Skip to main content

Sinds 2 maanden zit ik nu bij KPN. De installatie van de nieuwe verbinding (voormalig Telfort klant) verliep zonder propblemen en ik heb thuis een snelle verbinding, mits bedraad.

Nu maakt mijn gezin ook veel gebruik van draadloos internet (tablets, telefoons etc.) en deze verbinding is ronduit slecht. De modem (Box 12) bevindt zich op de begane grond in de meterkast. De woonkamer wordt hiervan gescheiden dmv een muurtje van gipsplaten.

Gedurende de dag heb ik te maken met continue drops in het wifi signaal. Dit is op alle apparaten thuis. Als ik kijk bij aangesloten apparaten, dan zijn deze allemaal aangesloten op de 2.4Ghz band. Er is geen enkel apparaat aangesloten op de 5Ghz terwijl er voldoende apparaten zijn die juiste deze band zouden moeten selecteren. 

Deze instabiliteit is merkbaar op alle mobiele apparaten. Ik neem aan dat dit een bekend euvel van de Box 12 is aangezien ik er meerdere klachten over terug kan vinden. Dus mijn vraag: wat kan ik hieraan doen (behalve de aanschaf van 2 super wifi punten).

De modem (Box 12) bevindt zich op de begane grond in de meterkast.
De woonkamer wordt hiervan gescheiden dmv een muurtje van gipsplaten.

Twee voorwaarden die erg slechts zijn m.b.t WiFi-signaal.
-- meterkast m.b.t. elektromagnetische interferentie met allerlei leidingen op die plek,
    en mogelijk nog wat elektronica vlak bij elkaar??
-- gipsplaten in de demping van WiFi signaal (typisch nu net een eigenschap van “gips”).

Demping van WiFi-signaal zal het eerst op 5 GHz band merkbaar zijn.
Dat dringt minder goed door obstakels heen.
Dus dat je apparaten vooral de 2.4 GHz WiFi band oppakken is op zichzelf niet zo verwonderlijk.

Je zou de modem/router naar de woonkamer kunnen verplaatsen?  Als het om een "koper” internet-aansluiting gaat, heb je daar wel een hele goede kabel voor nodig met de juiste specificaties.
Anders zou je eens kunnen denken aan gebruik van de “KPN SuperWiFi" ??
(Waarvan je in ieder geval één WiFi spot in de huiskamer plaatst).


Bedankt voor de reactie. Hieruit blijkt dat de 5Ghz band van de box12 feitelijk niet bruikbaar is? Of alleen als je er zonder tussen muren gebruik van kan maken. Voor mij is het geen optie om de modem in de huiskamer te zetten ivm de overige kabels.


Bedankt voor de reactie. Hieruit blijkt dat de 5Ghz band van de box12 feitelijk niet bruikbaar is?

Dat is niet specifiek iets voor een “V12”.
5 GHz WiFi gaat nu eenmaal in zijn algemeenheid moeilijker door obstakels heen.  Maar of de V12 in dat opzicht nog eens minder efficiënt is, dan andere routers met 5 GHz kan ik niet beoordelen.
Ik heb geen V12.

Verder kan het ook nog voorkomen dat ondanks 5 GHz minder efficiënt is, dit nog steeds een beter resultaat kan opleveren dan 2,4 GHz, omdat in zijn algemeenheid de 2,4 GHz zo ontzettend overvol om je heen wordt toegepast. Die elkaar allemaal staan te verdringen, en het daardoor slecht is.

Als het verder geen optie is om apparatuur te verplaatsen (kan ik me voorstellen in een netwerk-setup waar mogelijk ook andere vertakkingen van uitgaan), dan toch maar beter naar aanvullende andere WiFi oplossingen kijken?


