Skip to main content

Sinds vandaag wil ik gebruik maken van bedraad internet op mijn MacBook. Dat doe ik d.m.v. een Satechi LAN aansluitadapter. De mac herkent de hardware als USB 10/100/1000 LAN die ik configureer als IPv4 gebruikmakend van DHCP protocol. 

Het gaat uiteindelijk pas werken als ik deze automatisch gegenereerde aansluiting handmatig verwijder, vervolgens handmatig weer toevoeg en de DHCP lease vernieuw. Bij opnieuw opstarten moet ik hetzelfde proces doorlopen, super irritant. Ik heb geen verstand van webprotocollen en modems, ik wil gewoon dat het werkt als ik mijn computer aansluit via LAN, zoals het hoort! Hoe kan ik een netwerkaansluiting via LAN op mijn mac instellen die gewoon elke keer werkt als ik mijn mac herstart? Zijn er vaste instellingen waarmee het werkt?

P.S. Jammer dat het onmogelijk lijkt een simpele vraag als deze telefonisch te bespreken met KPN. 

Hallo @Engelz , ik denk dat het meer een vraag voor de Apple-helpdesk is.

De interface LAN-USB werkt in de regel zonder instellingen hoeven te doen aan de interface.

 


Net een half uur met apple aan de telefoon gehangen… zonder iets te hebben veranderd werkt het nu wel een paar keer achter elkaar. Ze hebben me aangeraden even de fabrikant van de LAN adapter te benaderen… maar het blijft een vaag verhaal, dingen die instabiel werken. Gelukkig heeft het dus niks met KPN te maken, althans, daar lijkt het sterk op. Dank voor de reactie JanD.


Afhankelijk van merk/leverancier willen adapters ook wel eens problemen hebben.

Mocht je nog een Apple hebben met gewoon USB-slot, deze:
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/computer-accessory/ue300/

Voor een USB-C slot hebben ze binnenkort ook met die variant:
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/usb-hub/ue300c/


Dank voor de tip. Ik had dus iets van Satechi, ik koos voor dat merk omdat Apple ze zelf ook verkoopt in de webshop, dat gaf vertrouwen… 


Het exacte type van die Satechi LAN aansluitadapter zou misschien wat verhelderen.


Satechi Multi Port USB-C hub V3 Ethernet en HDMI

Voorbeeld leverancier: https://www.appelhoes.nl/Satechi-Multi-Port-USB-C-hub-V3-Ethernet-HDMI-Zilver

Afbeelding: https://www.appelhoes.nl/Files/3/7000/7181/ProductPhotos/550/1169537072.jpg

 


Alleen al voor de prijs wat je er voor moet betalen, zou ik er al niet voor kiezen.


Volledig mee eens! Sommige macbooks hebben de armoede van 2 USB-C poorten. Als je dan een externe monitor, voeding, externe hard drive en LAN gelijktijdig aan wilt sluiten, is dit op zich los van de hoge prijs een mooie optie. En –nogmaals– de overweging om voor dit merk te gaan is de aanname dat de compatibiliteit en ondersteuning goed zouden zijn. 


Ziet er mooi uit maar valt niks van te zeggen. Ook op de bedrijfssite alleen maar marketing enz.

Helaas wordt met dergelijke adaptors gemakkelijk met de specificaties gesjoemeld, maar dat merk je pas als je het echt technisch tegen de lat legt. Een populaire USB3-Gbit ethernet chip kan b.v. maar 660Mbps, geen max 940Mbps wat zou moeten. Producten ermee bulken van de likes en 5-sterren in webwinkels, alleen een enkeling valt het op dat na een meting met b.v. iperf3 dat er wat niet in de haak is. Of dat met deze ook zo is, geen idee.

Jouw probleem lijkt te maken te hebben met dat het stuurprogramma van de chip die erin zit ergens wat ‘gedoe’ veroorzaakt. Maar wat weet ik niet.

De prijs zegt ook niet alles. Een nog duurder ding maar dan met alleen maar 2x Gbit ethernet had dus die chip die ik benoem. Ter vergelijking: voor 80 euro heb je ook een kale minicomputer (RPi4): 2x HDMI, 2x USB2, 2x USB3, SD-card, Gbit LAN.


Helaas wordt met dergelijke adaptors gemakkelijk met de specificaties gesjoemeld, maar dat merk je pas als je het echt technisch tegen de lat legt. Een populaire USB3-Gbit ethernet chip kan b.v. maar 660Mbps, geen max 940Mbps wat zou moeten.

Ik beschouw een “convertor” altijd al iets waar je de nodige verliezen in kan verwachten.
Met name zo iets breeds als “USB”.  Als alternatief kan het echter wel een beter rendement opleveren dan de WiFi opties van een apparaat. En zo zou je het eigenlijk ook moeten benaderen.
Wat levert het je uiteindelijk netto aan voordeel op tegenover een andere optie? Terwijl het op de keper beschouwd ook slechts een “alternatief” is met verliezen tegenover “echt” (goed) ethernet.


