je via WiFi vlak bij de meterkast ook haalt.


Misschien heb ik het probleem niet helemaal helder gemaakt. Het probleem lijkt in de PC te zitten, niet in de kabel, of in de verbinding, omdat de zelfde kabel wel veel betere upload gaf op de laptop. 

Maar goed. Toch nog even een andere kabel geprobeerd, dat gaf inderdaad het zelfde resultaat.

Maar het wordt nog een beetje vreemder. De ziggo speedtest geeft dit belabberde resultaat in upload, echter de ookla en ook de kpn versie van speedtest geven een heel ander resultaat met steeds twee verschillende kabels (dus ook met de kabel die er altijd al in zit). Namelijk 200 down en 250 up… Dit geldt voor beide kabels, zowel op de PC als op de laptop.

Niet aan de hand zou je dus zeggen, ware het niet dat de upload van een bestand van nog geen 4 gb een kleine 4 minuten duurt. Dat is dus 250 Mb per minuut ipv per seconde…

Anyway, hier op het forum word ik niet wijzer. Ik ga verder zoeken!


Je haalt naar ik denk zelf zaken door elkaar.

De speedtesten van Ookla zijn doorgaans het meest betrouwbaar als het gaat om de technische functionaliteit van een internetverbinding. Standaard wordt een “optimale” server gekozen.
Je kunt desgewenst anders servers kiezen om te vergelijken. (Zelfs tot USA toe).

Gezien de resultaten ermee lijkt er inderdaad niets aan de hand te zijn met je verbinding.

Specifieke speedtesten van providers (KPN - Ziggo), testen slechts op één bepaalde server.
Als die toevallig storingen heeft of het draait niet optimaal, krijg je ook slechte resultaten te zien.
En dat wil bij providers nu juist wel eens aan de hand zijn.

Verder heb je het over “upload van een bestand”.
Uploaden van een bestand waar naar toe?

Het hangt dan sterk af aan de services van het adres waar je naar toe een bestand upload, wat voor internetverbinding dat adres heeft. Of het wordt gedeeld met “tig” andere gebruikers die staan te uploaden en de bandbreedte moeten delen, en allerlei andere remmende omstandigheden eromheen.

Alles is zo sterk als de zwakste schakel.
Je kunt wel in een Ferrari rijden. Maar in de file schiet die even hard op als een aftands Fiatje 500.


Goedenavond,

Dank voor wederom een uitgebreide reactie. Ik haal niet zo veel dingen door elkaar. Een voertuig dat voor kort, en al jaren lang,een Ferrari was kan niet zo maar ineens een fiat 500 geworden zijn. Daar wil ik het graag bij laten. Graag sluit ik nu deze conversatie. 


Ik haal niet zo veel dingen door elkaar.

Toch wel 😉

 

Niet aan de hand zou je dus zeggen, ware het niet dat de upload van een bestand van nog geen 4 gb een kleine 4 minuten duurt. Dat is dus 250 Mb per minuut ipv per seconde…

Megabit (Mb) en Megabyte (MB) zijn niet hetzelfde. Dit geldt ook voor Gigabit (Gb) en Gigabyte (GB).

 

Met 200 Megabit per seconde is je snelheid zo'n 25 megabyte per seconde. De conversie van bit naar byte doe je door te delen door acht. 8 bits is namelijk 1 byte. 

 

Dus stel je zou de volle bandbreedte kunnen gebruiken dan duurt het 160 seconden om 4 gigabyte te uploaden. In de praktijk zitten er echter vrijwel altijd bottlenecks tussen, van beperkingen met een eigen apparaat tot upload-limieten bij de ontvanger. Vier minuten voor het uploaden van een dergelijk bestand is nog steeds best netjes en compleet volgens verwachting