Ik had hiervoor een V8 maar die had geen 5Ghz, vandaar dat ik een mijn oude Netgear R7000 als access point had ingezet. Deze bood wel 5Ghz aan en was stabiel (wel met OpenWRT firmware op de Netgear). Van een modem die als basis wordt aangeboden door KPN verwacht ik wel iets meer stabileit. Nu wordt deze modem aangeboden zonder dat je er feitelijk iets aan hebt (indien 5Ghz een wens is). 

5Ghz is dus eigenlijk niet bruikbaar en indien je wel gebruik wilt maken van de 5Ghz band, dan moet je maar kijken naar Super Wifi of een Wifi extender aanschaffen. Dat mag KPN wel iets duidelijker gaan communiceren.


Ik had hiervoor een V8 maar die had geen 5Ghz, vandaar dat ik een mijn oude Netgear R7000 als access point had ingezet.

Ik ben benieuwd als je die Netgear R7000 nu in de meterkast zet, en daarbij de WiFi van de V12 uit,   wat er in je woonkamer dan overblijft van de WiFi van die Netgear?

Dan heb je een specifiek met elkaar vergelijkbare situatie om de verschillen in rendement tussen die twee apparaten te testen.

Draadloos internet heeft nu eenmaal zijn beperkingen.
Het is eigenlijk ook een tegenovergestelde werkwijze en algemene trend, hoe mensen ermee omgaan. Al die WiFi-punten storen elkaar. Als men dan al slecht WiFi heeft, gaan mensen nog veel meer WiFi-punten erbij zetten, ofwel het WiFi-bos met elkaar storende invloeden wordt alleen maar groter.

“Gelukkig” draagt 5 GHz niet zo ver als 2,4 GHz door al die obstakels. Dus “verder weg” is de demping van 5 GHz al snel zodanig groot, dat je weinig last hebt van andere “buur” 5 GHz netwerken.


Helder,  @Babylonia dank iig voor je reactie. Ik denk dan dat een opzet met meerdere extenders voor mij idd een beter resultaat oplevert. Waarbij ik dan in de woonkamer een accesspoint neer zal gaan zetten. In de vorm van de Netgear of Wifi Extender van KPN of Super WIFI.
Weet jij misschien of er verschil is in wifi snelheid tussen de SuperWifi en de Experia Wifi versterkers? Ik heb ergens gelezen dat een combinatie van verschillende merken WIFI extenders niet altijd even stabiel is. Ik kan bijv beneden de Netgear gebruiken maar gaat dat dan werken als ik op zolder een KPN extender gebruik?


Weet jij misschien of er verschil is in wifi snelheid tussen de SuperWifi en de Experia Wifi versterkers?

Nee helaas. Heb niet de beschikking over Experia Wifi.
Heb hier nu dus wel die KPN SuperWiFi, waarvan me de dekking zonder het tweede punt al te gebruiken, mij reeds in positieve zin opviel. Is dan feitelijk ook het “meest simpel” in opzet.
Juist met combineren met meerdere punten als “mesh” is het afwachten wat er dan overblijft?

Met systemen die ik als “mesh” heb geprobeerd, blijft een bekabelde “backhaul” (is gewoon elk Access Point bekabeld aansluiten), de beste verbindingen geven.

Dus van welk merk dat je dat ook inzet. Is dat altijd aan te bevelen. (Overigens heb ik de meeste verbindingen hier thuis gewoon bekabeld over twee woonlagen verdeeld van mijn woning).

 

Ik heb ergens gelezen dat een combinatie van verschillende merken WIFI extenders niet altijd even stabiel is.

Dat is inderdaad niet aan te bevelen, tenminste onder één ingesteld WiFi SSID.
Maar je kunt er altijd voor kiezen twee verschillende = gescheiden SSID's in te zetten.
En bewust niet met elkaar te laten samenwerken.

Zul je mogelijk wel handmatig moeten overschakelen van het ene naar andere WiFi netwerk als je van beneden naar boven loopt. Kwestie van gebruiksgemak versus kosten die je nog moet maken.