Helaas wordt met dergelijke adaptors gemakkelijk met de specificaties gesjoemeld, maar dat merk je pas als je het echt technisch tegen de lat legt. Een populaire USB3-Gbit ethernet chip kan b.v. maar 660Mbps, geen max 940Mbps wat zou moeten.

Ik beschouw een “convertor” altijd al iets waar je de nodige verliezen in kan verwachten.
Met name zo iets breeds als “USB”.  Als alternatief kan het echter wel een beter rendement opleveren dan de WiFi opties van een apparaat. En zo zou je het eigenlijk ook moeten benaderen.
Wat levert het je uiteindelijk netto aan voordeel op tegenover een andere optie? Terwijl het op de keper beschouwd ook slechts een “alternatief” is met verliezen tegenover “echt” (goed) ethernet.

raw bitrate van USB3 is 5Gbps full-duplex, van PCI-E_2.0 ook 5Gbps. Dat ‘nodige verliezen‘ is gewoon een vezinsel, je moet kijken naar de zwakste schakel. En dat is dit:

ID 0b95:1790 ASIX Electronics Corp. AX88179 Gigabit Ethernet

Men pocht over die AX88179 omdat dat ‘single chip’ is, maar is gewoon gestript/goedkoop onwerp/architectuur. Maar complete adaptor koste 11 euro, wat nog te duur is want voor 13 heb je er  1 die wel daadwerklijk de volle Gbit snelheid haalt.

Zie ook https://nl.hardware.info/artikel/7533/4/13-usb-30-gigabit-adapters-review-levenslijntjes-testresultaten

En met dit https://www.bol.com/nl/p/ugreen-usb-3-0-hub-met-gigabit-ethernet/9200000077971331/

is gelukkig al direct zichtbaar dat je balazerd wordt.


Dat ‘nodige verliezen‘ is gewoon een vezinsel, je moet kijken naar de zwakste schakel. En dat is dit:

ID 0b95:1790 ASIX Electronics Corp. AX88179 Gigabit Ethernet
Men pocht over die AX88179 omdat dat ‘single chip’ is, maar is gewoon gestript/goedkoop onwerp/architectuur.

……..
is gelukkig al direct zichtbaar dat je balazerd wordt.


Daar toon je direct al mee aan dat het geen verzinsel is. Je komt al direct met argumenten waar het op fout kan lopen, en daardoor niet aan het rendement komt wat er eigenlijk voor zou moeten staan.

Zo zul je bij de ene of andere oplossing praktisch gezien altijd wel ergens zaken tegenkomen die niet optimaal werken. Ontwerp, drivers of wat als dies meer zij. Via omwegen pakt het vaak anders uit dan verwacht. (Ik ga altijd uit van wat ik er uiteindelijk praktisch aan overhoud).


Dat ‘nodige verliezen‘ is gewoon een vezinsel, je moet kijken naar de zwakste schakel. En dat is dit:

ID 0b95:1790 ASIX Electronics Corp. AX88179 Gigabit Ethernet
Men pocht over die AX88179 omdat dat ‘single chip’ is, maar is gewoon gestript/goedkoop onwerp/architectuur.

……..
is gelukkig al direct zichtbaar dat je balazerd wordt.


Daar toon je direct al mee aan dat het geen verzinsel is. Je komt al direct met argumenten waar het op fout kan lopen, en daardoor niet aan het rendement komt wat er eigenlijk voor zou moeten staan.

Ik snap wel wat je beoogd hebt te zeggen met ‘de nodige verliezen’, zal deels overdrachtelijk bedoeld zijn, maar je zal hier specifiek moeten zijn. Ik heb genoeg specificaties m.b.t. interfaces voor SoC’s geschreven, o.a. SerDes varianten. Leg eens uit waarom een verlies ‘nodig’ is je van 5Gbps naar 1Gbps rate gaat.


Leg eens uit waarom een verlies ‘nodig’ is je van 5Gbps naar 1Gbps rate gaat.

Dat hoef ik helemaal niet uit te leggen. Ik heb überhaupt geen 5 Gbps netwerk verbindingen.
En de meeste van alle gebruikers niet. Dus zal men dat soort verliezen tussen 5 en 1 nooit opmerken.

Wat ik praktisch wel direct kan opmerken is bijv. de vergissing van het gebruik van een netwerk-adapter in het verkeerde USB-poortje gestoken (USB 2.0 ipv USB 3.0). Of de verschillen van het ene “slechte” adaptertje (of slechte implementatie van drivers) tegenover een ander.